Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer deq-p90 tilkobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer deq-p90 tilkobling

    Hei

    Hva skal jeg egentlig gjøre her

    Frontsett: Alpine diskanter og Hertz hd500 mellomtone (ikke installert enda)
    +
    Forsterker: Audiobank Hennessy AB-25, 2 kanals forsterker


    Hatthylla: Magnat pro 2160 og Magnat pro 2130 ( 6,5"x2 + 5"x2 + 4 diskanter)
    +
    Forsterker: Pioneer PRS-D210, 2 kanals forsterker


    Bagasjerom: Jl audio 12" w7 2 stk
    +
    Forsterkere: Rockford fosgate forsterker

    Og så til det store spørsmålet dette skal kobles på en Pioneer deq-p90, der inngangene delt opp slik:
    Subwoofer
    Low=Midtbass
    Mid=Mellomtone
    High=Diskant

    Problemet er at jeg har diskanter både i hattyle og i frontsett... Hva skal jeg gjøre?

  • #2
    Frontsettet ditt består kun av Diskant og en Dome mellomtone? Am I right? Her kunne det vært en stoor fordel med "noko attåt" siden den Mellomtonen spiller ned til 700hz mener jeg å huske. (Skal sjekke opp i dette og komme tilbake med eventuell korreksjon). En midbass som tar over for det da store gapet mellom bass og mellomtone hadde vært midt i blinken for deg! Men da hadde det vært best å bare kuttet ut høyttalerne i hatthylla og delt aktivt, om du har kunnskap til akkurat det.

    Hadde jeg vært deg hadde jeg vel egentlig bare solgt P90-boksen til noen som kunne trengt de funksjonene i den. Regner ikke med du har tenkt å bruke den fullt ut for å si det slik Ikke noe stygt ment, men den passer egentlig ikke oppsettet ditt. Du skulle hatt en Alpine 9887 eller noe lignende som har 3 linjeutganger. En linjeutgang til bass, en til front og en til bak. (Dette er kun en liten tanke, ikke noe du MÅ! )
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Her nok en tanke som jeg har tenkt på ja

      Har 2 stk hertz hd500 og 2 stk alpine diskanter, skal bli 1 på hverside så klart

      Hel**** mye lesestoff om deling og nettverk det var i manualen gitt...

      En tanke jeg har tenkt på er:

      High=Diskant
      Ingen

      Mid=Mellomtone

      Hertz hd500 x2 (Front), alpine diskant x2 (Front), magnat 2130 x2 (5" hatthylle) og
      magnat 4x diskantene (hatthylle)
      +
      Forsterker: Pioneer PRS-D210, 2 kanals forsterker (Sikkert for mye for en 2 kanals??)

      Low= Midbass
      Magnat 2160 x2 (6,5" hatthylle)
      +
      Forsterker: Audiobank Hennessy AB-25, 2 kanals forsterker

      Subwoofer
      Jl audio 12" w7 2 stk
      +
      Forsterkere: Rockford fosgate forsterker

      Blir dette totalt feil, når jeg skal begynne å fin tune equlizar osv??

      Sikkert bedre å droppe/selge dex-p90 og deq-p90 og bytte til en litt høyere standard alpine spiller som du nevnte?

      Comment


      • #4
        alpine kjøp

        Å kjøpe Alpine PXA 701 og Alpine RUX 701

        Oppstår sikkert det samme problemet?

        Comment


        • #5
          Selg unna P90-opplegget, og kjøp en alpine 9887 eller Pioneer P88RS. Mye bedre til ditt oppsett.

          Det kommer ikke til å låte noe særlig om du kun har diskant og mellomtone foran, for så å ha masse lyd bakfra. Tror ikke du vil bli fornøyd selv rett og slett
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Originally posted by fagerheim View Post
            Her nok en tanke som jeg har tenkt på ja

            Har 2 stk hertz hd500 og 2 stk alpine diskanter, skal bli 1 på hverside så klart

            Hel**** mye lesestoff om deling og nettverk det var i manualen gitt...

            En tanke jeg har tenkt på er:

            High=Diskant
            Ingen

            Mid=Mellomtone

            Hertz hd500 x2 (Front), alpine diskant x2 (Front), magnat 2130 x2 (5" hatthylle) og
            magnat 4x diskantene (hatthylle)
            +
            Forsterker: Pioneer PRS-D210, 2 kanals forsterker (Sikkert for mye for en 2 kanals??)

            Low= Midbass
            Magnat 2160 x2 (6,5" hatthylle)
            +
            Forsterker: Audiobank Hennessy AB-25, 2 kanals forsterker

            Subwoofer
            Jl audio 12" w7 2 stk
            +
            Forsterkere: Rockford fosgate forsterker

            Blir dette totalt feil, når jeg skal begynne å fin tune equlizar osv??

            Sikkert bedre å droppe/selge dex-p90 og deq-p90 og bytte til en litt høyere standard alpine spiller som du nevnte?
            Altså...
            Du kan fint bruke P90 boksen til dette oppsettet, men du vil få veldig mye mere ut av det om du legger opp tingene llitt annerledes...
            Du sitter på en av de bedre spillerne og dsp-bokser på markedet, så hvorfor ikke bruke det for det det er verdt?

            Mitt forslag nr.1:
            Dropp bakhøyttalerne!
            For det første så har du for lite forsterkerkanaler til å kjøre dette sånn det burde. Skaff deg en 2-kanaler til, som du kan bruke til mellomtone/diskant foran. Den behøver ikke være så kraftig!

            Ta de 6"erne du har og sett de foran i døra, eller der det måtte passe og koble de på en 2-kanals forsterker. Bruk "low" utgangen på P90. Deling 63hz-36dB og 800hz-12dB. Så kobler du forsterkeren til HD-500 på "mid" utgangen på P90. deling fra 800hz-12dB og opp til 5khz-12dB. Diskantene kobler du på "high" utgangen og deler fra 5khz-12dB og opp.
            Sub kobler du på "sub" men det forklarer seg vel selv... Del den på 63hz-36dB

            Forslag nr.2:
            Om du absolutt MÅ ha bakhøyttalere, så bruk samme oppsett som over, men da med passivt filter mellom HD-500 og diskant. Bruk 6"erne som beskrevet over, men del disse i toppen med 1khz-12dB istedet. Koble på en 2-kanaler som kan drive HD-500 og diskantene. Denne kobles på "high" på P90. Deles på 1,6khz-6dB

            Du må ha ett passivt delefilter som du kan ha på det du har baki, så kobler du det på den dårligste 2-kanaleren og bruker "mid" utgangen på P90 - delt fra 200hz-6dB og uten deling i toppen av kurven.
            Bruk 5" og diskant bak. Du trenger nok absolutt ikke 4stk diskanter i hattehylla.

            Uansett hvilke av de to du velger så trenger du 2stk. forsterkerkanaler mere enn du har idag.

            Jeg er ikke i tvil om at du vil få absolutt best lyd og best justeringsmuligheter ved å velge forslag nr.1!!! Du vil da ha veldig fine muligheter for å justere inn sakene og du vil ha enkel mulighet for oppgradering av høyttalere/forsterkere, når du har blitt for kresen for det du har...
            Lyd bakfra er en helt unødvendig greie, som er litt misforstått. Har aldri fått klager på at bilen min har dårlig lyd i baksetet... :P
            Når dette er koblet opp og justert skikkelig, så vil bare bakhøyttalere fucke opp for den gode lyden forfra. man lytter til "summen av alle høyttalere" og ikke en og en.. Bilkupeen er ikke så stor, at man ikke får lyd i hele bilen med kun fronthøyttalere! Hadde vi snakka ett rom på 1000m2 så.. :P
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Takker for forslagene.

              Har jeg startet i fra scratch så har jeg tatt forslag nr 1. Men det som var så dumt, var at jeg begynte med hatthylle prosjektet før jeg fikk tak i pioneer p90 og q90. (brukt impulskjøp)

              Så jeg orker rett og slett ikke å demontere hatthylla og lage ny igjen med nytt trekk og trekking av kabler osv.

              Men når jeg kanskje etterhvert kommer til å selge bilen, kommer jeg til å sett inn en annen cd spiller (3 utganger) og trekke signal kabler fra spiller til forsterkerne. Så får montere pioneer odr delene i den "nye" bilen og kjøre på med forslag nr 1.

              Er det noe problem å legge delefilteret som styrer fronsettet under baksettene? Ligger tørt og godt

              Tilkobling med q90 blir foreløpig slik:
              hertz hd500 og alpine diskanter blir koblet til high
              Magnat pro2130 og 2160 blir koblet til mid (uten diskanter??)
              Subbene på subwoofer

              og ingenting på low (midbass)

              Ønsker meg en varm garasje til julegave!

              Comment

              Working...
              X