Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkerproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkerproblemer

    Hei, håper dere kunne hjulpet meg å diagnosert et problem som oppstod under montering, betaler gjerne litt så lenge jeg får bassen til å drukne diskanten min :P

    Oppsummering;

    Jeg har en Ground zero 12" SPL X-flex 4500w maks..
    Og kjøpte en Rockville db16 2000wrms i 2ohm..
    Jeg har trekt 53mm2 kabel fra batteri foran og inn til et AGM i bagasjen, fra det batteriet kjører jeg 25mm2 kabel pga kort kabel-løp.
    Jeg har jordet bak deksel i bagasje (bak lyset)
    Jeg føler selv det er en veldig fin jord, jordet både batteri og forsterker med 53mm2.
    2 separate jord på ca samme plass.

    Jeg startet opp bilen med alt av nivå justeringer på bunn, og stereo på 2/3 av maks, satt på en sang og begynte rolig og skru opp, holdt på med dette en stund før jeg fant en fin frekvens justering..
    Deretter hørte jeg på 4-5 forskjellige sanger og kjente litt på trykket (ca: 1000-1200w)
    Noe denne subben burde tåle veldig greit..
    Så jeg sa meg fornøyd og klappet meg sjøl på skulderen for en godt utført jobb..
    Trodde jeg..

    Gikk ned 2timer seinere for å nyte fruktene av mitt arbeid men da kom det problemer, fra starten så hørte jeg lyden var rar, noe jeg skjønte måtte være signal og det stemte for aux satt løst, dytta denne inn mens volumet var lavt og da hørte jeg et POP middels høyt, og bassen blei reinere, 10-20 sec seinere skulle jeg gå bak å kikke med volumet på typ 50% å i det jeg gikk ut av bilen kom det et pop å forsterker koblet ut, ikke noe protect lys lyset men det bare kutta, også kobla det inn når jeg satt meg i bilen (som var rart)..
    Dette gjentok seg 4-5 ganger men nå er det bare stille..

    Jeg prøvde med en annen RCA, funka ikke, prøvde kablene fra forsterker på et mellomtone element fra kicker bare for å se etter bevegelse men niks..
    Forsterkeren får strøm og jeg har sjekka kontinuitet i jord å den er helt fin overalt..
    Kan min mistanke om ødelagte RCA koblinger bak på spiller stemme?
    Skal ikke RCA lage en typ pop lyd i en liten grad når man kobler inn telefon f.eks?
    Er dette noe jeg kan sjekke?
    Alt virker fint, sikringer fine (250amp de tåler en støyt)

    Sorry for mye informasjon men jeg tenker det er lettere å kunne hjelpe med litt utfyllende informasjon og symptomer..
    Blei mildt sagt ganske trist når jeg har lagt så mye arbeid ned i å koble og jobbe med dette også at det skal funke maks 15-20 min :P
    Syntes alt dette er veldig rart, ikke et problem jeg har vært borti før..
    De minuttene det funka var lyden kjempe fin, rein og dyp, ingen signal støy, ingenting..

    Mvh
    Panzerpadda

  • #2
    Slår forsterkeren seg på eller er den av når du skrur på radioen?

    Hvis forsterkeren skrur seg på, forsøk å koble mobiltelefonen din eller en telefon/mp3-spiller direkte på forsterkeren mens volumet er skrudd ned. Se om du får lyd da. Hvis du da får lyd, så ligger problemet i signal eller hovedenheten/radioen.
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Hey! Tusen takk for svar, ja den skrur seg på å det er strøm på alt unntatt høytaller utganger, noe som gir mening for det er jo kun strøm der når det er signal inn..
      jeg kobla inn telefonen, men det kom ikke lyd overhode, hverken når jeg justerte gain eller noenting..
      Kan virkelig forsterkeren ha stryki med etter 10-15 minutter spilling?
      Ikke kult as :s
      Hvordan kan jeg gå fram herfra?

      Comment


      • #4
        På morgenen i dag gikk jeg ut og prøvde igjen og uten og gjøre noe så funka det.. Ganske god lyd, skrudde opp litt med gain veldig lavt og langt under resultatet med ohms lov og kvadratrot mattestykket..

        Gikk deretter bak å håpet at det var fiksa på magisk vis og festa multimeter i høytaller +/- for å sjekke og justere gain på nytt, jeg vrei litt på den og da kutta forsterker med et lite pop og prøvde og skru seg på med et annet pop, men ingen volt på multimeteret..
        Kunne jo plutselig minne om et jordings problem MEN jeg har sjekka kontinuitet og alt er bra, føler jord koblingen er veldig solid og det er jo aldri spenningsfall på +/- på forsterker.. Hmmm..

        Comment


        • #5
          Forsøk å koble en annen kilde rett på linjeinngangene på forsterkeren. Mobil hvis den har hodetelefonutgang etc.
          Last edited by Elutstyr AS; 30-09-2019, 23:38.
          Jan Ove Berg
          www.elutstyr.no

          Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

          Comment

          Working...
          X