Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med forsterkere (Dynabel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med forsterkere (Dynabel)

    Jeg har en 6 kanals forsterker fra Dynabel. (BF0756) Denne har tullet mye i det siste, så jeg lurer på om den begynner å takke for seg, eller om han vil tilbake til dynabel for en service.

    For da jeg spiller på 20+ på volumet så kommer det høye skrape lyder fra diskanten. Jeg har prøvd å justert mye frem og tilbake. Og da jeg endelig har fått det ca bra, så er den like ille så fort jeg begynner å kjøre. Og dette er på samme sang og samme input. Skjønner meg ikke helt på denne forsterkeren noe mer

    En annen ting er en stygg lyd forsterkeren lager. Er akkurat som en dårlig data vifte. Disse forsterkerne er vel vifteløse? Men min lager en stygg ule lyd. Trodde det først var noe på bilen, men lyden følger spilleren (remote, da jeg skrur spilleren den av og på)

    Så hva tror dere? Er det noe jeg kan prøve på? Eller er det bare å dra til dynabel og levere forsterkeren til service.

    Jeg har sjekket at alt er kobler riktig, og riktig ohm på utgangene. Alt stemmer

  • #2
    Sjekk hvertfall at det er god kontakt på jord. Skru av jordkabelen i bagasjerommet og se til at det er slipt heeelt ned til stålet.
    Noen ganger kan det korridere mellom kabelsko og karosseri, så om du har problemer så sjekk hvertfall dette.

    Kan også ha noe med signalkabelen og gjøre, så bare legg en fra spilleren og over setene i bilen og prøv.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      Skrudde av jordingskabelen idag for å sjekke. Det så fint ut, og ble bedre etter at jeg fjernet litt mer der.

      Kan prøve med ny signal kabel til mandag. Må kjøpe

      Comment


      • #4
        Nå vet jeg ikke hvilke kabelsko og kabler du bruker, men ettersom det ble bedre som du sier, så om du har en kjip kabel som ikke er OFC fri, så bør du se etter korrosjon mellom kabel og kabelsko.
        Er det LITT antydning til det, så klipper du av kabelskoen, og et lite stykke av kabelen og setter på en ny.
        Dette gjelder også der kabelen går inni forsterker. Om kablene ikke er OFC frie, så må dette gjøres på både jord og plusskabel.

        Viktig og se til at det er RENT stål der kabelskoen møter chassi. Jeg bruker kabelsko i kobber, og sliper av kabelskoen til den rene kobberen kommer frem. Det er detaljer som mange ikke tenker på, og stort sett har det ikke så mye og si. Men noen ganger hjelper det, spesielt om du har stort strømtrekk.
        It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

        Comment


        • #5
          Det jeg mente med at det ble bedre, er at metallet ble renere. Var vel 90% perfekt, mens nå er det 100% rent og perfekt. Nesten litt overkill på rengjøringa der. Lyden ble ikke bedre

          Jeg bruker strømkabler, og signal kabler fra lydibilen. Og biltema kabel sko som jeg har presset på kabelen selv.

          Info om strømkabelen:
          Ny og kraftig 53mm² strømkabel fra LIB.
          Kabelen er laget av 100% kobber (OFC) av høy kvalitet.
          Kombinasjonen av 4704 kobberledere og myk gummikappe,
          gjør dette til en svært fleksibel kabel som kan sammenlignes
          med kabler til en langt høyere pris
          .
          Last edited by T-Karlsen85; 06-04-2014, 00:33.

          Comment


          • #6
            Jeg har også målt på anlegget. Aldri falt under 13.3 med bilen på tomgang. Ligger på rundt 14V uten last på terminalene på forsterkeren.

            Comment


            • #7
              Da har du iallefall godt nok med strøm. Da ville jeg hvertfall prøvd med en ny signalkabel.
              Trenger ikke og kjøpe en dyr bare for og prøve, se om du kan få lånt deg en.
              En dårlig/defekt signalkabel kan gjøre mye rart med anlegget.

              Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
              It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
              Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

              Comment


              • #8
                Ja, det med dårlig signal kabel har jeg selv opplevd nå nylig. En kamerat kjøpte seg utstyr på tv boden. Nye signal kabler til 499kr stk. Lyden var så svak, selv med bass bost på maks. Byttet den nye signal kabelen med en biltema kabel og lyden ble helt fantastisk

                Men da skal jeg få prøvd en ny kabel på mandag. Så gir jeg lyd fra meg om det ble bedre

                Comment


                • #9
                  Jeg har også hatt den forsterkeren med litt ulyd slik du beskriver. Det ble borte hvis jeg banket på forsterkeren med hånda, slik man banker på en dør. Det var en slags kontaktfeil i den forsterkeren jeg aldri fant ut av.
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Da er det jo nesten bedre å ta med forsterkeren til dynabel i Oslo og få dem til å sjekke den. Har forsatt garanti på den, håper jeg

                    Comment

                    Working...
                    X