Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pipelyd i monoforsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pipelyd i monoforsterker

    HEi!

    Har endelig koblet opp alt anlegget og koblet alt fint og plassert alt slik at det ser bra ut!
    Når jeg tok i sikringen til strømkabelen, så hørte jeg det kom pipelyd i monoforsterkeren. Svak pipe lyd som varierte litt opp og ned, og da var bilen av. Cdspiller var av og alt annet, var ikke lys i forsterkerene heller.

    Bruker 53mm2 strømkabel som er splittet til 2x25mm2 ut til hver forsterker også 53mm2 jording fra en stor skrue bak i varebilen som splittet til 2x25mm2. Kjøpt dyr og god? signalkabel fra bilradiospes. Og de er lagt ett godt stykke vekke fra strømkablene.

    Forsterkere:
    JBL GTO 1004 - 4 kanal forsterker (Ingen pipelyd)
    LIB.1200.1D - monoforsterker fra lydibilen.no (pipe lyd når bilen er av) denne er helt ny, brukt maks 1 time.

    DLS R5A komponentsett

    Pioneer bluetooth spiller, helt ny.

    LIB 15" D2 subwoofer i kasse.

    Kommer ett lite poff når jeg skrur på spilleren når bilen er igang. Akkurat som om en sikring sier poff når den ryker. Men alle sikringene er like hel, tok sikringene utav forsterkeren og da stoppet pipingen. Med engang jeg tok de inni igjen så begynte den og pipe igjen. Så jeg endte opp med å ta av sikringen til hovedstrømmen til anlegget, redd for at det sku ta fyr i bilen inatt :/

  • #2
    Virker som det kan være dårlig jording..
    Om du har mulighet så kan du måle med multimeter/voltmeter på pluss og minus på monoblokk og se hvor mange volt det er.
    Ikke alle skruer som har god jording i bilen.

    Comment


    • #3
      Hvor lang jordingskabel har du?
      Er batteriet bra jordet til chassi foran?
      Du bør som lyd skriver måle spenningen.

      Kan også være lurt å sjekke jordingen til CD-spilleren når du først er igang
      Min facebokside: Custom Car Audio

      Comment


      • #4
        Jording på spiller er nok key her, har opplevd dette på minst to pioneer-spillere tidligere
        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
        | Gladen 75c6 - DD m4a |
        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

        Comment


        • #5
          Hei, takk for svar så langt.

          Har jordet den i ene "jekke-strop" festet baki bilen.
          Hadde hele anlegget koblet opp for 1.5 uker siden, men brukte da ett annet jordingspunkt. Men siden jeg har flyttet på subben så blei det et annet sted.

          Er jordingen synderen? Er det ikke litt merkelig at den lager LYD når alt er skrudd av? Tenning og anlegget står skrudd av, ingen lys i forsterkeren - men den lager pipe lyd. Merkelig at spilleren skulle være synderen da den fungerte fint for 1.5 uker siden.

          Skal prøve å bytte jordingspunkt idag, så får jeg håpe det fungerer Forrige jordingspunkt jeg brukte var helt likt, men lengre baki bilen, der går bolten gjennom karosseriet.

          Kabelen til jording er vell ca. 30 cm maks. Skal jeg måle med multimeter når anlegget er av eller på? Ettersom det kommer pipe lyd når den er av. Burde vell være 0 V strøm når den er av?

          Comment


          • #6
            Veldig viktig at jordingen får så god kontakt som mulig til karosseriet.

            Du kan måle med mulitmeter både når motor er av, og motor på..
            Mål på batteriet fremme først, og se etterpå om du får omtrent samme tall når du måler på monoblokken sin pluss og minus..

            Comment


            • #7
              Når vi først er inne på jording, hva er best, jorde til batteri (3m) eller til nærmeste jordingspunkt (30cm)?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Silverboy View Post
                Når vi først er inne på jording, hva er best, jorde til batteri (3m) eller til nærmeste jordingspunkt (30cm)?
                Den beste jordingen er DIREKTE på polene til batteriet..
                Når man jorder i et jordingspunkt i bagasjerommet, så vil jordingen gå frem til batteriet og motor\dynamo til slutt..

                Jeg syntes det er verdt og legge opp minus kabel hele veien sammen med plusskabelen.. Det koster ikke såå mye ekstra

                Comment


                • #9
                  Skal ut å måle nå, har ikke plass til flere ledninger under listene, så er uaktuelt med å legge jording fra batteriet :P

                  Men frem til poenget.

                  Kan en dårlig jording foråsake støy(pipelyd) på monoforsterkeren når bilen er skrudd av og spilleren er av? Og ingen lys i forsterkeren?

                  Alt virker, men som sagt sier poff når jeg tar på anlegget også fungerer det fint etter det. Men når jeg skrur av igjen er det samme pipingen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by keoN View Post
                    Skal ut å måle nå, har ikke plass til flere ledninger under listene, så er uaktuelt med å legge jording fra batteriet :P

                    Men frem til poenget.

                    Kan en dårlig jording foråsake støy(pipelyd) på monoforsterkeren når bilen er skrudd av og spilleren er av? Og ingen lys i forsterkeren?

                    Alt virker, men som sagt sier poff når jeg tar på anlegget også fungerer det fint etter det. Men når jeg skrur av igjen er det samme pipingen
                    Byttet til et bedre jordingspunkt, nå virker alt men virker som om LIB forsterkeren tuller seg litt enda. Men nå kommer det bare poff når jeg tar av og på

                    Eneste negative nå er at subkassen er ræv, 6" aeroporten vibrerer noe helt sykt inni kassen. Tror jeg må kjøpe en skikkelig kasse.

                    Comment


                    • #11
                      *bygge en skikkelig kasse
                      Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                      | Gladen 75c6 - DD m4a |
                      | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                      Comment


                      • #12
                        Bra det ble bedre

                        Du taper MYE lyd på at porten ikke er "fast".. jeg hadde samme problem, og monterte portene så de var helt døde.. og merka bra forskjell på lyden etterpå

                        Comment


                        • #13
                          Porten er limt fast og skrudd fast. Men ser den fibrerer godt inne i kassen.
                          Orker ikke bygge kasse selv, er så mye styr :P noen som gjør det til en grei pris?
                          Skal stå i en varebil (Ford Transit Connect 2006)

                          Har laget hull i skilleveggen sånn at porten på kassen spiller inn der. Men ble ikke ett bra resultat. Hører mer vibrering ifra porten enn lyd :P er rimelig lei den kassen nå, prøvd å fikse den 5 ganger nå.

                          Comment


                          • #14
                            Er det bedre å bruke PVC rør? Eventuelt ta et pvc rør på 42cm der 21cm er inni kassen og 21cm utenfor.

                            Comment


                            • #15
                              http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...refleks/AS7180

                              Om jeg kjøper kasse, kunne en sånn kasse vært noe? Har LIB 15" D2 sub.

                              Comment

                              Working...
                              X