Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble frontsett med delefilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koble frontsett med delefilter

    Hei!

    Jeg er helt ny på forumet her.Har koblet en del anlegg,men har aldri koblet frontsett med delefilter før.
    Så da er mitt store spm, hvordan gjør jeg dette?

    Jeg har 2 Boss PC65.2C 500W 6,5" 2 way component speaker system sett og 2 Kenwood KAC-5204 350W forsterkere.

    Delefilteret ser slik ut

    Woofer IN
    -6db -3db -0db - + - + -

    Hva kobler jeg hvor?

    Kan jeg koble begge frontsettene på 1 forsterker,eller må jeg koble de på hver sin?Skal ha et i fordørene og et i bakdørene

    Hvordan legges strømkabelen med tanke på støy siden høyttalerledningene blir liggende på hver sin side?

    På forhånd takk for hjelpen

  • #2
    Woofer og IN skal stå over + og - på slutten og det er en - mellom -0db og + -

    Comment


    • #3
      Slik jeg forstår det, så skal diskanten kobles på + og - der du kan velge db (husker ikke om det er pga demping/økning av diskanten eller om det er slope'n på selve delingen).

      *edit - etter nærmere ettertanke så må det være pga demping/økning av diskant, da biler har forskjellig diskantmontering og man ønsker mer/mindre diskant uten å bruke EQ)

      Midbass/mellomtonen skal på + og - der det står woofer.
      IN er da fra forsterker/spiller.
      Last edited by kalosturbo; 05-11-2013, 17:25.
      VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
      DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

      Comment


      • #4
        Så hvis jeg har forstått det riktig,så kobler jeg plussen på der som desibel står og - på minusen etter desibel?
        Hva slags desibel bør man velge hvis man skal ha diskantene i dashbordet?

        Kan jeg koble begge frontsettene på en forsterker eller bør jeg kjøre de på hver sin forsterker?
        Hvor legger jeg + kabelen fra batteriet til forsterkerne?I midten?

        Takk for god hjelp

        Comment


        • #5
          Tar en ting av gangen.

          Ja, det virker som du har forstått koblingen riktig.

          Hvilken dB du velger må du nesten bruke ørene for å finne ut, da høyttalersett spiller forskjellig, spilleres "originale-flate-EQ" er forskjellig osv, så prøvelytt, deretter juster etter ønske. Husk at diskantene treffer deg forskjellig på høyre og venstre side, og avstanden er forskjellig, så er nok det som er mye av grunnen til selve justeringsmuligheten.

          I og med at du har to like forsterkere kan du jo i teorien brokoble hver sin forsterker (altså en til høyre og en til venstre), og vil med dette øke effekten levert til hvert høyttalersett. Det du må ha i bakhodet er at du må splitte signalet (med mindre forsterkeren har en slags "bridge-signal-in-combiner" ellerno'), og kan derfor oppleve at lydkvaliteten svekkes. Jeg personlig ville koblet de på en forsterker, og eventuelt brukt det andre settet, med mindre du skal ha begge settene foran da, så blir situasjonen litt annerledes.

          Jeg har som høvedregel at man trekker strøm på en side, og signal på den andre siden. Høyttalerkabler skal ikke påvirke/påvirkes av kabler de ligger ved siden av, men jeg trekker alltid en strømpe på uansett (sikkert mer for forfengelighetems skyld, enn det praktiske).

          Da tror jeg alt var besvart
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Tusen takk for svar

            Hjalp mye på det der,så då får vi se om det ikke blir noe lyd i bilen etterhvert....

            Comment

            Working...
            X