Announcement

Collapse
No announcement yet.

sikkring ryker med ny forsterker og subber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sikkring ryker med ny forsterker og subber

    # Forsterker GT5-A604
    • 4 / 3 / 2 -kanals forsterker
    • 640 Watt tootaleffekt
    • 4 x 60 Watt RMS @ 4 Ohm
    • 4 x 80 Watt RMS @ 2 Ohm
    • Delefilter
    • Dimensjoner: 305 x 235 x 54 mm
    -----------------------------------------------------
    # Sub.-Forsterker GT5-A301

    • Effekt RMS @ 4 Ohm 1 x 175 Watt
    • Effekt RMS @ 2 Ohm 1 x 225 Watt
    • Effekt RMS @ 1 Ohm 1 x 300 Watt
    • Effekt (Maks) 1 x 450 Watt
    • Delefilter LP 12dB/Okt., 32-320Hz; Sub
    • Dimensjoner (BxDxH) 305 x 235 x 54 mm
    ---------------------------------------------------------
    # Subwoofer GT5-2402BR

    Dobbel 12" Sub-kasse - 1650 Watt

    • Maks effekt: 1650W
    • Frekv. område: 40Hz – 200Hz
    • Impedanse: 2 x 2 ohm
    • Følsomhet (2.83V/1m): 95dB
    -------------------------------------------
    # Høyttalere GT5-650C
    Var det jeg skulle ha i døra, men dem hadde ikke dette inne så dem hev inn noe MAC høytaler som var i rundt samme prisklasse... hva de heter husker jeg ikke..
    -----------------------------------------------
    # Høyttalere GT5-963
    • 6x9" 3-veis koaksial høyttaler
    • Maks effekt 210 Watt
    • Effekt RMS 70 Watt
    • Frekv.område 50Hz - 20kHz

    ---------------------
    Stinger 1,5 F kondensator
    --------------------------------
    Lanzar 50 mm² kabelsett viss jeg ikke tar helt feil
    -----------------------


    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 <- link til start settet jeg kjøpte viss du ble nyskjerrig på hva det går i


    Det ble etter hvert til at jeg ble rett og slett lei av den lave effekten på subbene... Så jeg gikk til anskaffelse av en MTX 1000W RMS forsterker som var demo brukt.. Denne kutta hele tiden, så den tok bilradiospesialisten tilbake, og gidde meg en helt ny lik...

    Fikk montert et gelebatteri i hjulbrønnen, så strøm skal det være nok av


    Etter en tid med den forsterkeren, så klarte jeg det jeg aldri hadde trudd skulle være mulig.. Jeg brant opp Subbene mine.. da mener jeg at dem var faktisk helt smeltet fast til festet :P gikk ikke ann å røre på subbene hørte aldri noe ulyd fra subbene mens jeg spillte, men det er nå en annen sak..

    Saken er at jeg da fant ut at dette her gidder jeg ikke mer.. så jeg ba dem gi meg noe som kunne BRØLE litt...

    så fikk jeg da fatt på noen 15 tommer MTX thunder 5500 eller 6500 (ikke helt sikker) og dem bestilte en JL slash 1000 v2 forsterker til meg.. dette mente dem skulle være bra..

    Så nå i dag (onsdag) monterer dem dette opp for meg, og for og si det mildt, DET VAR TRØKK! konge lyde i mine ører rett og slett. Men saken er at etter 15 min spilling så klarte jeg å ryke en sikkring som er på 80A som er plassert i en rocford sikkringboks opp mot mono block forsterkeren..

    Er det for lav Amper som er problemet eller kan feilen ligge en annen plass? gjerne opplys meg litt, da jeg ikke har noe stor peiling på bil annlegg...

    Utrorlig lite lett lest post, men håper forstår hva jeg mener..

    MvH Erik

    (oppdatering med bilder av litt av det gamle utstyret og nå det nye)
    Noen biler er ikke relevante men måtte bare ha de med



















    God jul folkens!
    Last edited by erik89; 24-12-2009, 14:43.
    jeg trenger en pro bil annlegg venn

  • #2
    JLslash v2 er anbefalt med 100A sikring på strømkabelen ser det ut til..

    Se hvor store sikringer som står i forsterkeren, og sett i en glass sikring som er litt større enn de på forsterkeren tilsammen..

    Glass sikringen er en kortsluttnings sikring for strømkabelen, mens de i forsterkeren er overbelastnings sikring..
    02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
    01` Seat leon R 4x4 turbo
    Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ola View Post
      Hvis den MTX`n er 1000w rms, så bør den nok ha mere enn 80A foran ja..

      Se hvor store sikringer som står i forsterkeren, og sett i en glass sikring som er litt større enn de på forsterkeren tilsammen..

      Glass sikringen er en kortsluttnings sikring for strømkabelen, mens de i forsterkeren er overbelastnings sikring..
      Jeg HADDE MTX... jeg har nå JL slash 1000v2 forsterker... mener at det ikke er "analog" sikkring i denne forsterkeren..
      Det er ikke fremme med batteriet (i motorrommet) som ryker, men bak der det er plassert en sikkringboks mellom kondisator og forsterker mener jeg..

      Var kanskje litt uklart med hva utstyr jeg har i og med jeg skriver nedenfor at jeg har byttet... så har totalt sett hatt 3 sub forsterkere inklusiv den jeg har nå som er JL slash 1000.
      --------------------------

      Ser du endret posten din. 100A altså er det du mener skal brukes? Fås dette som rør sikkring? eller må jeg til med å bytte sikkringboks for å få dette til?
      Jeg har sikkring fremme ved batteriet, og i hjulbrønne ved det batteriet... OG etter kondensatoren der det er sikkring på hver linje.. en til mono block forsterkeren, og en til frontsett JBL forsterkeren
      Last edited by erik89; 09-12-2009, 21:10.
      jeg trenger en pro bil annlegg venn

      Comment


      • #4
        Originally posted by erik89 View Post
        Jeg har sikkring fremme ved batteriet, og i hjulbrønne ved det batteriet... OG etter kondensatoren der det er sikkring på hver linje.. en til mono block forsterkeren, og en til frontsett JBL forsterkeren
        Plutselig fikk jeg en følelse av at jeg har utrolig mye sikkringer...
        jeg trenger en pro bil annlegg venn

        Comment


        • #5
          Ok, vi går i detaljer, så ser vi hva du har (det høres ikke helt gærnt ut serru)


          1.Sikringen ved batteriet foran, hvor stor er den?
          2.Kabelen ifra batteri foran, til batteriet bak, hvor grov?
          3.Den sikringen i brønnen bak, sitter den imellom batteriet og kondensator, som igjen har kabel til fordelingsblokka?
          4.Hvor stor er den sikringen (og kabelen) ?
          5.Hvor grove kabler ut av fordelingsblokka?
          6.Hvor store sikringer sitter det etter fordelingsblokka? 80A til mono, og hvor mye til JBL?
          7.Hvilken JBL forsterker er det du har?
          8.Hvor langt er det ifra fordelingsblokk til forsterkere, og hvordan ligger kabelen? Bilde?
          9.Har forsterkerne egne sikringer?
          10.Og tilslutt, hva slags og størrelse kondensator har du?

          Svar på disse, så skal du se ting ordner seg
          Regner med det er kun å bytte den 80A til en 100-120A sikring, så har du løst problemet ditt.. Men det er greit å få se helheten i tilfelle det er flere slike bummers..
          02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
          01` Seat leon R 4x4 turbo
          Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

          Comment


          • #6
            Hvis det er 50mm2 kabel kan du sette på en 300A sikring, det er kabelen du skal sikre, ikke noe annet har du en 80 A sikring ryker den hvis du kommer over 1100watt strømforbuk.
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Hvis forsterkerne har overbelastnings sikringer, så er jeg delvis enig i at han kan gjøre dèt. Men da må han ha det både i motorrom OG ut av batteriet i bagasjerommet til ford. blokk. (jeg forsto det slik at han hadde ekstra batt. der)

              Men det er ikke en rent liten smell av 300A DC kortslutnings strøm, om noe skulle gå galt.. Med tilhørende gnistring osv..
              Jeg hadde ikke ville hatt det slik i min bil, selv om det er både billig, lovlig og fort gjort..

              Selektivt sikret annlegg har ingen bakdeler om sikrings størrelsen er korrekt. (såfremt det er bra utstyr som ikke skaper spenningsfall)
              02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
              01` Seat leon R 4x4 turbo
              Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

              Comment


              • #8
                1.Sikringen ved batteriet foran, hvor stor er den?
                Den var 60A men jeg byttet til 80A, da MTX forsterkeren jeg fikk som var deffekt røyk mine sikkringer hele tiden. Så det er 80A som står i fremme nå.

                2.Kabelen ifra batteri foran, til batteriet bak, hvor grov?
                Lanzar 50 mm² tror jeg de brukte. siden jeg ikke er sikker så kan jeg si kablene er rød, og er ca like tykk som 2 ferdig røyker som du har lagt sammen hehe

                3.Den sikringen i brønnen bak, sitter den imellom batteriet og kondensator, som igjen har kabel til fordelingsblokka?
                batteri bak-> sikkring-> kondensator->sikkring->forsterker hva mener du med fordelingsblokk? jeg har ikke en egen boks til dette, men sikkring boksen til rocford deler ut til forsterkerne viss du forstår..

                4.Hvor stor er den sikringen (og kabelen) ?
                80A til frontsett forsterker, og 80 til JL slash 1000v2

                5.Hvor grove kabler ut av fordelingsblokka?
                lik som forklaring av kabel frem til batteri dette gjelder også jord.

                6.Hvor store sikringer sitter det etter fordelingsblokka? 80A til mono, og hvor mye til JBL?
                80 (aner ikke hvorfor) <- Har aldri røke sikkring til den forsterkeren

                7.Hvilken JBL forsterker er det du har?
                Forsterker: GT5-A604
                • 4 / 3 / 2 -kanals forsterker
                • 640 Watt tootaleffekt
                • 4 x 60 Watt RMS @ 4 Ohm
                • 4 x 80 Watt RMS @ 2 Ohm
                • Delefilter

                8.Hvor langt er det ifra fordelingsblokk til forsterkere, og hvordan ligger kabelen? Bilde?
                Kondensator og sikkring boks ligger rett ved forsterker viss det var det du mente. Skal ta bilde i morgen og legge det opp så dere kan titte. Er for mørkt til å gjøre det nå med bra ressultat.

                9.Har forsterkerne egne sikringer?
                JBL forsterkeren til frontsettet har egne sikkringer. Disse er på 30A viss jeg ikke tar helt feil. Det er vel 3 stykk av dem. JL slash 1000v2 har ikke etter hva jeg har lest og forstått sikkringer, men har innebygd sikkring? dette tipper jeg da, det ikke kan ses noen sikkringer som er tilgjenlig på utsiden av forsterker

                10.Og tilslutt, hva slags og størrelse kondensator har du?
                Stinger 1,5F med display

                11. Har en nyere pioneer cd spiller -> noe av den her typen : http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

                Håper dette hjelper. men skal prøve å få til bilde i morgen
                Burde kanskje nevne at alt er montert i en skoda octavia 1,9TDI 1999modell
                Last edited by erik89; 10-12-2009, 01:40.
                jeg trenger en pro bil annlegg venn

                Comment


                • #9
                  Viss det er noen som bor i nærheten av Bryne 4340 og skulle ville ta en titt av nyskjerrighet så bare gi lyd.. men ingen får røre viss dem ikke har peiling da hehe
                  jeg trenger en pro bil annlegg venn

                  Comment


                  • #10
                    i og med at jeg ikke har flere 80A sikkringer tilgjenlig, så satte jeg inn en på 60A nå som reserve for å kunne få lyd fra subben.. men er redd for å skru opp i frykt av å ødelegge noe.. og det er jo ikke kjekkt når en nettopp har fått nytt system
                    jeg trenger en pro bil annlegg venn

                    Comment


                    • #11
                      Da er det enkelt å fikse
                      Jeg antok at det var flere sånne "bummers" fremmi der ja, og det var det jo..

                      Bytt til 250-300A sikring både ved batteriet foran og batteriet bak. Så setter du inn 100A til JBL`n og 120-150A til monoblokka, så blir dette knallbra det

                      Kan godt hende du må bytte til annen sikringsholder for å få inn andre størrelser desverre.

                      Du KAN fjerne sikringsblokka som forgrener til forsterkerne, og montere en enkel fordelingsblokk der istedet om du vil, men finner du sikringer som passer så ville jeg heller hatt dèt.
                      02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
                      01` Seat leon R 4x4 turbo
                      Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ola View Post
                        Bytt til 250-300A sikring både ved batteriet foran og batteriet bak. Så setter du inn 100A til JBL`n og 120-150A til monoblokka, så blir dette knallbra det

                        Kan godt hende du må bytte til annen sikringsholder for å få inn andre størrelser desverre.
                        Takker for svar
                        Jeg tok en telefon til Bilsradiospes og spurte om kanskje det var for små sikkringer i bilen. Dem sa seg enig i dette og satt opp en tid til å få satt på plass sikkringer som måtte endres. Dog noe vente tid.. ikke før den 18des var det ledig tid.. Men bedre enn ingenting i guess.

                        Stor takk til kloke stereo hoder som har tatt seg tid til å svare
                        For min del anses problemet som løst, så langt ikke noen andre har noe mer å tilføye eller modereator ønsker å la posten ligge til informasjon til andre med lignende problemer.

                        tenkte likevel å få lastet opp bilder, men om det skal legges ut her eller i ny post får nesten noen gi sin formening om.
                        jeg trenger en pro bil annlegg venn

                        Comment


                        • #13
                          Jeg synes det er rimelig betenkelig at ett firma som lever av bilstereo, ikke har basiskunnskap nok til å forstå hva det er man egentlig sikrer for noe. De overdimensjonerer kablene, og underdimensjonerer sikringene. Vel, man kan vel aldri overdimensjonere en kabel, men dere skjønner hvor jeg vil hen. Og hvis jeg talte rett, så har han 4 forskjellige sikringspunkt på vei bak fra batteri framme til forsterkerne. Det må da være noe overkill, eller er det bare jeg som reagerer på det?

                          Anyway, til trådstarter: Det virker som du nå har fått orden på ting og tang, og jeg håper virkelig at brs klarer å ordne opp i dette til deg. Ingenting er bedre enn ett anlegg som funker hver gang du starter bilen og skal avgårde. Og siden brs har innrømmet feil i installasjonen med tanke på at dem svarte at ja, det var kanskje noe underdimensjonert, så håper jeg du fremmer krav om at den runden du nå skal igjennom med tanke på oppgradering, ikke bør koste deg noen ting. Det er tross alt en feil gjort fra dems side i starten av installasjonen.
                          Sture Vedal

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by chin View Post
                            Anyway, til trådstarter: Det virker som du nå har fått orden på ting og tang, og jeg håper virkelig at brs klarer å ordne opp i dette til deg. Ingenting er bedre enn ett anlegg som funker hver gang du starter bilen og skal avgårde. Og siden brs har innrømmet feil i installasjonen med tanke på at dem svarte at ja, det var kanskje noe underdimensjonert, så håper jeg du fremmer krav om at den runden du nå skal igjennom med tanke på oppgradering, ikke bør koste deg noen ting. Det er tross alt en feil gjort fra dems side i starten av installasjonen.
                            Jeg tror og, uten å ha noe stor peiling at det er en del mye sikringer i min bil. Men så lenge det ikke skaper problemer så gir jeg blanke Men BRS skal fikse dette for meg med oppgradering av sikkring. Så jeg vil si dem er flinke til å ordne opp når noe ikke er som det skal, også i forhold til tonen de snakker til meg som kunde er jeg fornøyd
                            jeg trenger en pro bil annlegg venn

                            Comment


                            • #15
                              BUMB BUMB bare slik dere kan se bildene på den første posten min
                              jeg trenger en pro bil annlegg venn

                              Comment

                              Working...
                              X