Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med subbene mine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med subbene mine

    Hei.

    Satt anlegg inn i bilen for noen mnd siden med en forsterker til høytalere framme og 2 subber i samme kasse i bagasjerommet..

    Men for litt siden begnte subbene og kutte lyden noen sekunder for så å komme igjen.
    Og så sluttet den ene subben og virke fullstendig. Og nå er det ingen av subbene som virker..
    Isted var jeg ute i bilen og skulle undersøke litt, og da jeg snudde litt på basskassen så kom plutselig lyden på den ene subben igjen.. Men skrudde jeg opp gain, så kuttet han lyden for så å komme igjen etter noen sekunder...

    Målt spenningen inn på forsterkeren og den er 15V. Sjekket alle kabler inn på forsterker og sub og alt ser greit ut og sitter fast. Brukt 53mm^2 kabel til + og minus.. Og jordet anlegget i setebeltefestet så skulle ikke være noe problemer med å få nok strøm..

    Og forsterkeren regner jeg med er grei for høyttalerene framme funker som de skal og kutter ikke..

    Noen som har peiling på hva som er problemet her ? Er subbene kanskje ødelagte ? Kan de bli det om du spiller mye på høyt volum ? Trenger litt hjelp her : )

  • #2
    Høres jo mistenkelig ut som dårlig kontakt, enten i kabeltermineringen til elementene eller internt i elementet.

    Ikke tilfeldigvis Fence Audio ( XO ) kasse du har?
    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

    Comment


    • #3
      Originally posted by kalosturbo View Post
      Høres jo mistenkelig ut som dårlig kontakt, enten i kabeltermineringen til elementene eller internt i elementet.

      Ikke tilfeldigvis Fence Audio ( XO ) kasse du har?
      Subbene er Fence Audio ja? Men kassen vet jeg ikke..
      Men nå er det ikke bare subbene som kødder seg. Høyttalerene framme begynner også å kutte lyden nå. Bilstereoen skrur seg også av og på. Ser jo ut som det er noe som ikke får nok strøm hele tiden eller dårlig kontakt som du sier, men skjønner ikke hvor det skulle være..

      Har sjekket ledningene inn på subbene og de ser greie ut. Også lednigene inn på forsterkeren ser grei ut.
      Jeg tenkte jeg skulle ta subbene inn og teste på anlegget inne, da finner jeg fort ut om det er disse det er noe galt med. Men da fronthøyttalerene og stereoen også klikker er det mest sansynlig noe annet..

      Kan det ha noe med signalkabelen og gjøre eller remote ?

      Comment


      • #4
        Det var vist Fence Audio ( XO ) kasse. Og funket ikke inne heller.

        Comment


        • #5
          Kan være dårlig dynamo, dårlig batteri, dårlig kontakt i motorrommet, dårlig kontakt til spilleren mm.
          Her må du bare feilsøke, bit for bit, og se om det blir noe forskjell.
          /// BIS

          Comment


          • #6
            Originally posted by BaardI View Post
            Kan være dårlig dynamo, dårlig batteri, dårlig kontakt i motorrommet, dårlig kontakt til spilleren mm.
            Her må du bare feilsøke, bit for bit, og se om det blir noe forskjell.
            Er ikke noe bilmekaniker for å si det sånn.. Men etter at jeg koblet subbene til forsterkerne jeg har inne, så kliket den og ville ikke skru seg på igjen før jeg tok utav kontakten og inn igjen.. kan det tyde på at det er noe i subbene som skader forsterkeren i bilen ?

            Eneste jeg vet er at Batteriet er ganske nytt og det er tilkoblingene også..
            Men du som spurte om det var fence audio XO kasse. Har det vært noe lignende problemer siden du spurte :P ?

            Comment


            • #7
              Da er det mye mulig forsterkeren din har gitt opp i livet...
              /// BIS

              Comment


              • #8
                subbene er vel brent og har kortslutning, enten har forsterkeren også takket for seg, eller så gikk den i protect?? det at resten av stereoen også tullet kan vel være at bassforsterker slår ut spiller?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by BaardI View Post
                  Da er det mye mulig forsterkeren din har gitt opp i livet...
                  Jeg snakket om forsterkeren inne. Testet subbene mine der og da gikk den forsterkeren av.. Forstekeren i bilen funker den.. Og det gjør den inne også, men var bare merkelig den slo seg ut...

                  Er det noen måte jeg kan måle på subbene om de er ødelagte eller kortsluttet?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by golfnos View Post
                    subbene er vel brent og har kortslutning, enten har forsterkeren også takket for seg, eller så gikk den i protect?? det at resten av stereoen også tullet kan vel være at bassforsterker slår ut spiller?
                    Forsterkeren går ikke i protect, den bare kutter lyden..

                    Comment


                    • #11
                      Kan det være du får underspenning? Har du måly spenninga mens du spiller? Skjer det kun når du skrur opp gain mye? Er det noe støy eller kuttes signalet bare? Min monoblokk skrur seg også ned ved hard belastning, UTEN at protectlampa lyser. Den har visst flere forskjellige beskyttelseskretser. Kan det samme gjelde din?
                      never enough!

                      Comment


                      • #12
                        sikker på at jordinga di er god? pusset vekk lakk så du får god kontakt til chassiet?
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bass-freek View Post
                          Kan det være du får underspenning? Har du måly spenninga mens du spiller? Skjer det kun når du skrur opp gain mye? Er det noe støy eller kuttes signalet bare? Min monoblokk skrur seg også ned ved hard belastning, UTEN at protectlampa lyser. Den har visst flere forskjellige beskyttelseskretser. Kan det samme gjelde din?
                          Det er sjeldent det er lyd i subbene. Men av og til kommer lyden i subbene. skrus jeg opp gain da forsvinner lyden. Det er ingen støy eller bråk, bare går rett av.
                          Trenger ikke skru opp mye engang, litt er nok..

                          Comment

                          Working...
                          X