Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den j...a dynamostøyen igjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den j...a dynamostøyen igjen

    Hoi!

    Har dratt kabler i 6timer nå, og da jeg var ferdig hadde jeg selvfølgelig dynamostøy ut av en annen verden!
    Koblet opp sub og forsterker.


    Dynamostyøen er i frontsettet. Dette er ikke koblet via forsterker, men drives av spilleren.

    Hvordan går jeg frem når jeg skal feilsøke?

    Jordet forsterkeren i setebeltefestet og har trukket signalkabelen og strømkabel på hver sin side av bilen, disse krysser hverandre aldri

    Setter utrolig stor pris på all hjelp jeg kan få!
    Last edited by kennethl; 12-05-2009, 17:34. Reason: Problem solved

  • #2
    Jording til spiller er muligens problemet.

    Hei. prøv med en løs kabel å forbinde jordingpunktet til spilleren med minuspolen på batteriet. Eller sagt litt annerledes, gi spilleren ny jording fra et sted hvor du vet at det er skikkelig jord. Hvis det hjelper så er jording problemet, hvis det ikke hjelper så kan de hende at dynamoen lader veldig rippelspenning og at spiller ikke takler så store forskjeller mellom topp og bunnspenning, da kanskje du må ha en kondis på spiller. Forsterkeren har masse kondiser og takler det derfor bedre. (eventuellt så kan nett filteret på spiller være ødelagt eller klipt bort hvis den er gammel og brukt.)

    Comment


    • #3
      Takk for tipset, skal prøves etter jobb.

      Dro ut signalkabelen på forsterkeren til morran i dag, og da forsvant støyen. Er det jordingen på forsterkeren som er problemet da?

      Comment


      • #4
        Originally posted by melancool View Post
        Hei. prøv med en løs kabel å forbinde jordingpunktet til spilleren med minuspolen på batteriet. Eller sagt litt annerledes, gi spilleren ny jording fra et sted hvor du vet at det er skikkelig jord. Hvis det hjelper så er jording problemet, hvis det ikke hjelper så kan de hende at dynamoen lader veldig rippelspenning og at spiller ikke takler så store forskjeller mellom topp og bunnspenning, da kanskje du må ha en kondis på spiller. Forsterkeren har masse kondiser og takler det derfor bedre. (eventuellt så kan nett filteret på spiller være ødelagt eller klipt bort hvis den er gammel og brukt.)
        Jeg har forøvrig hatt spilleren i bilen i 2år uten noe støy. Kom først når jeg monterte forsterker....

        Comment


        • #5
          Får forsterkeren dobbeljord?

          Altså at du har skrudd skruene som fester forsterker, i en metallplate som er festet i chassis?

          Da får man ofte sånn dynamostøy på de høyttalerne som er koblet til forsterker. Om det kan gå motsatt vei og tilbake gjennom phonokablene til spiller er jeg usikker på. Høres jo merkelig ut, men om lyden forsvinner når du fjerner phonokablene kan jo kanskje dette være tilfellet?
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Digital Designs Norge View Post
            Får forsterkeren dobbeljord?

            Altså at du har skrudd skruene som fester forsterker, i en metallplate som er festet i chassis?

            Da får man ofte sånn dynamostøy på de høyttalerne som er koblet til forsterker. Om det kan gå motsatt vei og tilbake gjennom phonokablene til spiller er jeg usikker på. Høres jo merkelig ut, men om lyden forsvinner når du fjerner phonokablene kan jo kanskje dette være tilfellet?

            Jeg har, når jeg tenker meg litt om , skrudd forsterkeren fast i seteryggen.
            Kan løsningen være så enkel?

            Comment


            • #7
              Prøvd med annen spiller?

              Comment


              • #8
                Originally posted by kennethl View Post
                Jeg har, når jeg tenker meg litt om , skrudd forsterkeren fast i seteryggen.
                Kan løsningen være så enkel?
                Mulig. Tør ikke si noe sikkert, men du kan jo prøve

                Prøv også med en annen spiller, og trekk også ny jordledning fra spiller og i et godt punkt i karosseri eller direkte til batteriet. Du kan jo også trekke ny plussledning rett til batteri, så er du sikker på at det ikke er feilen lenger. Går jo fort og "gæli" det
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by pip View Post
                  Prøvd med annen spiller?
                  Nei, har ikke prøvd det....

                  Comment


                  • #10
                    Prøvd å sjekke over jording fra batteri til chassis? Jeg merket pipelyd i dag, og jeg fikk "HAPPY NEW YEAR" hver gang jeg kjørte over en hump, haha. Da var jordingen dårlig på terminalen.
                    98' Audi A4
                    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                    Comment


                    • #11
                      Støy

                      Jeg tror problemet er at spiller og forsterker har forskjellig jording poensiale og derfor så er signalkabelen din plutselig blitt en jordingskabel for spilleren din . Mao bør du sørge for at spiller og forsterker er jordet i samme punkt, i allefall nå når du skal finne feilen. Hvis det hjelper å jorde i samme punkt så kan du prøve nye jordingspunkter nærmer spiller for å se om det også fungerer.

                      Comment


                      • #12
                        Da fant jeg ut av det.

                        Etter å ha skrudd løs forsterkeren fra seteryggen var all støy borte.

                        Takk for gode tips folkens!

                        Comment


                        • #13
                          Du kan skru til forsterkeren i seteryggen, så bruker du en gummipakning eller lignende mellom skruehode og forsterker, og forsterker og seterygg
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            da vil fremdeles forsterkeren få "jording" igjennom selve skruen, med mindre skruen er av plast..
                            www.eirikaspaas.com

                            Comment


                            • #15
                              ehh. Nei. Derfor jeg sa han skulle bruke gummipakning. Slik at det ikke blir noe metall mot metall, men metall mot gummi.
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment

                              Working...
                              X