Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x12 basskasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x12 basskasse

    Heihei

    Skal da straks begynne å bygge meg en kasse til 2x12 Cadence FXA 400(?).

    Det jeg lurer på er om jeg skal bygge kasse med porter eller uten porter. Eller kanskje en med port og en uten port?

    Dette skal inn i en Volvo 240 så er begrenset om hvor høy den kan være.

    Hadde vært fint å få noen tips
    - 1986 Volvo 240 GL
    x 1988 Volkswagen Golf Gl 1.6

  • #2
    Porter opp hattehylla eller inn skiluka vil jeg anbefale.
    Så får du litt av lyden inn i bilen også
    1989 Volvo 740 GL

    Comment


    • #3
      Originally posted by daruu View Post
      Porter opp hattehylla eller inn skiluka vil jeg anbefale.
      Så får du litt av lyden inn i bilen også
      Har du prøvd dette selv?
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sondre W View Post
        Heihei

        Skal da straks begynne å bygge meg en kasse til 2x12 Cadence FXA 400(?).

        Det jeg lurer på er om jeg skal bygge kasse med porter eller uten porter. Eller kanskje en med port og en uten port?

        Dette skal inn i en Volvo 240 så er begrenset om hvor høy den kan være.

        Hadde vært fint å få noen tips
        ville nok gått for dobbel-lukket eller dobbel portet hadde jeg vært deg, og ikke en kombi-løsning som står nevnt ovenfor (en portet og en lukket) spesielt om elementene skal på samme forsterker.

        Har veldig liten peiling på hvordan det ser ut baki en 240 sedan, men har bygget et pak kasser i "lukkede bagasjerom" og det ble best med lukkede kasser i disse bilene (A4 sedan, Accord sedan, 5-serie sedan). Prøvde for morroskyld en stor, portet ferdigkasse fra Bassworx i A4'en men det ble tamt og u-dynamisk etter min mening. Så jeg ville gått for lukket kasse om du ikke velger alternativet som godeste daruu la frem
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment


        • #5
          Har prøvd i 740'n ja, å skal ha det igjen. Er nesten likt, bare at det er enda trangere under hattehylla.
          Alternativt kan du jo sette i lukka kasse + "porte" hattehylla da, det skal vistnok fungere det å, men det har jeg ikke prøvd.

          Edit: Men om 12" går rettstilt under hattehylla på 240 er jeg ikke sikker på, det er isåfall bare såvidt.
          1989 Volvo 740 GL

          Comment


          • #6
            Originally posted by daruu View Post
            Har prøvd i 740'n ja, å skal ha det igjen. Er nesten likt, bare at det er enda trangere under hattehylla.
            Alternativt kan du jo sette i lukka kasse + "porte" hattehylla da, det skal vistnok fungere det å, men det har jeg ikke prøvd.

            Edit: Men om 12" går rettstilt under hattehylla på 240 er jeg ikke sikker på, det er isåfall bare såvidt.
            de går på de besrømte håret men spørs jo hvordan du bygger, er tight fit:P men alle jeg kjenner me "traktor":P har portene opp igjennom hatthylla, å de dundrer bra så daruu har et godt poeng
            Lars Ole Spitalen
            bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
            anlegg: DD, mtx, kenwood
            skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

            Comment


            • #7
              Takk for mange gode svar!
              Hadde lyst å ha kassen under hattehylla, men skjønner at det blir dårlig med plass, så får se hvordan det blir.
              Tror jeg går for lukket kasse da, og eventuelt porte hattehylla

              Bilde av hattehylla:

              Hadde også orginal kassa som fulgte med da jeg kjøpte sub og forsterker, den var da portet og jeg hadde den i golfen.

              Hadde jaggu bilde av det også :

              Men syntes det ble veldig mye støy fra portene. Kanskje fordi bilen var så åpen.
              - 1986 Volvo 240 GL
              x 1988 Volkswagen Golf Gl 1.6

              Comment


              • #8
                er akkurat plass så lenge du ikke har trekk på kassa, men kassa må bygges etter bilen, du får best lyd om du trøkker den inn under hatthylla, å de jeg kjenner har subene vendt inn mot seteryggen, men de er jo smak å behag men ideen til daruu om port inn igjennom midtarmlene var ikke så dum, slipper du å ødelegge hatthylla og
                Lars Ole Spitalen
                bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                anlegg: DD, mtx, kenwood
                skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                Comment


                • #9
                  Da drar jeg ned i dag for å få kjøpt mdf plater så blir det port igjennom armlenet

                  Takk for gode svar !
                  - 1986 Volvo 240 GL
                  x 1988 Volkswagen Golf Gl 1.6

                  Comment


                  • #10
                    Port gjennom skiluka er alltid en sikker vinner.
                    Beste er jo å kjøre på med 10" så får du den også oppe på "hylla" i 240'n.

                    men slik jeg ser det skal du hamre å banke å kutte mye for å få 2X12 i kasse inn under hattehylla.
                    Det går,men på bekostning av stålet,ville heller ikke gjort dette da bilen blir mykere.

                    Om du skal spare noe plass, bytt ut 12" å kjør på med 10"

                    2X10" med porten å elementene vendt mot skiluka er en sikker vinner.
                    ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                    Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by R-SportRF View Post
                      Port gjennom skiluka er alltid en sikker vinner.
                      Beste er jo å kjøre på med 10" så får du den også oppe på "hylla" i 240'n.

                      men slik jeg ser det skal du hamre å banke å kutte mye for å få 2X12 i kasse inn under hattehylla.
                      Det går,men på bekostning av stålet,ville heller ikke gjort dette da bilen blir mykere.

                      Om du skal spare noe plass, bytt ut 12" å kjør på med 10"

                      2X10" med porten å elementene vendt mot skiluka er en sikker vinner.
                      de jeg kjenner har ikke trengt å kutte noe i stålet under hatthylla, men fjærnet tepper å sånn har de gjort
                      Lars Ole Spitalen
                      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                      anlegg: DD, mtx, kenwood
                      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                      Comment


                      • #12
                        R-SportRF:

                        Sikker vinner på hva slags måte? Mest trykk? Såvidt jeg har skjønt vil en bassreflekskasse med bare porten spillende inn i kupe gi et heller labert resultat med tanke på lydkvalitet. Har imidlertid ikke prøvd selv.
                        Last edited by tofter; 18-03-2010, 17:00.
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by R-SportRF View Post
                          Beste er jo å kjøre på med 10" så får du den også oppe på "hylla" i 240'n.

                          men slik jeg ser det skal du hamre å banke å kutte mye for å få 2X12 i kasse inn under hattehylla.
                          Det går,men på bekostning av stålet,ville heller ikke gjort dette da bilen blir mykere..
                          Stort sett går det veldig greit og få inn 2 stk 12" under hattehylla i 240. har hatt ganske mange forskjellige tolv tommere under hattehylla uten å måtte kappe noe som helst, kun hull i hattehylla for å få opp rørene.
                          Hadde også en 15" en gang, liggende i 5. ordens bandpass kasse, men det var ikke så egnet.

                          Comment


                          • #14
                            Kommet veldig ann på kasse å slikt, skjønner jeg dreit meg litt på leggen her.
                            Men de gangene jeg har hatt 12" på hylla måtte jeg kappe å hamre.

                            Å dette med fjerna tepper ja.


                            Heller jeg som er totalt udugelig kreativ da :P

                            Har hatt mye i 240 av forskjellig subber, men beste løsningen i mine øyner er 2/3X10" med porten å elementene pekende mot/inn ski-luka.

                            Husk min erfaring :P


                            Mvh Peder
                            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                            Comment


                            • #15
                              Jeg hadde 2x10 i 90liters kasse med 6'' port imellom de! spilte dypere hvis de spilte imot luka og høyere hvis de spilte imot s
                              setene! er vel bare 30cm i høyde under hatthylla!

                              men nå var det allrede oppkappa til 6x9'' hull i hatthylla og open skiluke så :P
                              Last edited by moeN; 19-03-2010, 13:16.
                              Mvh
                              Andreas Moen Sæterbø
                              Golf mk2
                              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                              Comment

                              Working...
                              X