Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasseforslag Soundsplinter RL-P18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Du bør nok gå for 8" porter for å minimere portstøy

    Comment


    • #47
      En 6" port vil holde i massevis, tror nå jeg. For det første er tuningfrekvensen hans mye høyere enn 18hz, og for det andre skal kassa inn i en bil.

      Genexxa: 250 liter og 30-ish hz tuning vil gi en liten peak rundt 40hz, men den er ikke veldig "skarp". Så spørs det hvor mye forsterket den peaken blir av bilen din, så klart. Er sikkert ikkeno' en OK EQ eller en veldig lav delefrekvens ikke kan fikse, for sluttresultatet er jo som vanlig i stor grad avhengig av resten av utstyret... hvor dypt midbassene orker å henge med osv.

      Jeg ville nok gått for 200-250 liter selv, veldig godt avstivet, og prøvespilt med lukket kasse før jeg saget hull til porten. Om jeg skulle portet, hadde det nok blitt nærmere 25hz enn 30.

      Jeg prøvde å veksle mellom 40hz og 20hz tuning i gamlebilen, og det var betydelig hyggeligere å høre på den laveste tuningen. Hang mer med i "svingene". SPL-messig "føltes" det ganske likt, men hadde sikkert målt forskjell med SPL-meter. Nå var ikke det akkurat noe tema med SPL der i gården, noe jeg heller ikke tror du vil savne med en 18".

      Comment


      • #48
        Min erfaring er at 6" vil lage blåselyder men mulig det blir annerledes med høyere tuning og/eller i bil

        Comment


        • #49
          Jeg skal ha firkantet port. Og bestemt meg for 18x18cm. Lengda skal være 41.5cm og da havner tuningen rundt 26hz om jeg har regnet rett.

          Men skal prøve med lukket kasse og portet. Har nok av plater, så blir vell 2 kasser. En for morro (portet), og en for og spille pent/tight.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #50
            200l tunet til 26hz med stor port funket JÆVLI bra! (trakk fra ca 20l for porten)
            Spiller enormt bra med bare DLS A5 sin sub utgang.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment

            Working...
            X