Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan regne ut port-størrelse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan regne ut port-størrelse?

    Hei. Isteden for å vente på noen rør i posten, så tenkte jeg kanskje å prøve meg på en "home made" portløsning? Kassa er 120liter ish, og plana var 2x4" rør i utgangspunktet. Ser det er fere som går bort fra rør, og heller lager egen åpning på kassa, ved bruk av plater. Hvordan regner man ut hvordan str åpningen skal ha, i likehet med 2x4" rør? Plana var at rørene skal være 25cm lang.

    Setter stor pris på hjelp her, da kan jeg få til kassa i morgen
    VW/Audi ende-tusi-ast!

  • #2
    Noe ala slikt jeg mener..

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1369813231.252337.jpg
Views:	1
Size:	287.1 KB
ID:	297546
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #3
      torres box tuning calculator funker til oppgaven last ned og plot inn litt tall, så ser du
      Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
      | Gladen 75c6 - DD m4a |
      | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rexonix View Post
        torres box tuning calculator funker til oppgaven last ned og plot inn litt tall, så ser du
        Enklere sagt enn gjort det gitt. Så jævli mye reklame over alt, en vet aldri hva som havner på laptop'n. Jeg får bare kjøre slik jeg gjorde det..Takk uansett
        VW/Audi ende-tusi-ast!

        Comment


        • #5
          hvis du skal ha samme areal som 2 x 4" porter, skal arealet være ca 162cm2. for eksempel 16,2 x 10cm. ka regne ut lengde til deg senere hvis du vil det
          FI SP4
          LIB
          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
          DD4LIFE

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hagalien View Post
            hvis du skal ha samme areal som 2 x 4" porter, skal arealet være ca 162cm2. for eksempel 16,2 x 10cm. ka regne ut lengde til deg senere hvis du vil det
            porten ble 5cm x 42cm x 25cm = bredde x høyde x dybde.
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment


            • #7
              120L kasse
              5bx42h x 25 cm = ca 35 hz tuning..

              men nå er vell ikke porten fratrekt kassevolumet?
              så vill tro du ligger mellom 35-40 hz tuning ?

              ventmatch = 0.02 = skal ikke bli noen blåselyder fra porten.
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #8
                Kassa er 123liter, men etter at jeg satt inn skillevegg så ble den 101 liter - platene som er brukt for å lage port. Porten er laget som visst på bildet. Skilleplata er øverst, og porten er nederst. Hører ingenting til blåselyder heldigvis Har koplet opp PG XS2500 Nå, men er ikke helt overbevist alltså..

                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1370205309.554267.jpg
Views:	1
Size:	216.3 KB
ID:	297554
                VW/Audi ende-tusi-ast!

                Comment


                • #9
                  http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tommen View Post
                    Kassa er 123liter, men etter at jeg satt inn skillevegg så ble den 101 liter - platene som er brukt for å lage port. Porten er laget som visst på bildet. Skilleplata er øverst, og porten er nederst. Hører ingenting til blåselyder heldigvis Har koplet opp PG XS2500 Nå, men er ikke helt overbevist alltså..

                    [ATTACH]5923[/ATTACH]
                    Hva er den skilleveggen til??

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cossiemk1 View Post
                      Hva er den skilleveggen til??
                      for å begrense volumet på kassa..
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        Da ser det ut til at jeg har fått fatt på en stk 15" til. Kassa jeg har idag er 123 liter, skal det holde eller burde den vært større? Kunne noen regner ut portstr for meg her? Burde hvert element ha hvert kammer, eller spiller ser ingen rolle om de står i felles kammer med felles port?
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

                        Comment


                        • #13
                          Når de er delt helt likt og har samme innstillinger på EQ osv. er det helt greit med ett kammer og felles port.

                          Lager du dashboard som kasse til to stk mellom/mid kan det være greit å ha skillevegg pga. de kan være delt ulikt og ha forskjellige justeringer fra EQ.
                          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tommen View Post
                            Da ser det ut til at jeg har fått fatt på en stk 15" til. Kassa jeg har idag er 123 liter, skal det holde eller burde den vært større? Kunne noen regner ut portstr for meg her? Burde hvert element ha hvert kammer, eller spiller ser ingen rolle om de står i felles kammer med felles port?
                            Får du ett element til må du doble volumet og portareal for å beholde tuningen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by trustno1 View Post
                              Får du ett element til må du doble volumet og portareal for å beholde tuningen.
                              Dvs om jeg kjører 100L på 1 element idag, så er det "høyst nødvendig" å kjøre 200 liter ved bruk av 2 stk 15"? Syns kanskje det høres veldig mye ut. Tror kanskje jeg prøver meg med den på 123 liter, og med 4x4" porter i topp. Funker ikke det så får jeg lage en større kasse. Noen som kan regne ut tuningen på kassa, 123 liter med 4x4" porter.

                              Får ikke opp linken over her på arbeids PC, og er på jobb til 28.Juli..
                              VW/Audi ende-tusi-ast!

                              Comment

                              Working...
                              X