Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukket eller portet kasse til 2 stk ES15? (begrenset volum)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lukket eller portet kasse til 2 stk ES15? (begrenset volum)

    Hei

    Sitter og prøver å planlegge litt rundt hva jeg skal gjøre bak i Coupén min. Har liggende 2 stk B² Audio ES15 og har i utgangspunktet tenkt lukket konstruksjon, men tenkte jeg skulle forhøre meg med dere. Det er trangt om plassen, så jeg har prøvd å komme fram til et design som utnytter plassen relativt bra.

    Nå er jeg brått litt usikker på mine kalkulasjoner, men ved siste forsøk ble det rundt 120 liter.Ta gjerne en titt på vedlagt tegning og se om dere kommer fram til noe annet (om noen gidder da selvsagt :P). Alle mål er indre mål.


    (43,2 * 9,2 * 79,7) / 2 = 15,8 liter
    +
    (25,9 * 9.1 * 79,7) / 2 = 9,4 liter
    +
    (25,9 * 6,8 * 79,7) / 2 = 7 liter
    +
    25,9 * 43,2 * 79,7 = 89 liter

    = 121 liter (ca)




    120 liter er kanskje litt snaut til porting? Det er tross alt musikk det skal spille.

    Noen formeninger om hva som vil fungere best?
    Attached Files
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    Kjenner ikke de elementene spesiellt men 120 liter er nok uansett alt for lite volum for 2x15" i porta kasse om du skal ha noe som ligner på god lyd.

    Jeg ville nok anbefalt å brukt kun ett element og portet kassen for dette.

    Lukket kasse med 2 elementer er vel også en mulighet, men da må du antageligvis ha mye mer effekt for å oppnå det samme lydtrykket.

    Comment


    • #3
      Føler mer for å koble to elementer i 2 ohm, enn å koble en stk i 1 ohm egentlig. Er dobbel spole på 2 ohm på disse. Er en Zero.3 som mater de, btw.

      Simulerer ikke så styggelig ille føler jeg, med 120 liter, tuning på 25Hz. Har ca 1.75dB peak rundt 70Hz. Det er kanskje for mye?
      Attached Files
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd


      '97 E39 528

      Comment


      • #4
        En port som har nok areal til 2x15" element, samt så lav tuning som 25hz i en 120 liter kasse vil oppta en hel del volum, og det vil jo tildels elementene også. Er det tatt med i beregningene av volum?
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Nei, selvsagt, det har jeg ikke klart å tenke på xD

          Portene tenkte jeg på en eller annen måte dra på utsiden av kassen, slik at de ikke tar opp volum, siden jeg har litt plass til venstre i bagasjen, der det svinger ut mot reservehjuls"brønnen". Men elementene har jeg ikke trukket fra i beregningene.

          Ellers må jeg rett og slett bare gjøre noe mer finurlig med MDF'en og lage litt mer intrikat form på kassen, slik at jeg får litt større volum. Selv om det er marginalt. Det plagsomme er at ting krasjer i bakruta om jeg lar baffelen ligge vannrett. Hadde jeg kunne latt den ligge vannrett hadde jeg nok vunnet litt volum på det alene.

          Men, 2 x 15" i lukka kasse durer antageligvis bra det også...? ^^
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd


          '97 E39 528

          Comment


          • #6
            Det funker nok det, men vil tro du får vel så bra lyd med kun en 15" og riktig tuna porta kasse. Saken er at porta kasser er vesentlig mer effektive enn lukkede, så du må ha en god del mer forsterkerkraft om du skal få like mye ut av en lukket konstruksjon.

            Du har ikke vurdert å støpe noe i glassfiber for å utnytte plassen bedre? Noen bilder kunne også vært en idee om du ønsker litt tips.

            Comment


            • #7
              Tanken om støping har helt klart slått meg. Det var faktisk det jeg tenkte på først, men jeg har ALDRI prøvd meg på støping, så jeg er litt skeptisk :P

              Men det vel den mest kurante måten å få utnytta plassen baki der på, så kanskje du har en handleliste jeg kan gå etter om jeg skal prøve meg på støping?

              Tenkte jeg kunne skjære ut en bunnplate etter formen på gulvet jeg har til rådighet og ta det derfra, men må vite hva jeg trenger og gjerne hvordan jeg skal få ting stivt nok.
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #8
                Blir nok så jeg kvitter meg med ene suben og bruker de pengene på frontsett i stedet, så da blir det 1 stk 15" i porta konstruksjon.

                Da trenger jeg vel heller ikke bekymre meg så mye om plassen og trenger heller ikke vurdere støping av kasse.

                MEN, om noen har lyst, så trenger jeg fremdeles informasjon i støpesammenheng, siden kickpanel må lages :P
                Alpine 137BTi
                B² Audio = Lyd


                '97 E39 528

                Comment


                • #9
                  Jeg lagde denne listen for en stund siden: http://bilstereoforumet.no/showpost....6&postcount=26

                  Jeg har støpt rimelig mye i begge prosjekene jeg har en tråd på her på forumet. Ligger endel bilder der som kanskje kan være til hjelp

                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16749

                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10131

                  Comment


                  • #10
                    Mye god inspirasjon her, noe så utrolig! ^^

                    Gjenstår å se hvordan det blir med meg :P

                    Vurderer å importere et PPI frontsett og det MÅ jo ha en kurant montasje, så noe må jeg få til
                    Alpine 137BTi
                    B² Audio = Lyd


                    '97 E39 528

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Keltern View Post
                      Mye god inspirasjon her, noe så utrolig! ^^

                      Gjenstår å se hvordan det blir med meg :P
                      Tror jeg ville hørt på det her:

                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Etter parametrene å dømme er det mye som tyder på at ES-15 blir en ny dypbasskonge i 80 liter lukket kasse!
                      Vas på 260 liter..... nesten litt old school det!

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                      Comment

                      Working...
                      X