Announcement

Collapse
No announcement yet.

"DUNK" når radio skrus på? Samt portstøy.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "DUNK" når radio skrus på? Samt portstøy.

    Hei :-)

    Ble just ferdig med å koble opp den nye bilstereoen i bilen min, så støtte jeg på noe litt irriterende...
    Når jeg bytter fra cd, radio, aux etc på spilleren så kommer det et DUNK fra subwooferen.
    Har bygd en del bilstereo de siste årene for venner og bekjente og har aldri vært borti det før, typisk når det er min egen bil. Det er ren basslyd som kommer, tålig høyt. Noen tips til hva det kan være??

    Samtidig når jeg dro på med anlegget hørte jeg ganske mye portstøy fra subwooferen.
    Ble annbefalt 3" aeroport på 15 cm i ei kasse på ca. 32-35L fra forhandleren. På høyt volum hører jeg at wooferen sliter litt da det er full storm der bak:P Det kan vel ikke være så lett som å bytte den ut med en 4"?
    Subben det gjelder er denne:
    http://sundownaudio.no/sundown-audio-sa-10-d4-p-56.html

    Resten av utstyret er:
    Spiller: Pioneer DEH-6300SD
    Monoblokk: Hifonics XX-COLOSSUS 2
    2-kanaler: Hifonics VULCAN
    Strømkabler: 53mm2 LIB og 50mm2 Stinger professional
    Signalkabler: Monster

    Setter veldig stor pris på hjelp
    Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
    Hifonics XX-Colossus II
    Kinetik HC2400
    Club 140dB +

  • #2
    Mest sannsynlig forstyrrelser i signalkabelen, har vært borti det samme selv.. Da var tilkoblingene til signal i spilleren brent pga dårlig jord..
    Citroen ZX 2.0 16v

    Comment


    • #3
      Har du koblet signalstrømmen til spilleren, eller går det rett på tenningen? Om man har den rett på tenningen kan man få dette problemet siden forsterkeren går på med en gang. Går det via spilleren så må spilleren gå på før forsterkeren.

      Men det kan jo også være en fordel å sjekke jordingen.


      Når det gjelder portstøyen din så kjenner jeg ikke subben din spesiellt, men syntes 3" hørtes veldig lite ut. Jeg ville nok gått opp på 4", men vær da klar over at du må også øke lengden tilsvarende for å beholde riktig tuning på kassa.

      Om jeg ikke har regnet helt på jordet, så øker du arealet med ca 80%. Dvs at du må øke lengden på porten med like mye (gjerne litt mer siden det også betyr at du stjeler av volumet til kassa, som også vil gjøre at du trenger noe lengre port for å beholde tuningen)

      Comment


      • #4
        bruk winisd.. så finner du fort ut hvor lang osv porten skal være.. og luftmotstand i porten
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          Lufthastigheten burde ikke overskride 34m/s (en tidel av lydens hastighet) har jeg hørt flere steder.

          Jeg kommer opp med 85m/s på den kassa med 600w input. Selv med 4" port og samme volum viser den 49m/s.

          Kassa jeg bruker nå kommer opp på 30m/s og den har ingen portstøy, kontra den forrige kassa som viser 43m/s som hadde noe portstøy. Den hadde kanskje vert grei om man jevnet ut skjøtene helt. Virker som WinISD gir en grei pekepinn selv om det ikke helt simulerer virkeligheten.

          Når det er sagt:
          Avhengig av hvor mye effekt du gir til subben kan det funke helt fint med en 4" port, er mye gain på bassfrekvensene i bilen så litt høy lufthastighet i porten går sikkert greit selv om det ikke er 100% ideelt. Kjører du full lengde av typen 4" porter med 30cm langt rør pluss flens havner du omtrent på samme tuning, rundt 40hz.

          Comment


          • #6
            Originally posted by trustno1 View Post
            Har du koblet signalstrømmen til spilleren, eller går det rett på tenningen? Om man har den rett på tenningen kan man få dette problemet siden forsterkeren går på med en gang. Går det via spilleren så må spilleren gå på før forsterkeren.

            Men det kan jo også være en fordel å sjekke jordingen.


            Når det gjelder portstøyen din så kjenner jeg ikke subben din spesiellt, men syntes 3" hørtes veldig lite ut. Jeg ville nok gått opp på 4", men vær da klar over at du må også øke lengden tilsvarende for å beholde riktig tuning på kassa.

            Om jeg ikke har regnet helt på jordet, så øker du arealet med ca 80%. Dvs at du må øke lengden på porten med like mye (gjerne litt mer siden det også betyr at du stjeler av volumet til kassa, som også vil gjøre at du trenger noe lengre port for å beholde tuningen)
            Signalstrømmen går via spilleren og ut ja.
            Når du sier at jeg må sjekke jordingen, er det til spilleren da? For ellers skal jeg ha rimelig god jord i bilen:-)

            Syntes selv at 3" var/hørtes lite ut, men når jeg ble annbefalt det så prøvde jeg selvfølgelig
            Har litt mere lengde å gå på inni kassa men det skal vel også være enn viss avstand fra enden av porten til bakvegg kasse? Må evt la porten stikke ut av kassa da

            Takker ellers til dere andre også som kommer med innspill
            Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
            Hifonics XX-Colossus II
            Kinetik HC2400
            Club 140dB +

            Comment


            • #7
              er sagt at porten skal stå ca like langt unna veggen som åpningen på porten..
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment

              Working...
              X