Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger løsning på skrangleproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger løsning på skrangleproblem

    Hei,
    monterte stereo i bilen min i går kveld. Bilen er en Citroen Xantia stasjonsvogn 1999 (stygg, men billig). Stereoet er ikke noe spesiellt å skryte av, men subben spiller veldig høyt. Problemet mitt er at når jeg spiller (til og med på lavt volum) rister det noe heeeelt sinnsykt i taket på bilen. Tenkte å spørre her etter råd og tips for hva jeg kan gjøre med problemet, før jeg gjør noe dumt og bruker penger på noe som ikke fungerer. Har spørt litt rundt om etter råd fra venner, de sier jeg skal legge inn noe isolasjonsmatter fra biltema. Helt ærlig så tror jeg ikke noen tynne matter vil hjelpe noe særlig på. Taket rister såpass mye. Ristinga går vekk når jeg presser opp eller ned på taket med hånda.

    Og litt off-topic: subben tok jeg ut fra broren min sin bil, den har stått i ro i over et halvt år. Den er blitt brukt en del før. Når jeg spiller høyt nå, lukter det svidd. Har luktet denne lukten før fra subbene vi har i hjemmet, men vet ikke helt hva det er. Lukten fra subbene hjemme gikk vekk etter en stund.

    Takker for tips og råd
    Last edited by schnappi; 23-05-2013, 11:09. Reason: skrivefeil

  • #2
    Dempematter er det du søker etter. Finnes mange nettbutikker som selger dem. De er vanligvis 2 mm tykke, med et aluminiumslag utenpå. Du kan legge flere lag hvis det er mye vibrasjoner, som feks i tak. Og ja, det fungerer veldig bra.
    Se litt på diverse psosjektbiler her på forumet, så vil du se hvordan mattene brukes.
    Bilstereosenteret.no, Dynabel.no, judysbilstereo.no og flere lignende nettbutikker selger slike matter.
    Biltema sine er ikke i samme materiale, og kan lett svette olje i varme, noe du slettes ikke vil ha i taket.

    Comment


    • #3
      Når det lukter svidd av suben så presser du den for hardt slik at lakken på spoletråden blir for varm og dermed lukter svidd, så kjøp deg noe q-tips og rens ørene godt, så tester du igjen, for dette er hørbart

      Comment


      • #4
        Biltema har fått inn greie matter
        2 loud

        Comment


        • #5
          Fra min erfaring er det lettest å høre forvrengte lyder fra bass hvis man går bak bilen og lukker opp bagasje dør/luke
          ?

          Comment


          • #6
            Hei igjen og takk for respons!
            Ok, da skal jeg se hva jeg finner på de forskjellige nettbutikkene. Brukte lite penger på bilen, så vil helst ikke ha noe som er så altfor kostbart. Skal jeg legge dempemattene utpå trekket i taket, eller må jeg fjerne trekket og legge dem direkte på metallet? Eventuelt, er det vanskelig å fjerne og påføre trekket?

            Det med subben, så har jeg ikke hørt noen ulyder fra den enda, men igjen så er det veldig vanskelig å høre når taket rister så voldsomt når jeg skrur opp lyden. Skal høre om jeg hører noe etter jeg har fikset all skranglingen hvis problemet varer, er det noen måte å fikse det på? Subben er en slik MTX 2x12" som mange har, eller, føler vertfall mangen har den.

            Comment


            • #7
              Poenget med dempemattene er å fjerne vibrasjoner i metallet. Du må derfor demontere taktrekket, fjerne evt annen isolasjon som er der fra før, slik at du kommer til metallet. Det er viktig å vaske skikkelig på metallet. Dempemattene er med lim. Sørg for skikkelig rengjøring, så blir de å sitte skikkelig.
              Som nevnt tidligere er det mange prosjekt tråder som viser i detalj hvordan du legger mattene.

              Comment


              • #8
                Ok, takk skal du ha for hjelpen, Slednekk

                Comment


                • #9
                  Bare hyggelig

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har brukt denne:
                    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...itumen-369211/

                    Henger som bare det både under panser, tak og formes lett ved bruk av varmluftpistol.

                    De hadde en annen type tidligere som var helt ubrukelig, nærmest en tjærepapp som hang dårlig og ikke kunne bøyes/formes.

                    Når det gjelder lyder fra taket så anbefaler jeg og skru ned gain på forsterkeren og få et jevnt lydbilde istedenfor maks vreng/trykk fra sub.
                    Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

                    Comment


                    • #11
                      "taktrekket" på xantian er utrolig enkel og fjerne (var iallefall det på min). kan jeg spørre hvor du la strømkabelen din?

                      Comment


                      • #12
                        ganske enkelt. finn ut hva som skrangler. er som regel to ting som skaller sammen når det skrangler. når du har funnet ut hva som skrangler stapper du dempermatter innimellom eller limer fast drittn så skal lydene være borte lykke til !
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

                        Comment

                        Working...
                        X