Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om sikring og bus-bars

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om sikring og bus-bars

    Hvis jeg vil legge opp en bus-bar til pluss som ikke er på batteripolene (3x50mm-kabel mellom batteri og skinna); må/bør det jordes før denne eller holder det med fra bus-bar til forsterker? Forutsatt at kabel-lengden er 30cm fra batt til skinna. Jeg er ingen elektriker og har ikke tenkt å ta sjansen med noe dårlig kabling! Lurer bare på om det er en fryktelig dårlig ide for dette kunne forenklet litt med tanke på tilkoblinger.
    never enough!

  • #2
    Originally posted by bass-freek View Post
    må/bør det jordes før denne eller holder det med fra bus-bar til forsterker?
    Burde jorde plussen ja

    Tryggeste er jo å sikre da.. Det du må spørre deg: er det verdt å risikere sikkerhet framfor litt enklere kobling?

    Comment


    • #3
      Herregud. SIKRE MENTE JEG! Takkjeg kan alltids gjøre det, men spørsmålet er fortsatt om det trengs. Hva er begrunnelsen din?

      La meg forsøke å resonnere kort rundt hvorfor jeg i det hele tatt spør om temaet:
      Man skal sikre fra batteri, og hver gang man evt går over i en tynnere kabel, for å beskytte kabelen. Men her går jo kablene mine over i en skinne som har høyre tversnitt/ledeevne. Blir det ikke da mest riktig å sikre kablene som går videre til forsterkere etter skinna, ettersom de har lavere tverrsnitt enn kobberskinna. En sikring på de korte kabellengdene fra batteri til skinna vil vel strengt tatt kunne ryke f.eks om en av kablene har mindre motstand (veldig mye kortere, av forskjellig kvalitet, eller bedre kontakt?) og dermed leder mer strøm enn de andre?

      Jeg blir ikke helt klok på dette foreløpig...
      never enough!

      Comment


      • #4
        Nå skjønner jeg og spørsmålet :P
        Så lenge du kan montere den skinna slik at du er 100% sikker på at den aldri kan komme i kontakt med jord på noen som helst måte, så hadde ikke jeg montert sikringer der. Men er litt vanskelig å bli 100% sikker da
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Det var et glimrende svar! Jeg er enig i at jeg ikke kan bli 100%. Mange takk.
          never enough!

          Comment

          Working...
          X