Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dette er vel dynamo-støy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dette er vel dynamo-støy?

    Hello! Har en BMW e46 som jeg nettopp koblet ett frontsett, nye coax i hatthylle og 4-kanaler i.

    Batteriet er originalt satt bak i bagasjerommet (dette er en sedan), og kablene for denne er trukket på passasjer siden, altså ingen batteri framme. Jeg koblet frontsettet på det eksisterende ledningene, og trakk nye kabler fra bak spilleren og til bagasjerommet sammen med to par RCA og remote. Disse trakk jeg på PASSASJERSIDEN, altså like ovenfor strømkablene (pluss og minus), bare disse var skjult. Alt var smekk ferdig, spilte bra da jeg sto der.

    Skulle kjøre en tur og da jeg startet bilen begynte den helvettes pipelyden/kvinelyden. Forsterkeren ligger mer mot førersiden enn passasjer, og batteriet er plassert helt til siden på passasjer.

    Denne lyden kommer vell av strømkablene, og jeg har dermed ikke noe annet valg enn å flytte de på motsatt side? Gjelder dette RCA og de to høyttalerkablene for fronten? Det er dog mindre lyd i fronthøyttalerne, så høres ikke så godt der.

    MÅ JEG BRUKE YTTERLIGERE NOEN TIMER PÅ Å FLYTTE DETTE, OG DEMONTERE HELE DASHEN NOK EN GANG? Misstenkte at kabelen lå der, men trodde neppe det hadde så mye å si.

    Leser fra mange andre støy-tråder at det kommer av jordingen på spiller osv, men her går jo dynamostrømmen bakover før den lades på batteriet?

    Takker for svar
    BMW E46 - 320i 1999
    Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

  • #2
    Flytte signalkabler(RCA-kabler) vekk fra strømkilde, så skal vel ting bedres tenker jeg...

    Slet med støy selv..jeg hadde dog lagt kabler på motsatt side av strøm og jord.. men pga. dårlig kabel\brudd? fikk jeg irriterende dynamostøy.. byttet kabler, problem = løst.

    Godt skjermet signalkabel holdt borte fra strøm osv. vil nok sikkert løse problemet for deg også.

    Comment


    • #3
      Da skal jeg gjøre det denne uken :-) var ikke noe støy før selve monteringen, og har knapt rørt spillere. :-)

      Syntes Dynabel sitt 525 konponentsett mer "innebygget" delefilter i kablene var ett dumt kjøp. Kan jo rett og slett ikke benytte tykke tråder som jeg selv vil, og de som satt på var MINDRE enn 0.75mm2, da jeg ikke kunne bruke kabelsaksa

      Comment


      • #4
        Jorde spilleren med 2.5mm2 er ikke noen dum idé. Hvordan er det med jordingen til forsterker? Hvor er den jordet og med hva?

        Comment


        • #5
          Jordingen til forsterker er jordet der batteriet et jordet i karosseriet, med en bolt såklart :-)
          Regner med jef flytter kablene idag eller imorgen, så om det ikke blir noen bedring blir det jording av spiller

          Forstekeren er vell 75x4 wrms, og fikk tilbud om å kjøpe en kasse med 2 12" P3 600wrms, konsensator og RF 4000.1bd 4000wrms i 1 ohm (2000w i 4 ohm) for 3000,- alt er under 2 år, er dette ett godt kjøp? Må jeg ha ny dynamo? Tenker å kjøre denne laavt på watt, dvs lite gain da jeg ikke gidder å dempe bilen, og skal bare ha litt ekstra bass
          BMW E46 - 320i 1999
          Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

          Comment


          • #6
            Har du pussa med sandpapir der jordinga sitter, slik at det er bart metall der?
            Kristiansand Motorforum
            http://krsandmotorforum.net

            Comment


            • #7
              Nei, men det bør det nesten være fra før når fabrikken plasserte den der for 12 år siden
              BMW E46 - 320i 1999
              Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

              Comment


              • #8
                Jordingspunktene som er standard i bilene er ofte ELENDIGE spesielt etter x antall år med vær og vind, korrosjon osv.

                Ofte er jordpunktet til chassis en skrue rett i noe tynt blekk.. Og i nyere biler er det mye LIM i skjøter ute og går osv. uansett greit å passe på at i det minste jord til karosseri er ok

                En tykk kabel fra minus-polen til en av boltene/skruene i dempertårnet f.eks?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Fredrik View Post
                  Forstekeren er vell 75x4 wrms, og fikk tilbud om å kjøpe en kasse med 2 12" P3 600wrms, konsensator og RF 4000.1bd 4000wrms i 1 ohm (2000w i 4 ohm) for 3000,- alt er under 2 år, er dette ett godt kjøp? Må jeg ha ny dynamo? Tenker å kjøre denne laavt på watt, dvs lite gain da jeg ikke gidder å dempe bilen, og skal bare ha litt ekstra bass
                  Noen innspill? :-)
                  BMW E46 - 320i 1999
                  Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Fredrik View Post
                    Nei, men det bør det nesten være fra før når fabrikken plasserte den der for 12 år siden
                    Originally posted by R-M-I View Post
                    Jordingspunktene som er standard i bilene er ofte ELENDIGE spesielt etter x antall år med vær og vind, korrosjon osv.

                    Ofte er jordpunktet til chassis en skrue rett i noe tynt blekk.. Og i nyere biler er det mye LIM i skjøter ute og går osv. uansett greit å passe på at i det minste jord til karosseri er ok

                    En tykk kabel fra minus-polen til en av boltene/skruene i dempertårnet f.eks?
                    Japp, og pussepusse. I de fleste biler er det lakk på jordingspunktet.
                    Kristiansand Motorforum
                    http://krsandmotorforum.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fredrik View Post
                      Jordingen til forsterker er jordet der batteriet et jordet i karosseriet, med en bolt såklart :-)
                      Regner med jef flytter kablene idag eller imorgen, så om det ikke blir noen bedring blir det jording av spiller

                      Forstekeren er vell 75x4 wrms, og fikk tilbud om å kjøpe en kasse med 2 12" P3 600wrms, konsensator og RF 4000.1bd 4000wrms i 1 ohm (2000w i 4 ohm) for 3000,- alt er under 2 år, er dette ett godt kjøp? Må jeg ha ny dynamo? Tenker å kjøre denne laavt på watt, dvs lite gain da jeg ikke gidder å dempe bilen, og skal bare ha litt ekstra bass


                      DO IT.hehe Det er billig. ville iallefall hatte et odyssey 2150. helst 2 stk


                      mvh kim

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan er det å legge subkassen slik at subbene peker oppover? Den kassen jeg tenkte på hadde portene oppover, så om jeg legger den, kommer portene inni armlenhullet i min e46 sedan :-)
                        BMW E46 - 320i 1999
                        Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                        Comment


                        • #13
                          Det skal gå greit det

                          Comment


                          • #14
                            Flyttet kablene og jordet spilleren med 6mm2 kabel, støy forsvant.
                            Er riktignok litt susing som blir lavere med mindre gain. Men dette høres nesten ikke. Forsvinner faktisk om jeg holder bremsen inne, veldig rart :-D
                            BMW E46 - 320i 1999
                            Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                            Comment


                            • #15
                              Ingen forklaring? :-(
                              BMW E46 - 320i 1999
                              Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                              Comment

                              Working...
                              X