Announcement

Collapse
No announcement yet.

Røyk / svidd fra høytaler - ødelagt eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Røyk / svidd fra høytaler - ødelagt eller ikke?

    Hei igjen, begynner og bli en del spørsmål og tråder etterhvert merker jeg.
    Men tenkte jeg skulle gjøre det enklere i tilfelle flere skulle ha samme problemet.
    Skulle egentlig hatt en ekspert på hurtig-chat, hehe.


    Jeg gikk på en smell her om dagen mens jeg justerte forsterkerene. Kort fortalt så stod gain altforhøyt og før jeg hadde fått gjort stort mye begynte det å røyke fra den ene høytaleren og luktet selvfølgelig svidd.

    Fikk skrudd av alt i all panikk fort som faen.


    Høytaleren fikk kvile litt, og den spiller enda lyd. Men noe har jo tydeligvis skjedd med tanke på røyk og svilukt.
    Så spørsmålet er hva gjør jeg nå?
    Hvordan finner jeg ut hva jeg har ødelagt og evt. hva jeg kan gjøre?

    Jeg har skrudd ut høytaleren for å se og lukte på den. Ser ingen skader ved første øyekast (usikker hva jeg skal se etter). Lukter enda svidd, regner ikke med at det forsvinner med det første. Høytalerkablene er utrolig nok heller ikke svidd (er ganske tjukke stinger-kabler med kabelsko).

    Tok delefilteret ned for å se på det også, men klarte heller ikke å se noe svidd eller merkelig.

    Tanker? Målinger jeg burde foreta meg med multimeteret?

    Høytaleren: http://www.focal.com/en/expert/280-p...052750119.html

    På forhånd takk!

  • #2
    kan være limet på spolene som de lukter av. ikke noe å tenke på..spiller de fint enda så er ting i orden.

    evt mål (ohm) over spolene for å se om de har tatt skade
    Last edited by HLS; 06-02-2013, 17:55.
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Skal den måle akkurat 4 ohm?

      Comment


      • #4
        nei, men skal ikke være så stor avik.. men rundt der..
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          Du kunne ikke tatt bilder? I en annen tråd skrev du at høyttalerledningene smeltet, dette er interessant i forhold til problemet ditt.

          Gjerne bilder av koblingspunkter.
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jørgen View Post
            Du kunne ikke tatt bilder? I en annen tråd skrev du at høyttalerledningene smeltet, dette er interessant i forhold til problemet ditt.

            Gjerne bilder av koblingspunkter.
            Beklager Jørgen. Det dreier seg rett og slett om å snakke før man er helt sikker, hehe. Jeg antok at det gjerne kunne være høytalerledningen som hadde tatt litt fyr, før jeg hadde tatt ut høytaleren og sjekket. I og med at høytaleren enda fungerte nokså greit så kunne jeg ikke helt tenke meg hva ellers det kunne ha vært. Har litt med uviten og gjøre selvfølgelig. Lærer stadig noe nytt.

            Men jeg tok ett bilde av høytaleren. Det eneste som jeg kunne se på høytaleren som var litt muffins var i midten der det ser ut til og være lim rundt. Der var det en liten plass det var noen hull i limen, resten av limen var jevn. Mulig det kan være noe der som "tok fyr"?

            Ohm'en likte seg på 2.8 men den ble også målt til 3.2, danset litt i ny og ne alt etter hvordan jeg holdt/målte.
            Hvordan høres det ut?
            Last edited by Julepils; 06-02-2013, 23:21.

            Comment


            • #7
              Hvis det er en 4 ohm høyttaler blir motstand under 4 Ohm ved måling ved DC. Sammenlign de verdiene du får med det som står på datasheetet til høyttalerne.

              Eks: Mine høyttalere er 4 ohm impedans, og 3.8 ohm målt ved DC.

              Røyken og lukten du kjente kom sikkert fra spolen til høyttaleren.
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment


              • #8
                Finner ingen verdier i manualene.

                PS 165
                Diameter: 6 1/2” (165mm)
                Mounting depth: 2 9/16” (65.5mm)
                Voice-coil diameter: 1” (25mm)
                Voice-coil height: 0 7/16” (11.5mm)
                Magnet: 3 1/3” (85mm)
                Aluminum Basket
                Processed Aluminum
                inverted dome tweeter
                Integrated crossover: 6/6dB/oct
                Max. power: 160 Watts
                Nom. power: 80 Watts rms
                Sensitivity (2.83V/1m): 92.5dB
                Frequency response: 60Hz - 20kHz
                Accessories: Supplied grilles

                http://www.focal.com/en/expert/280-p...052750119.html

                Comment


                • #9
                  Det er nok lakken på spoletråden som har blitt litt for varm her, derav røyk og vond lukt. Det har mest sannsynlig gått bra, men det er litt rart hvis du ikke hørte at elementet slet før dette skjedde, så en runde med q-tip i ørene er kanskje ikke dumt :P

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by cossiemk1 View Post
                    Det er nok lakken på spoletråden som har blitt litt for varm her, derav røyk og vond lukt. Det har mest sannsynlig gått bra, men det er litt rart hvis du ikke hørte at elementet slet før dette skjedde, så en runde med q-tip i ørene er kanskje ikke dumt :P
                    Dette gikk faktisk utrolig fort. Det som var greien var at jeg hadde prøvt å stille gain med en "test tone". Denne test tonen ga meg så og si ingenting verdier under vekselstrøm-målingen.

                    Så tenkte jeg at jeg skulle prøve en vanlig mp3 cd bare for "morroskyld", uten å ha tatt ned gain først.

                    Det var nok noe blodig høyt og det gikk ikke mange sekundene før røyken stod, jeg stod bak med hodet nedi bagasjerommet og lyden er bittelitt lavere der og ikke minst at jeg ikke så noe med en gang. Men fikk som sagt gjort noe så fort som overhodet mulig i all hast og panikk.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cossiemk1 View Post
                      Det er nok lakken på spoletråden som har blitt litt for varm her, derav røyk og vond lukt. Det har mest sannsynlig gått bra, men det er litt rart hvis du ikke hørte at elementet slet før dette skjedde, så en runde med q-tip i ørene er kanskje ikke dumt :P
                      Akkurat dette har jeg selv aldri fått helt til. Jeg har aldri hørt at et bass element har slete nevneverdig før jeg har sendt de i grava... Kanskje jeg også burde skaffe q-tips, for jeg er på 3. bass på 1 år

                      Til trådstarter: Er nok litt av spolen som sa seg uenig med deg der, ja. Som regel går det veldig fint hvis dette ikke varer lenge. Gir du elementet bank over lengre tid vil det virkelig lukte svidd og ryke - da er det bare å skaffe nytt
                      /// BIS

                      Comment

                      Working...
                      X