Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ingen bass i subwoofer med høy- til lavnivå-adapter (BMW E90)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ingen bass i subwoofer med høy- til lavnivå-adapter (BMW E90)

    Hei
    Jeg har koblet opp et anlegg i bilen til dama. Dette er en bmw 3 serie e90 2007 modell. Jeg har koblet opp en line output converter (CTLOC20) og hentet signal fra begge hatte høytalerne bak. (+,-). Den er så koblet derfra til forsterkeren med RCA kabler som igjen er koblet til bassen.

    Anlegget består av en Avatar ATU-1000.1D forsterker på 1000W.
    JBL Stage 1200B (250W rms, 1000W peak) basskasse.
    Spilleren er original BMW professional spiller , se bilde .
    Det som er problemet er at det ikke kommer bass fra basskassen. Det kommer litt , men elementet vibrere bare så vidt . Det jeg lurer på om det er noen instillinger som må gjøres eller om det er noe jeg har koblet feil, eller om spilleren ikke klarer å levere bra nok , eller om det er noe som er defekt. Har koblet denne basskassen på min bil og da spillere den perfekt, eller som den skal med nesten likt setup.
    Legger ved noen bilder som viser oppkoblingen og en listen skisse.

    Tar i mot tips og forslag .
    Takk på forhånd.
    ​​

  • #2
    Signalet til høyttalerne bak kan være filtrert. Jeg vet at det er det i de modellene som har høyttalere i taket, men det høres rart ut om det er filtrert i høyttalerne i hattehyllen. Isåfall er det nesten ingen informasjon i lydbildet under 80 hz og du får ingen dypbass i signalet. Du må koble deg på en høyttaler som spiller fulltone.

    Såfremt det ikke er optiske lydsignaler bak den originale radioen er det ganske enkelt og ikke alt for kostbart å bytte radio i disse bilene. Hvis du hadde gjort dette først så hadde du spart pengene for høy-til-lavnivåadapteret, fått større justeringsmuligheter og bedre lyd. Blant annet kan du sette høypassfilter på de høyttalerne som ikke spiller bass og kan gjøre justeringer i EQ. I tillegg får du jo andre funksjoner som handsfree, blåtannstrømming, tilkobling for telefon, DAB evt.

    Hva slags kilde bruker du til å spille av musikk i dag? Har du analog lydinngang i bilen? (AUX).

    Deler for bytte av radio:

    Ramme:
    https://www.elutstyr.no/biltilpasset...biladapter=236

    Kabelovergang:
    https://www.elutstyr.no/biltilpasset...biladapter=237

    Valgfri 1-din radio:
    https://www.elutstyr.no/bilstereo/bilradio/1-din.html

    Bildet ditt får jeg dessverre ikke opp.
    Last edited by Elutstyr AS; 29-06-2019, 23:01.
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Hei, takk for raskt og bra svar .
      Det blir benyttet en smarttelefon (Huawei) , som musikk kilde AUX.

      Vis jeg henter signal fra for eksempel høytalerne i bakdørene vil det bli bedre lyd ,pga fulltone ?
      Planen er å bytte spilleren til en 1 din spiller , men hadde vært kult om det funket å hente fra andre høytalere i mellomtiden .

      Comment


      • #4
        La oss få en bedre oversikt først.

        Hvilken lydpakke har du? Har du diskanter i speilhusene eller er det bare et deksel der uten diskant inni?

        Normalt i disse bilene er det bass under frontsetene, det er der jeg ville hentet subsignalet. Jeg ville også vurdert å koble disse ut, spesielt om du har "base"-pakken. Da er det bare noe 6"-basser der som er av skikkelig dårlig kvalitet, og får kanskje 10-20W musikkeffekt fra den originale forsterkeren. Hvis du har bass under setene vil det være naturlig å tro at alle de andre høyttalerne er filtrert og spiller kun over 80 hz.

        Hvis du har hifi-pakken er den beste oppgraderingen å bytte forsterkeren fremfor ekstra sub/forsterkere da høyttalerne er veldig bra, men får alt for lite effekt fra den originale forsterkeren.

        Saken er den at hvis du har tenkt å bytte radioen senere, så er dette bortkastet arbeid. Med ny radio vil det være naturlig å hente subwoofersignalet direkte fra radioens utganger for å få best mulig lyd og justeringsmuligheter.
        Jan Ove Berg
        www.elutstyr.no

        Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

        Comment


        • #5
          Det er BMW proffesional lydpakke . Det er ikke diskant i speilhusene .
          Det er høytalere i dørene og hathylla, og bass under begge setene foran.
          Det hadde vært en mulighet å byttet forsterker til bassen under setene , men det har blitt investert i forsterker og ny bass kasse, så jeg må prøve og benytte disse.
          Men er det mulig å bytte til en 1 din spiller og fortsatt beholde resten av oppsettet med høy til lav nivå pass adapter ? Vill dette fungere , eller er det best som du sier , å legge helt frem til spilleren ?

          Comment


          • #6
            BMW professional er bare radioen og sier ikke noe om evt. lydpakke. Da har du base-pakken.

            Du kan bytte radioen senere og beholde oppsettet som det er, men det vil ha sine begrensninger lydmessig og med tanke på justeringer fra radioen. Blant annet kan du ikke justere bassene for seg selv på radioen, du må justere bak på forsterkeren.
            Jan Ove Berg
            www.elutstyr.no

            Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

            Comment


            • #7
              Tusen takk for svar. Da kommer jeg til å legge helt frem til spilleren og kjøpe en 1din spiller 👍

              Comment


              • #8
                Bare ta kontakt om du vil ha et tilbud på alle delene som trengs samt ny radio.
                Jan Ove Berg
                www.elutstyr.no

                Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

                Comment

                Working...
                X