Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasse til Ground Zero GZPW 18 SPL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by matsh View Post
    nå står den helt bakerst i bilen. kassa 5cm ifra bakdørne. prøvd alle veier med elementet fram bakover oppover å til siden.


    husker ikke måla på portn skal finne fram tegningene i morra
    Jeg kikket på parametrene nå, dette er et rent SPL-element og har derfor ikke parametre som egner seg for masse dyp bass.
    Plasteret på såret er at det spiller vanvittig bra ned til rundt 35Hz, men skal da faktisk ikke ha større kasse enn 110 liter.
    Hvis du har en dobbelt stor kasse nå og tunet den dypt, resulterer det i en peak i bassresponsen langt nede i bassen og mangel på den egentlige bassen mellom 35-60Hz.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #17
      Det jeg mistenkte. GZ er faktisk en av de bedre når det gjelder kasseanbefalinger
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        så da må det bli en ny kasse ja. 110 liter da, men hva med port? str å lengde på denne?
        bruke måla gz anbefaler ? 100x200mm å 200mm lang
        Last edited by matsh; 14-09-2009, 22:46.

        Comment


        • #19
          Originally posted by matsh View Post
          så da må det bli en ny kasse ja. 110 liter da, men hva med port? str å lengde på denne?
          bruke måla gz anbefaler ? 100x200mm å 200mm lang
          Skal se på det i kveld.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #20
            det hadde verdt flott dag, om du har noen meninger om mål på port jeg burde prøve med, tanke på at dette står i en stor bil. eller om dem anbefalte ser greie ut.

            Comment


            • #21
              Finregnet litt nå og du kan med fordel forlenge det portforslaget til 28cm.
              Og hvis du ikke har begynt å bygge så øk kassa 10 liter til 120 liter.
              Lykke til med bygginga!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #22
                ikke begynt å bygge enda, bare fått laga opp noen tegninger å gå ut ifra. da forlenger jeg den til 28cm ja.
                120liter plus det porten tar å elementet da, porten er jo lett å regne hvor mye tar, men elemntet er litt verre, men er vel ikke krise om det blir litt feil på volumet.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by matsh View Post
                  ikke begynt å bygge enda, bare fått laga opp noen tegninger å gå ut ifra. da forlenger jeg den til 28cm ja.
                  120liter plus det porten tar å elementet da, porten er jo lett å regne hvor mye tar, men elemntet er litt verre, men er vel ikke krise om det blir litt feil på volumet.
                  Ingen krise med pluss/minus noen liter, beregn elementet som 8 liter du!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by biffen071278 View Post
                    Under Emma NM ifjor var frode der fra bassbroters med lupoen sin. Han brukte vel 15" i denne serien og det spilte musikk. Han spilte AC/DC og det var som å stå foran scenen. Så at det kan brukes til musikk er det ingen tvil om.
                    Er riktig at ikke alle kassevolum som produsent oppgir er de opptimale, der er jo focal ett eksempel. Bruker spørre Dag jeg. hvertfall de kasseforslagene jeg har fått av han har funket kanon.
                    Stakkars bil.. En i nabobygda som kjøpte den.. Var sinnsykt bra lyd i den! men det varte omtrent i seks uker før den ble med i en ulykke og dermed endte som kondemnert..
                    Last edited by Assa91; 28-09-2009, 08:42. Reason: Feil opplysning
                    Mvh
                    Asbjørn Aarø
                    2000 Mitsubishi Galant 2.0 GLX + Kicker+ Kenwood + B2 +++

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Assa91 View Post
                      Stakkars bil.. En i nabobygda som kjøpte den.. Var sinnsykt bra lyd i den! men det varte omtrent i to uker før den ble planta godt oppå et autovern og endte som kondemnert..
                      Sorry for Off topic her men ble veldig nysjerrig:P
                      Hva bygd ble bilen solg til? Jeg så og hørte bilen på streetmeet i Ørsta og det første jeg tenkte va WOW:P
                      Fi BTL 15"
                      Rockford Fosgate T4000-1bd
                      Alpine

                      Comment


                      • #26
                        Kan jo dele min erfaring med Dag hvertfall.

                        Han bygde jo kasse til oss; 9515g subwoofer i stor Omega stasjonsvogn uten demping. Såvidt jeg har forstått har han ikke tatt hensyn til DD sine anbefalinger untatt kassevolumet.

                        Han tok bare avgjørelsen i egne hender og kjørte på med feite aeroporter med egne lengder og areal og resultatet ble rått. Kunne spilt høyere eller lavere med DD sine anbefalinger, men poenget er at kunnskapen Dag har er helt rå.

                        Spilte 147.8db på 48 hz hvis jeg husker rett. Og det var i en kasse som var tunet til 37hz, i en stor og udempet stasjonsvogn som ristet i filler og med kun 2000W RMS tilgjengelig. Var LANGT ifra Xmax på elementet
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Assa91 View Post
                          Stakkars bil.. En i nabobygda som kjøpte den.. Var sinnsykt bra lyd i den! men det varte omtrent i to uker før den ble planta godt oppå et autovern og endte som kondemnert..
                          sorry for offtopic. Kjenner han som kjørte den jeg. han hadde hatt bilen i 6 uker så han var rimelig forbanna.

                          Planta godt oppå et autovern? Hvor har du det fra. det som skjedde var at de var 4 biler etterverandre. der den første plutselig stoppet helt opp rett før en sving, for å så kjøre igjen, så dem 2 bakerste bilene måtte bråbremse. lupoen var den bakerste. bilen før lupoen en bmw 520 stoppet en meter bak neste bil. de var lav sol og regn så han kjørte inni han frammom med låste hjul. så pressa venstre A-stolpe halv cm bak.

                          Så nå holder han på å flytte anlegget over til en ny lupo.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by tor View Post
                            sorry for offtopic. Kjenner han som kjørte den jeg. han hadde hatt bilen i 6 uker så han var rimelig forbanna.

                            Planta godt oppå et autovern? Hvor har du det fra. det som skjedde var at de var 4 biler etterverandre. der den første plutselig stoppet helt opp rett før en sving, for å så kjøre igjen, så dem 2 bakerste bilene måtte bråbremse. lupoen var den bakerste. bilen før lupoen en bmw 520 stoppet en meter bak neste bil. de var lav sol og regn så han kjørte inni han frammom med låste hjul. så pressa venstre A-stolpe halv cm bak.

                            Så nå holder han på å flytte anlegget over til en ny lupo.
                            Sorry for feilaktig informasjon og off-topic. var 6 uker, ja. ikke 2.. Like kjipt uansett..
                            Var bare snakk om at han måtte svinge unna for en hjort på vått føre.
                            stemmer nok det du sier. Ut på bygda skal man ikke alltid tro at det er sant det man først hører Men uansett så ble den kondemnert. Vet du hvor det skjedde forresten?

                            Vet han holder på å bygge om en grønn lupo ,ja.
                            Kan tenke meg han var rimelig forbanna, ja. Mange idioter ut på veien som aldri skulle hatt lappen..
                            Men var iallefall enda godt at anlegget ble uskadd Hell i uhell. Han burde jo få laget seg en prosjekttråd på forumet da
                            Last edited by Assa91; 28-09-2009, 08:32.
                            Mvh
                            Asbjørn Aarø
                            2000 Mitsubishi Galant 2.0 GLX + Kicker+ Kenwood + B2 +++

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Assa91 View Post
                              Sorry for feilaktig informasjon og off-topic. var 6 uker, ja. ikke 2.. Like kjipt uansett..
                              Var bare snakk om at han måtte svinge unna for en hjort på vått føre.
                              stemmer nok det du sier. Ut på bygda skal man ikke alltid tro at det er sant det man først hører Men uansett så ble den kondemnert. Vet du hvor det skjedde forresten?

                              Vet han holder på å bygge om en grønn lupo ,ja.
                              Kan tenke meg han var rimelig forbanna, ja. Mange idioter ut på veien som aldri skulle hatt lappen..
                              Men var iallefall enda godt at anlegget ble uskadd Hell i uhell. Han burde jo få laget seg en prosjekttråd på forumet, da

                              Han som eier bilen nå bor forresten på Åheim
                              Han var på veg fra moa til langevågen. han kræsja rett før svingane før der du kjøyre av til ørsta og volda.
                              tror ikke det var noe hjort involvert. tror heller lav sol gjorde at den fremste bilen såg lite og bremsa opp.
                              imponert over at du vet han har kjøpt seg en grøn lupo og holder på å bygge den om.
                              fikk igjen 70 000kr med forsikrings selskapet og kjøpte tilbake bilen for 7000kr

                              om du vil vite noe mer bare send meg PM så slipper vi å rote til denne tråden.

                              Comment


                              • #30
                                Da har ny kasse blitt laget på 120 liter å en mye mindre port, den er 100x200 å 280mm lang.
                                kan ikke si det ble store forskjellen ifra den gammle kassa på 230liter å port på 100x635 husker ikke lengda helt 5xx mm.

                                så var igrunn ikke noe vits med ny kasse. hele bilen står jo å flexer så en stor ford van er ikke akkurat det beste å få trykk i kan man da si. nok med store myke flater i en sånn bil

                                Comment

                                Working...
                                X