Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kun lyd på en av utgangene på forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kun lyd på en av utgangene på forsterker

    Hei.
    Jeg koblet for et par uker siden opp anlegg i bilen min, og alt virket som det skulle, men etter at jeg vasket bilen var det kun lyd i den ene siden foran. Om jeg legger øret helt inntill elementet så hører man at det er litt lyd i det fortsatt.
    Jeg trodde umiddelbart at elementet var vannskadet, da det var litt fukt i døren, så jeg tok det inn over natten og prøvde igjen dagen etter, men problemet var der fortsatt. Da prøvde jeg å bytte om på elementene, og fant da ut at begge elementene er i orden.
    Da trodde jeg det var delefilteret som var gåent, men om jeg koblet begge elementene på samme dalefilter var det lyd i begge elementene. Men jeg byttet utganger på forsterkeren bare for å dobbeltsjekke, og etter jeg byttet var det kun det andre delefilteret som virket.
    Så da må det være noe galt med forsterkeren. Den ene utgangen virker som den skal, men den andre er det bare så vidt det er lyd i. Forsterkeren lyser grønt.
    Tenningen var av under og ca. en time etter vasken, så tviler sterkt på at noe kan ha kortsluttet.

    Så nå skjønner jeg ingenting. Er forsterkeren på magisk vis ødelagt?

    Forsterkeren er en Macrom 44.07, frontsettet er Focal PS130, og spilleren er en Pioneer DEH-80PRS
    På forrhånd takk for svar.

    Mvh
    JonasKanonas

  • #2
    Ingen som har noen forslag på hva som kan være galt? Er forsterkeren min rett og slett blitt søppel

    Comment


    • #3
      Hva skjer viss du bytter på signalkabelen på forsterkern?

      Ble bare høytalerne fuktig? Prøvd å målt spenninga ut av forsterkern?
      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
      Mvh
      Rune Kvaal

      Comment


      • #4
        Så vidt jeg vet ble bare den ene høytaleren fuktig. Jeg prøvde å bytte sort/rød signalkabel på forsterkeren, men det var fortsatt kun lyd i den samme siden. Rakk ikke måle spenning i dag, men skal gjøre det i morgen. Er det da forresten snakk om å måle med volumen på full guffe? Og hvilke resultater kan jeg forvente meg?

        Comment


        • #5
          Volt ac ut av forsterkern, lavt volum.
          Sjekk om d kommer lik spenning ut av begge kanalene, bruk test tone eks 50hz
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #6
            Det var 13 mV på den ene og 12.2-12.4 mV på den andre. Bare for sammenligningen så var det 29.2 mV ut fra monoblokka.
            Disse resultatene var med 12.3 V inn på forsterkerene og 150 Hz test tone.

            Comment


            • #7
              Ingen som vet hva som er galt, og om det er mulig å fikse?

              Comment


              • #8
                du har spenning ut fra begge kanalene på forsterkern?
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  Jepp. Skrev resultatene fra målingen over.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by JonasKanonas View Post
                    Jepp. Skrev resultatene fra målingen over.
                    da må du nesten sjekke koblinger eller kablene som går til høytalerne!

                    for viss du kobler opp 2 høytalere( på hver sin kanal) så skal det bli lyd i begge! siden du har volt ac ut av begge kanalene!
                    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                    Mvh
                    Rune Kvaal

                    Comment


                    • #11
                      Men når jeg byttet rundt på kabelene i utgangene ble det lyd i den andre siden, så det kan ikke være kablingen fra forsterker til høytalerene det er noe galt med...
                      Er det mulig at det er dårlig forbindelse i den ene RCA ledningen? Jeg vet ikke hvordan signalet sendes i kabelene, men om det er slik at det sendes forskjellig signal i dem(f.eks. et for høyre og et for venstre), så er vel det en mulig årsak?

                      Comment


                      • #12
                        men da kan du jo bytte om på signalkabelene på forsterkern.. ?
                        om det bytter side å være stillt på.

                        og har du aux kabel så kan du kobble deg rett innpå forsterkern
                        Last edited by HLS; 08-06-2013, 20:24.
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment


                        • #13
                          Har prøvd å bytte de, men det var fortsatt lyd i samme siden, så jeg kan ikke skjøne annet en at det er noe galt med forsterkeren...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by JonasKanonas View Post
                            Har prøvd å bytte de, men det var fortsatt lyd i samme siden, så jeg kan ikke skjøne annet en at det er noe galt med forsterkeren...
                            hmm tyder på det..

                            men rart du har "Det var 13 mV på den ene og 12.2-12.4 mV på den andre"
                            noe som tilsier at det er effekt som kommer ut av begge kanalene..

                            nei da vil jo engentli konklusjonen være at den ene kanalen er kapput!
                            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                            Mvh
                            Rune Kvaal

                            Comment

                            Working...
                            X