Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøre 2ohm sub med 4ch forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøre 2ohm sub med 4ch forsterker

    Hei!

    Har lagt kabler og satt inn sub og forsterker idag, mangler bare å koble sammen amp og sub, men NÅ står jeg fast.

    Greien er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal koble sammen ampen og subben.

    Subben er en Kicker L5, dobbel 12"

    forsterkereren er en Magnat Rock 8000

    http://www.magnat.de/fileadmin/user_.../BDA111877.pdf

    Linken er Manualen til forsterkeren, JEG skjønner ingenting av hva de mener jeg skal gjøre.

    Noen som skjønner?


    På forhånd takk for hjelpen

    Signalet fra HU er forresten SUB utgang R/L
    Last edited by Ricky; 14-08-2012, 23:10.
    Richard
    Volvo850

  • #2
    Tror ikke du kan bridge den til 2 ohm på 2 channels. Forsterkeren tåler ikke 1 ohms belastning, og når du da bridger 2 channels på 2 ohm, vil du få 4 ohm. Eller tenker jeg helt feil nå, any1?
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

    Comment


    • #3
      Originally posted by Elgzuhh View Post
      Tror ikke du kan bridge den til 2 ohm på 2 channels. Forsterkeren tåler ikke 1 ohms belastning, og når du da bridger 2 channels på 2 ohm, vil du få 4 ohm. Eller tenker jeg helt feil nå, any1?
      Var sånn jeg og skjønte det, men kan jeg bruke 1 kanal på noen måte, eller må jeg bare bytte den ut ?
      Richard
      Volvo850

      Comment


      • #4
        Du kan bruke en kanal, om du paralellkobler subbene opp i 4 ohm og inn på en kanal som er bridga, og oppgitt til 260W (?) men det vil være elendig på 2 stk L5 12"
        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

        Comment


        • #5
          du må ha mer power/annen forsterker for å kunne utnytte kassen litt

          Comment


          • #6
            Hvilke spoler er det egentlig på subbene?

            Hvis det er to elementer med 4 ohm spole, kan du jo brokoble et og et element på to kanaler, istedenfor å parallellkoble begge på en kanal i 2 ohm. Da vil du få 600 watt per element, noe som burde få fart på sakene
            Olav L.
            Volvo 740 GLT -90

            Comment


            • #7
              Originally posted by olav View Post
              Hvilke spoler er det egentlig på subbene?

              Hvis det er to elementer med 4 ohm spole, kan du jo brokoble et og et element på to kanaler, istedenfor å parallellkoble begge på en kanal i 2 ohm. Da vil du få 600 watt per element, noe som burde få fart på sakene
              De er paralellkoblet i 2ohm nå vet jeg, men er bare 1 terminal på kassen, så hvis jeg skal koble de hver for seg må jeg borre i kassen for å sette i en terminal til, og det vil jeg helst slippe..
              Richard
              Volvo850

              Comment


              • #8
                Skjønner. Du kan jo evt koble elementene i serie, og brokoble dem i 8 ohm.
                Det blir nok ikke all verdens trykk av det, men det er vel verdt et forsøk
                Olav L.
                Volvo 740 GLT -90

                Comment


                • #9
                  Eller du må ta ut ene elementet og koble om inne i kassen...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by wefwm View Post
                    Eller du må ta ut ene elementet og koble om inne i kassen...
                    For koble elementene på hver sin kanal trenger han to par høyttalerkabler ut av kassen.
                    Jeg antar at dette er en original kasse fra kicker med kun en terminal, og forstår godt at han ikke ønsker å modifisere den.
                    Olav L.
                    Volvo 740 GLT -90

                    Comment


                    • #11
                      Er det ikke bare å kutte et hull med lik dim som det originale med et hullbor? for så å sette en ny terminal i?

                      Comment


                      • #12
                        Tror ikke det blir seende bra ut, når det originalt ser sånn ut:

                        Olav L.
                        Volvo 740 GLT -90

                        Comment


                        • #13
                          AH...ser den :P Tenkte at det var en sånn rund terminal-boks som det vanligvis står på kassene :P

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by olav View Post
                            Jeg antar at dette er en original kasse fra kicker med kun en terminal, og forstår godt at han ikke ønsker å modifisere den.

                            Stemmer, så får nok bite i det sure eplet og gå til anskaffelse av en annen forsterker
                            Richard
                            Volvo850

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by olav View Post
                              For koble elementene på hver sin kanal trenger han to par høyttalerkabler ut av kassen.
                              Selvsagt, jeg tenkte bare på i forhold til brokobling av 2 av kanalene

                              Er forøvrig en her som selger en Mosconi AS200.4 som tåler 2Ohm brokoblet, og sikkert kan puste liv i de 2 elementene...

                              Comment

                              Working...
                              X