Announcement

Collapse
No announcement yet.

VIKTIG! Skadet delefilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VIKTIG! Skadet delefilter?

    Jeg vet ikke om dette er helt riktig fora, men bare lurte på noe som er litt viktig for meg å finne ut av...
    Klarte å komme borti delefilterets høyre 'spole' og lage et lite rift + at den ytterste ringen løsna littegran.



    ^ Ringa rundt "riftet". Den ytterste ringen av spolen er litt løs, alle de andre sitter godt.
    Har dette noe å si?? Har jeg ødelagt noe? Er det sånn at jeg burde feste det med noe lim e.l.?

    Setter stor pris på svar...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    No worries.
    Om du har skrapt bort lakk på spolen, slik at et par av trådene kortsluttes skjer ikke noe annet enn av verdien på spolen endres bitte litt. Ikke noe å bekymre seg over. Bare la den være slik den er.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Ok det var godt å høre, selvom "et par av trådene kortsluttes" ikke hørtes så bra ut
      "Bittelitt verditap" kan jeg leve med, da jeg har tenkt til å ha disse en god stund...
      Så det har ikke noe å si for spolen at den ytterste ringen sitter bittelitt løst?
      Unnskyld at jeg spør, men har spolene bare med strømtilførsel å gjøre?

      By the way, grunnen til at jeg er litt "panisk" er fordi dette er et vanvittig bra
      frontsett til en verdi av rundt 8000,- og jeg er alltid superforsiktig med ting...
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Mest sansynlig er det snakk om en verdiendring på 0,0noen mH. Neppe hørbart. Jeg har viklet spoler flere ganger selv, og en snurr utgjør en mikroskopisk endring.
        Endret verdi på spolen vil endre delefrekvens. Om den står i serie med signalet på midbassen (noe den høyst trolig gjør), er det den som bestemmer øvre delefrekvens på midbassen mot diskant.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Okei... Men, altså, den ser jo ikke ødelagt ut, bare litt rifta i "lakken" på sia, og sitter litt løst.
          Allikevel er den ene snurren ute av funksjon nå?? Går det ikke an å fikse det isåfall? Sorry gravinga

          Edit: Zoom inn, og ta en nærmere kikk hvis du ikke har allerede gjort det.
          Da ser du skaden som den er + at snurren er litt løs (har det noe å si?)...
          Last edited by TakeTheTime; 23-01-2010, 02:48.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Hør nå hva jeg sier.
            La det være og tenk på noe annet - ikke noe å bry seg om.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Men om du absolute ikke klarer å la være å tenke på at den er løs.Kan du sikkert kjøpe et nytt filter om du hører med noen som selger Polk audio.Nå vet jeg ikke hva det kommer til å koste for et nytt.Men som en sammenligning har jeg selv kjøpt et nytt filter til et Focal k3p sett.Ligger i ca samme prisklasse som det du har.Betalte ikke mange kronene for et nytt filter.

              Comment


              • #8
                Ett lite strøk med neglelakk over skaden hjelper nok på nattesøvnen din!
                (Du kan bruke klar neglelakk, om du er redd for farget lyd om du bruker rosa) :P hehe
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Hahahahaha Den er grei, skal la det være, og prøve å ikke tenke på det
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Joakim View Post
                    Ett lite strøk med neglelakk over skaden hjelper nok på nattesøvnen din!
                    (Du kan bruke klar neglelakk, om du er redd for farget lyd om du bruker rosa) :P hehe
                    hehe... self joakim, - ellers risikerer man å "farge lyden" (men det passer bra til "pink floyd") .... om tar du litt extra med klar lakk i tråden så kan du presse tråden inntil lakken tørker og da er også viklingen festet til resten av spolen

                    eneste er bare om du har lagget et fordypning større enn 3/4 deler enn trådens tversnitt og denne spolen er i serie med basen/mellomtonen, at det kan gi varmegang. Men delefilter til frontsett til 8tusen lakken? og bruker en gjenomgående skrue (ser sånn ut ifra bilde) til å øke induktansen?... mistenker at denne spolen er til diskanten - i parallel i en konyungat led? men det blir nok bra uansett!
                    Last edited by matador; 24-01-2010, 14:01.
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      eneste er bare om du har lagget et fordypning større enn 3/4 deler enn trådens tversnitt og denne spolen er i serie med basen/mellomtonen, at det kan gi varmegang. Men delefilter til frontsett til 8tusen lakken? og bruker en gjenomgående skrue (ser sånn ut ifra bilde) til å øke induktansen?... mistenker at denne spolen er til diskanten - i parallel i en konyungat led? men det blir nok bra uansett!


                      Nå skrev du litt rotete og jeg skjønner ikke helt hva du mener med alt det der,
                      men jeg tror den spolen jeg var borti hører til bass/mellomtone ja. Se bilde:
                      Du ser at den til venstre er mye mindre, og logisk å tenke at det er diskant?
                      Så utifra det jeg har skjønt får jeg kanskje et mikroskopisk verditap på de
                      øverste mellomtonene. Men har ikke meg imot, diskant og bass er viktigst
                      Men mener du at jeg kan "lime fast" den ytterste ringen på spolen altså??
                      Høres ikke så lurt ut, den er vel uansett ikke ute av funksjon om den er litt løs?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        nei, self ikke...det er spole til bas/mellomtone, det var lettere å se forkjell ja. Nei, har ikke noe betydning å lime tråden da den blir ikke utsatt for voldsome ristinger som kan løsne på flere spole tråder -men det er slik du reparerer den type feil: ved å lakke den og holde den på plass inntil lakken tørker, så det er bare å la det være som den er.
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Ser du er reparatør, og snakker altså av erfaring. Men tror ikke den sitter så løst at jeg kan ta den av, og da gidder jeg nok ikke å begynne med lakkering.
                          Lar det være sånn for nå, siden det ikke gir noen hørbar påvirkning på lyden. Men kanskje jeg gjør noe med det senere. evt. kjøper ett nytt Haha neida.
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment

                          Working...
                          X