Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille inn anlegget... Forvirret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stille inn anlegget... Forvirret

    Har ett lite problem med sub/forsterker/spiller... Får ikke subben til å spille "rent"... Delefilteret på subforsterkeren går fra 50-200hz, på spilleren er det også "X-over" som går fra 20-200hz og kan stille fra flat-6db/oct-12db/oct-18db/oct-24db/oct... Har fått høre att jeg kun skal bruke ett av delefiltrene (dvs enten spiller eller forsterker) men går jo ikke ann å skru av på enten spiller eller forsterker, har prøvd å stille det ene på 200hz pg det andre på 50 osvosv, men blir aldri pent uansett... Hjelp?
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

  • #2
    Hva mener du med "rent" og "pent"? Har du prøvd alle deler av "skalaen"? Du kan fint kombinere filter, men for ordens skyld så holder man seg oftest til kun et.

    Prøv å sett det på forsterkeren på maks (200hz) og det i spilleren til 50hz med 24db/okt. Hvordan låter det da?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Rent som i stram og fin, ikke stygg og buldrete... Om jeg setter forsterker på 200hz og spiller på 50hz hører jeg lave diskanttoner fra bassen... Om jeg setter 'slope' til 24db/oct blir bassen bare mye lavere...
      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

      Comment


      • #4
        Om du hører "diskanttoner" fra bassen betyr at steilheten på delefilteret er langt i fra bratt nok, og kanskje til og med fraværende. Den må stå på _noe_, altså fra 6db og høyere. Hvordan blir den med 12db da? Har forsterkeren noe som heter subsonic eller HPF aktivert?

        Kan du fortelle litt hva slags bassløsning du har? Kan være det er noe der, og ikke i delefilterdelen.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Har prøvd med 12db/oct, ble litt bedre da, men er litt perfeksjonist.. Så i mine ører er det fortsatt ikke bra NOKK, hehe er 2x12 ground zero hydrogen i en bandpasskasse beregnet av bassbrothers og bygget av meg, med 2 4" porter opp hattehylla, og ja, kassen er bygget skikkelig og er HELT tett blir drevet av en kicker zx2500.1 monoblokk

          Tror det er subsonic filter 'innebygd' i forsterkeren, men ingen måte å stille det på... Kan velge mellom lowpass og highpass med en trykkbryter på siden, har alltid hatt på lowpass... Eneste justeringsmulighetene på forsterkeren er gain, delefilter, bassboost(blir ikke brukt), og en bryter på siden som kan stilles på enten +12v, DC eller audio... Står på +12v nå
          Last edited by Ozzt; 01-09-2014, 17:02.
          Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
          Pioneer
          Digital Designs
          Ground Zero

          Comment


          • #6
            Hva er dimensjoner på den kassa? Virket som veeeldig lite portareal på 2 12 ihvertfall, hører du mye til portstøy?
            Regner med du skal spille litt høyt med dette og ikke bare utfylle et frontsett når du har såpass stor sub

            Comment


            • #7
              Originally posted by zxsonnyxz View Post
              Hva er dimensjoner på den kassa? Virket som veeeldig lite portareal på 2 12 ihvertfall, hører du mye til portstøy?
              Regner med du skal spille litt høyt med dette og ikke bare utfylle et frontsett når du har såpass stor sub
              Har tegninger liggende en plass, tror det var 2 20L kammer til subbene og et 50l kammer i midten eller noe slikt, har ikke merket noe særlig portstøy nei... Og spiller høyt ja
              Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
              Pioneer
              Digital Designs
              Ground Zero

              Comment


              • #8
                Kan jo være den kassa er sånn og? Hva slags høyttalere har du i front?
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Hvilken versjon av den subben har du? Den 30x eller spl?

                  Litt kjedelig å være negativ men er nok mye av potensiale i utstyret ditt om ikke utnyttes pga for liten og "feil" kasse.
                  Ikke bare på lydnivå men også renhet pga alt for høy lufthastighet og mye turbulens i portene. Kan selvfølgelig være andre ting også som gjør at det spiller urent som du sier, men kassa virker uansett langt fra "optimal". Ikke for å ødelegge dagen din altså men da vet du at du kan hente mye på en evnt. ny kasse Har du plass/mulighet til noe større?

                  Kanskje noen som kan mer om bandpass kasser har noen gode tips, bygde nettopp selv min første 4. ordens bandpass så har begrenset erfaring, men det var en slim type-R 10" som får 300w kanskje og allerede den kjente man i kroppen så dine to 12 på den forsterkeren burde røske godt i sjela! Angående portareal så er det ca 225cm2 på den kassa nå (men den skal tåle å krympes litt) og to 4" porter tilsvarer bare ca. 160cm2, så du får en formening om hvorfor det er for lite.

                  Sku gjerne hørt den kassa så hadde det vert enklere å si om det er det problemet ligger

                  Comment


                  • #10
                    Tror ikke kassen er for liten, var på millimeterne att den gikk inn i bilen såfall... Er gzhw 30x jeg har, 800wrms pr stk, står på hjemmesiden deres att med en subb skal "medium sized bandpass" ha ett kammer på 15l og ett på 30l, så da kan ikke tp kammer på 20l og ett på 50 i midten være sååå lite? Var såfall denne kassen bass brothers regnet ut til meg... Og 2x4" porter er jo helt vanlig det til 2x12" subber, er ikke det det da? :s hadde vært kjedlig å tatt ut kassen igjen nå når den så å si nettopp er satt inn, boltet fast, og limt igjenn.. :/
                    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                    Pioneer
                    Digital Designs
                    Ground Zero

                    Comment


                    • #11
                      Må rette litt på meg selv, volumet i seg selv er ikke galt sånn sett nei, det skal kunne fungere bra
                      Men slike prefab kasser og produsent forslag på kasser er ofte ikke det aller beste.

                      Var mest lite portareal jeg ville fram til, to 4" porter passer ofte bra til en enkel 12" etter mine erfaringer. Om man også kan bruke winISD som en pekepinn vil du få voldsom høy lufthastighet i portene. Skulle jeg bygd noe lignende selv hadde jeg prøvd å sikte etter dobbelt så mye portareal.

                      En annen ting med bandpass kasser etter hva jeg har sett flere plasser er at de ofte må endres og fintunes litt før man oppnår ønsket resultat. Ikke bare for å få riktig frekvensrespons men tonaliteten vil vist også endres en del ettersom hvordan porten og volumene er, om du fyller med polyfilll osv. Som Tony sier kanskje det ikke helt passer din smak slik det er nå
                      Har hørt to 10" GZ i tilhørende bandpass kasse i Golf og den imponerte ikke veldig, men dette var kanskje en lavere serie, er litt usikker.

                      Har du dempet hattehyllen godt? Vibrasjoner i paneler vil jo ødelegge veldig mye av lyden.

                      Comment


                      • #12
                        Heisann hattehyllen er foreløpig ikke demper, så den skrangler litt nå ja skal dempes, men vet ikke hvilke dempematter jeg skal bruke.... Har 6x9 i hattehyllen (vet det ikke er optimalt, men fikk di gratis) lurer på å lage til en 'kasse' under desse (der er 10-15cm mellomrom mellom hattehylle og subkassa) og skru den fast i hattehyllen og subkassa, det hadde vell hjulpet på med tanke på å stive opp hattehylla også? Kan prøve med dempevatt inne i kassa også etter hvert...

                        Men viktig spørsmål! Siden bassbrothers regna ut kassa med 2 4" porter(ar100 porter) så blir vell tuningen feil om jeg bytter ut desse med f.eks 2 6" porter? Eller? Noen som kune regnet ut dette for meg? er ikke så flink med winisd og slike program... Kan legge ut tegningen til kassa og slikt om noen kunne vært så snill på enkelte sanger spiller kassa helt fantastisk slik den er nå, får vondt i hue og brystkassa av bassen og en god del tak/frontrute flexing
                        Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                        Pioneer
                        Digital Designs
                        Ground Zero

                        Comment


                        • #13
                          Det meste er bedre enn ingenting

                          Hvor lang er portene nå? Rundt 15-20cm?
                          Du må litt over doble lengden for samme tuning ca.
                          Om du kan prøve det så må du si ifra hvordan det ble, og om det forbedret eller forverret ting

                          Comment


                          • #14
                            Portene er 25cm lange hver
                            Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                            Pioneer
                            Digital Designs
                            Ground Zero

                            Comment


                            • #15

                              Her er kassa, drit i der med penn, måtte beregne litt fordi målene var til 19mm MDF og jeg hadde 22mm
                              Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                              Pioneer
                              Digital Designs
                              Ground Zero

                              Comment

                              Working...
                              X