Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til subkasse!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til subkasse!!

    Hei. Driver å bygger stereo i en Audi A4 sedan.
    Elementet som skal brukes er http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t0d410
    Har bygd lukket kasse etter RF sitt forslag av volum.
    Subben står montert i skiposeåpning og har sørget for at det er helt tett rundt så ingen lyd slipper inn til bagasjerom.
    Syns elementet spiller særdeles dårli sånn det er nå. Har prøvd å dempe kassn å da virket det som det ble litt bedre, men langt igjen for at det skal høres brukbart ut.
    Samtidig føler jeg ikke at bassen treffer der den burde inne i kabin ennå jeg har prøvd å tilpasse d via spilleren (pioneer deh80-prs)
    Vurderte å bygge portet kasse med samme plassering av sub og så kjøre port opp hattehylle. Dette noe som kan funke bedre?
    Har tidligere hadd bmw e46 coupe der valget til slutt ble bandpass med port inn skipose, men vet ikke om dette elementet egner seg for bandpass?
    Så til noe annet med elementet jeg spekulerer på. På RF sin hjemmeside står det at elementet opptar 2.2l volum av kassen. I heftet som følger med suben står det litt over 5 liter. (Bruksanvisningslinken fra bilradiospesialisten sier det samme) http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...5&katid=27&id=

    Håper noen har noen gode innspill å komme med her før jeg får grå hår av å spekulere 😜

  • #2
    2-5liter i variasjon burde ikke spille noen vesentlig rolle. Bassreflekskasse vil være oftest mer effektivt. Sjekk innstillinger på forsterker, dersom du kan justere bra på spilleren så kan du "åpne opp" det meste på subforsterkeren.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Har du noen tips til volum, tuning av kasse og størrelse på port? Da RF sitt forslag på 21.2 liter (netto) lukket spiller så dårli som d gjør nå stoler jeg ikke akkurat på deres anbefaling av portet kasse. Vil helst ikke lage enda en kasse som ender opp som ved i ovn.

      Comment


      • #4
        Se her:
        http://www.rockfordfosgate.com/rftec...s-MAN_Rev2.pdf
        Jeg ville bygd den som heter vented high output loaded slot port. 57l netto og ca 60cm portlengde, vinklet. Eller du kan gjøre det lettere og bare bygge den med et enkelt bassrefleksrør. Pass på at hverken port eller element spiller rett inn i seterygg eller annen hindring.

        Instruksjonsvideoer på nett finnes det tusener av. Kan anbefale Exocontralto og caraudiofabrication!
        never enough!

        Comment


        • #5
          Suben passer akkurat inn i åpningen på skiposeluka uten noe form for hindring framfor 😀 Så må vel kanskje gå for vanli refleksrør å kjøre dette opp i hattehylla da d ikke blir plass for port på frontplata. Vil ikke ha noe bass bak i bagasjn å lage masse ramling.
          Satser på d blir et godt løft i lydn fra lukka kassa 👍

          Comment


          • #6
            Okei. For ideer og tips; Sjekk ut Kimafro sin tråd her på forumet under prosjekter. Han har laget en vanvitig rå og forseggjort kasse med slotport som kommer gjennom hattehylla. Ramling fra bagasje eller andre steder i bilen stopper du med riktig bruk av demping.
            Trustno1 har også bygget seriøst i sin RX-8 i samme stil som du beskriver.
            never enough!

            Comment


            • #7
              Send meg PM så kan jeg simulere og designe kasse til deg Får du 3D-modell som viser hvordan platene skal sitte i forhold til hverandre, samt kappemål tegnet opp på ei mdf/spon-plate i ekte størrelse så du ikke sløser treverk eller kapper unødvendig tungvint
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

              Comment

              Working...
              X