Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg, riktig eller galt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt anlegg, riktig eller galt?

    Hei, lagde meg akkurat bruker her i håp om at noen smartinger her inne kan hjelpe en nybegynner. 😊
    Har koblet opp ett helt nytt anlegg i en transporter, får lyd fra diskant og høyttalere, men ikke fra sub. Er usikker på hva jeg har gjort galt. Synes ikke lyden jeg fikk var sånn super bra heller.
    Har tegnet ett kjapt og enkelt skjema for å vise sånn ca hva jeg har gjort. Hvis det er noe på tegninga eller annet som trengs å forklares så er det bare å spørre.
    Alt jeg har gjort har jeg koblet etter min egen logikk, så får vi se hvor bra det er 😂

    Har også problemer med ryggekameraet jeg monterte samtidig, det fungerer når tenninga er på, men motor ikke er i gang, så fungerer det ikke når jeg starter motoren. Leste litt på nett at VW av en eller annen grunn går fra 12V til rundt 9V på ryggelys når man starter motoren. Har ikke sjekket dette selv, men noen som vet om en fiks på det også?

  • #2
    Ryggekamera må nok kobles på egen kurs med eller uten relé. Kommer an på hvor mye strøm det trekker. En enkel løsning er å la kameraet være tenningsstyrt, f.eks koblet på samme kurs som tenning (rød) til radio. Du styrer fortsatt skjermen/signal til skjermen via ryggesignal. På VW kan du hente det gjennom lilla kabel fra CAN-BUS-adapter/rattkontroll-interface.

    Når det gjelder lyden, GZ er ikke laget for å gi god lyd. Dessverre. Mulig du klarer å redde de inn med noen enkle EQ-justeringer. Du skriver ikke hvilken bilradio du har, men om du har en Pioneer, så har de som oftest ganske god EQ, og du kan justere ett og ett bånd for å finne ut hvilket som skjærer i ørene. Jo mer skjæring, jo mer vil du dempe de i forhold til de andre bådene.
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Jeg la opp en ny kabel med 12V+ fra batter og til ett relee, så brukte jeg + fra ryggelys til å styre relee, da funket det fint👍

      Står med liten skrift nede i hjørnet, men er pioneer ja, måtte inn å aktivere sub, da fikk jeg lyd fra den, men har ikke fått justert lyden så veldig mye bedre. Hadde ikke forventet ett superanlegg, men litt skulle man jo tro man fikk for en pakke til ca 20K hos bassbrothers.no. Men er vel kanskje ikke bedre å få det😅 Skal prøve meg litt fram, er muligens noe jeg kan stille/justere på selve forsterkerne også? Men der er jeg helt blank.

      Comment

      Working...
      X