Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installere et batteri i bagasjerom....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Installere et batteri i bagasjerom....

    Hei

    Har planer om å sette et batteri i bagasjerommet på min omega b pga blinking i lys osv

    Jeg har en 100A eller en 120A dynamo og et 62A batteri fra før av. Det jeg tenkte var at jeg kjøpte meg et til 62A batteri og satt framme også flytter jeg det jeg har fra før bak. Har nå 30mm2 kabel bakover også skal jeg oppgradere kablene fra dynamo og alt til 30mm2. Skal ha alt i 50mm2 når nytt annlegg kjøpes.

    Nå til min spørmål:

    1. Hvordan skal det kobles når jeg skal ha 2 batteri?
    2. Må jeg ha større dynamo?
    3.Har 80A sikring på strømkabelen fra før, men når jeg skal ha 2 sikringer på kabelen skal jeg ha 2x40A eller 2x80A? eller større kanskje?

    Takker for svar

  • #2
    1. Parallelt altså + til + og - til -
    2.Ikke nødvendig, men skades ikke
    3.Når det blir 50mm2 så kan du sikre ledningen med 300A sikring.
    Mvh
    Andreas Moen Sæterbø
    Golf mk2
    Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

    Comment


    • #3
      En ting er å sette et batteri i bagasjerommet,men når du skal koble dette er det like greit å dra 50 mm3-kabel direkte fra dynamo via sikring og/eller en isolator og bakover.
      Isolatoren gjør at du kan spille på batteriet bak når motoren er av og starte bilen på det forran. Og da lader du begge når motoren går.
      Stinger 80Amperé isolator koster ca 300,-.
      Skal du ha et syrebatteri kreves det at du har det i ei kasse med lokk(av sikkerhetsmessige årsaker).

      Lykke til

      Bol
      No Windows-crap,just Mac Power

      Comment


      • #4
        Kupper tråden litt, men det gjelder det samme. Trenger bare å få klarhet i en liten ting.

        Det den isolatoren gjør, er at den isolerer det batteriet bak til å kun brukes til bilstereo. Det vil jo da, etter all sannsynlighet kun drifte forsterkere som ligger bak, eller vil det også være da smart å dra kabler fra spiller og bakover, slik at hele anlegget driftes av dette batteriet som ligger i bagasjerommet? Hvordan "deles" da ladingen fra dynamoen og ut til de to batteriene? lader den først startbatteriet og så videre bakover til "musikkbatteriet"? eller lader den da mest der det trengs lading? jeg innser at jeg kan utrolig lite om elektronikk i bil.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Strømmen vil alltid ta veien med minst motstand. Når isolatoren åpner for lading, vil ladingen gå til begge batterier. Når man benytter ett slikt oppsett, bør man jevnlig vedlikeholdslade batteriene via en ekstern lader. Dette for å unngå at batteriene tar kvelden som følge av at den" lille" dynamoen i bilen din ikke klarer å levere nok strøm på turene ned på rema for å handle tobakk og koteletter. Ellers er det forklart ganske bra i mange tidligere tråder her hvordan ting henger sammen angående strømmens uransaklige veier.
          Raymond Pedersen

          Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
          Tar det som det kommer, og løser det som det går.

          Comment


          • #6
            200amp på 50mm2,,, er Emma-regel i allefall.
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #7
              Hvilket oppsett er det du har da?
              Mvh
              Andreas Moen Sæterbø
              Golf mk2
              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

              Comment


              • #8
                hva slags type bateri har trådstårter, er det et vanlig syrebateri du har?
                VW Golf 4
                Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                Simen Sormbråten

                Comment


                • #9
                  Isolator er neppe nødvendig med mindre du liker å stå på Shell og spille for alle rånerne Hvis du stort sett alltid har motoren i gang når du dunker rundt så trenger du ikke kjøpe det. Da er det bare å koble batteriene sammen og kjøre på!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Er et vanelig syrebatteri ja på 62A

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by zr900turbo View Post
                      Er et vanelig syrebatteri ja på 62A
                      da hadde det vell vært bedre å kjøpe et AMG batteri og sette inn dette istede for det syrebatteriet
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by moeN View Post
                        Hvilket oppsett er det du har da?
                        - pioneer ts-w3001d4
                        - soundmagus x1502
                        - 1F stinger kondensator

                        Vil ha bort blinking i lysene og at batteriet blir spillt tomt, så må vell skaffe meg en isolator også da

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by zr900turbo View Post
                          - pioneer ts-w3001d4
                          - soundmagus x1502
                          - 1F stinger kondensator

                          Vil ha bort blinking i lysene og at batteriet blir spillt tomt, så må vell skaffe meg en isolator også da
                          Skal du stå med motoren av og spille musikk til "Dj J.J." uttaførr Artic club så er det jo greit med to batteri og da kommer vi inpå dette med Isolator. Ikke to batteri? Da trenger du heller ingen isolator(hva skal du skille?)
                          Blinking i lys sier du. Sjekk Dynamoen din og kablene. Skulle du trenge noe bak i bilen,er batteri(IKKE kondentsator/Hybridkondentsator) å ANBEFALE.
                          Et lite tips til batteri: JH-Motor i Tromsø selger 90 Amperé Exxide AGM-batteri til ca 2000,-

                          Bol
                          No Windows-crap,just Mac Power

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Bassoflove View Post
                            Skal du stå med motoren av og spille musikk til "Dj J.J." uttaførr Artic club så er det jo greit med to batteri og da kommer vi inpå dette med Isolator. Ikke to batteri? Da trenger du heller ingen isolator(hva skal du skille?)
                            Blinking i lys sier du. Sjekk Dynamoen din og kablene. Skulle du trenge noe bak i bilen,er batteri(IKKE kondentsator/Hybridkondentsator) å ANBEFALE.
                            Et lite tips til batteri: JH-Motor i Tromsø selger 90 Amperé Exxide AGM-batteri til ca 2000,-

                            Bol
                            Skal jo ha 2 batteri også da :P Men blir lite med spilling til DJ J.J på arctic club siden jeg har flyttet til stavanger :P

                            Comment


                            • #15
                              Okay,d står Bardufoss på stedet du er ifra,så da regnet jeg med at du ikke var SÅ langt unna.
                              Men du finner sikkert noen i Stavange-området som selger ok batteri serru. Felleskjøpet selger vel Optima-Gelébatteri,og de er vel ikke så hakka gal på prisen heller. Og du har vel sikkert flere Marina-sjapper i området,og mange av de selger AGM batteri vil jeg tro.

                              Bol
                              No Windows-crap,just Mac Power

                              Comment

                              Working...
                              X