Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bass yter dårlig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bass yter dårlig

    Så litt rundt her og fant ikke noen med samme problemstilling.
    Oppsettet mitt:
    Sony xplod xm gtr3301d (Monoblokk)
    Magnat BS30(Ble kjøpt med originalkasse)
    En veldig gammel Pioneer forsterker, husker ikke navnet i farten.
    Og to gamle 6x10 kenwood hattehyllehøytallere(? var større enn 6x9 høytallerene jeg egentlig skulle bytte de med)
    LG LCS-710DAB(Spiller)

    Så i forigårs tenkte jeg at jeg skulle bytte ut hattehylle høytallerene mine, i det jeg endelig fikk skrudd ut den ene, fant jeg ut at den var noe større enn mine kenwood høytallere. Jeg gjorde ikke noe annet, tullet ikke med forsterkerene eller noe, men valgte da å sette på plass de gamle og bare beholde de. Jeg startet opp bilen og fikk i gang høytallerene uten problem. Men da oppsto ett annet problem. Bassen ga meg ikke halvparten så mye "boom" som den gjorde før jeg begynte å skru. Har nå prøvd å fikse litt på low-pass filterene, bass-filteret og diverse på basskassa uten noe som helst resultat. Jeg har også prøvd å fikle litt med diverse innstillinger på spilleren uten noe resultat der heller.

    Sjekket jordinga og den så ut til å sitte like fint som den gjorde før jeg begynte. Den er skrudd ganske godt fast, og skal ikke ha noe mulighet til å bevege seg. Men dette jordingspunktet er ikke hundre prosent sikkert at er så bra det kanskje burde være? (Festet til en skrue ved siden av reservehjulet)

    Har noen hatt noe lignende problemer, eller forslag til hva som kan ha gått galt? Rørte aldri på monoblokka når jeg byttet høytallerene, så forstår ikke hva det er som har gått galt.

    Anngående kobling, kjører signalkabelen fra Forsterkeren til monoblokka, er dette feil?

    Håper på svar, mulig jeg har forklart meg litt dårlig!

  • #2
    Det som er klassisk feil, er å bytte om pluss og minus på eine høgtaleren. Da går eine basselementet oppover samtidigt som det andre går nedover = veldigt lite bass

    Comment


    • #3
      Originally posted by todleif View Post
      Det som er klassisk feil, er å bytte om pluss og minus på eine høgtaleren. Da går eine basselementet oppover samtidigt som det andre går nedover = veldigt lite bass
      har ikke tatt ut disse kablene før, og de har vært i bruk i over ett år, så ville vært rart om det plutselig var feilen, man kan jo alltids gå over det for sikkerhetsskyld til helga. Mulig jeg avisolerer alle kabler på nytt og kobler det opp igjen, i tilfelle kablene er litt slitte etter ett års bruk

      Comment

      Working...
      X