Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høy motstand i jording

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høy motstand i jording

    Hei.

    Først litt specs:

    Sub: 2x12" Kicker L5.
    Monoblokk: Kicker x750.1
    Bil: volvo 850 sedan -95.

    Har alt for høy motstand i jord mellom karosseri og forsterker. 1.9ohm.
    Har festet jord mellom et orginalt jordingspunkt under baksetet, festet i samme strø som setebeltefestet.
    21mm2 jord og strøm.

    Har under 1m jordingskabel, og alikevel får jeg motstand på 1.9ohm, noen synspunkter rundt dette?
    Resultatet av hele greien er da at lyden i sub er lav, og det kommer en slags "kneppelyd" når jeg justerer volumet, regner med dette er pga den dårlige jorden?

    Har pusset godt rundt jordingspunktet.
    Hva kan jeg gjøre for å løse problemet?
    Tjukkere jordkabel?

    Mvh


    Richard
    Richard
    Volvo850

  • #2
    Målte på nytt nå,

    Spenningsløst, 0,1
    Med spenning, 3,4ohm
    Richard
    Volvo850

    Comment


    • #3
      Du kan ikke måle ohm med spenningen på... Daa får du feil måling..

      Mål evt spenningsfall over kabelen. Om du får utslag på voltmeteret når du spiller, så har du enten for tynn kabel, for dårlig terminerte kabelsko, eller for dårlig jordingspunkt.

      Anng. kneppelyder osv. - ta minuskabelen fra spilleren og koble i samme jordingspunkt som forsterkeren. Evt. sjekk signalkabelen.

      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Det skader jo heller ikke å oppgradere kabelen som du sier. En meter 50mm jordledning koster jo ikke mer enn 120kr omtrent.

        Comment


        • #5
          Hjelper det med tjukkere jording uten å bytte ut strømkabelen også?
          Er heller ikke sikker på om jeg får 50mm2 gjennom kabelgjennomføringen i bilen (for strøm)

          målte forresten 12,2V inn i forsterkeren.. Så det må vel være akseptabelt?
          Last edited by Ricky; 28-08-2012, 00:51.
          Richard
          Volvo850

          Comment


          • #6
            12.2v med motoren igang er dårligt.
            12.2v uten motoren igang er greit.
            12,2v uten å spille med greit volum forteller nesten ingenting. (må jo gå strøm i kretsen for at du skal ha spenningsfall)

            Kva viser instrumentent ditt når du kortslutter ledningene? (ved motstandsmåling)
            Mål spenningen imellom jord i bilen (ikkje der forsterkeren er jorda) og jord på forsterkeren. (når du spiller med eit greit volum)

            Comment


            • #7
              Hva er da akseptabel spenning med motoren i gang?
              Kristiansand Motorforum
              http://krsandmotorforum.net

              Comment


              • #8
                Originally posted by todleif View Post
                12.2v med motoren igang er dårligt.
                12.2v uten motoren igang er greit.
                12,2v uten å spille med greit volum forteller nesten ingenting. (må jo gå strøm i kretsen for at du skal ha spenningsfall)

                Kva viser instrumentent ditt når du kortslutter ledningene? (ved motstandsmåling)
                Mål spenningen imellom jord i bilen (ikkje der forsterkeren er jorda) og jord på forsterkeren. (når du spiller med eit greit volum)


                12,2V uten motor igang, ved vanlig volum.

                Skal jeg måle jord med eller uten spenning, jord i bilen, mener du da batteriet?
                Richard
                Volvo850

                Comment


                • #9
                  Originally posted by silvrblue View Post
                  Hva er da akseptabel spenning med motoren i gang?
                  Ca 14v på batteriet. Bør ikkje væra mykje lågere ved forsterkeren.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ricky View Post
                    12,2V uten motor igang, ved vanlig volum.

                    Skal jeg måle jord med eller uten spenning, jord i bilen, mener du da batteriet?
                    Eg har ikkje nevnt at du skal måle jord. Eg seier at du skal måle spennigsfallet.
                    Med "ikkje der forsterkeren er jorda" so meiner eg det. So da finner du eit anna jordingspunkt. Er battereiet i nærheiten, so ledningene rekker til batteriet og forsterkeren samtidigt, so gjere du det.

                    Comment

                    Working...
                    X