Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalt kassestørrelse til mlk165?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    [QUOTE=Legatia;84945]Skal du få en litt ålreit lyd nytter det ikke å bare dytte noen elementer i ei kasse og tro det skal låte bra.
    Filter er et must.[/

    Tror du jeg har spurt om alle de spørsmålene om jeg bare skulle ha "dyttet noen elementer i ei kasse"?
    Last edited by Cerwin_; 17-06-2009, 09:24.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Cerwin_ View Post
      Tror du jeg har spurt om alle de spørsmålene om jeg bare skulle ha "dyttet noen elementer i ei kasse"?
      Ikke så hårsår nå, prøver bare gi deg litt veiledning. Du trenger filter på bassdelen og nedre grensefrekvens på mlk settet.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #18
        Originally posted by Legatia View Post
        Ikke så hårsår nå, prøver bare gi deg litt veiledning. Du trenger filter på bassdelen og nedre grensefrekvens på mlk settet.
        Var ikke mye veiledning i det du skrev. Jeg er fullt klar over at jeg trenger filter, og om du skal gi meg veiledning kan du kanskje heller prøve å forklare hvordan du lager filter. Har selv sett at du har bygget noe rimelig fete hifi, så tar mer enn gjerne mot hjelp/tips. Evt om jeg kan bruke et hertz 3w dbl midbass

        Comment


        • #19
          Originally posted by Cerwin_ View Post
          Var ikke mye veiledning i det du skrev. Jeg er fullt klar over at jeg trenger filter, og om du skal gi meg veiledning kan du kanskje heller prøve å forklare hvordan du lager filter. Har selv sett at du har bygget noe rimelig fete hifi, så tar mer enn gjerne mot hjelp/tips. Evt om jeg kan bruke et hertz 3w dbl midbass
          Ferdigfiltre er jeg alltid skeptisk til.
          Hadde det vært meg hadde jeg bygget nytt filter til hele sulamitten. Sånn helt egentlig burde du hatt tilgang på noe måleutstyr, da er det straks lettere å bygge filter.

          Om det ikke er en mulighet, kan man kalkulere utifra elementets impedanse, håpe frekvensgangen er sånn tålig rett, og kanskje ta baffelstep inn i vurderingen (men blir litt å skyte fra hofta). Det greieste for deg om du ikke skaffer måleutstyr, tror jeg er å bygge nytt filter til hele pakka, kjøpe justerbare l-pads til både diskant og mellomtone (da kan du vri nivå på diskant/mellomtone med en knott). Jeg kan evt. gjøre noen kalkuleringer.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #20
            Okey! Ja, da skal jeg prøve å lage et selv sender deg sikkert et par pm når den tid kommer, må få ferdig kassene først.

            Takker!

            Comment


            • #21
              Ett alternativ er å bruke orginalfilteret til MLK-settet til deling mellom mellomtone/diskant.
              Det tror jeg vil fungere tålig bra.
              Det du trenger er høypassfilter til MLK165 og lavpassfilter til HV200.
              Dette burde være grei skuring da begge elementene er linjære langt utover en delefrekvens på si 2-300Hz.
              Gunvaldsen disker sikkert opp med noe schematikk til deg!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #22
                Originally posted by Dag Johansen View Post
                Ett alternativ er å bruke orginalfilteret til MLK-settet til deling mellom mellomtone/diskant.
                Det tror jeg vil fungere tålig bra.
                Det du trenger er høypassfilter til MLK165 og lavpassfilter til HV200.
                Dette burde være grei skuring da begge elementene er linjære langt utover en delefrekvens på si 2-300Hz.
                Gunvaldsen disker sikkert opp med noe schematikk til deg!

                Mvh
                Dag Johansen
                Tror du originalfilteret til mlk settet måler lineært i en vanlig kasse? Mistenker at det ikke er noen form for baffelstepkompensasjon i det, ettersom de er beregnet for å stå i en bil (som egentlig er en uendelig baffel). Dessuten får man bandpassgain på mellomtoneområdet når man slenger på et siste element, rundt et par db, så kan jo hende han får litt for mye nivå der (spesiellt dersom baffelstep teorien min stemmer).

                Men går jo å bruke filteret som følger med, og slenge inn en baffelstep krets etter det. Og evt. modifisere inn en l-pad der det er nødvendig å redusere nivået litt.

                Btw. du har ikke laget kasser enda? i tilfelle, sørg for å få elementenes akustiske sentrum rett over hverandre (eller tilnærmet lik avstand til lytteposisjon)! Blir lettere å lage filter over nett da, i tillegg til at det låter bedre. Om jeg snakker gresk, så er det ca ved spideren (den gule ruglete greia under membranet) elementets akustiske sentrum ligger. Skrå baffel hjelper i så måte.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #23
                  aha, ja..tror jeg skjønner hva du mener ja. Har ikke gjort så mye med kassen ennå, da jeg ble usikker på volum + at jeg forstår at det er en del faktorer jeg ikke har tatt i betrakning..MEN har aldri gjort det får heller, og en plass må man starte

                  Comment

                  Working...
                  X