Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor mister jeg effekt plutselig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvorfor mister jeg effekt plutselig?

    Har kobla mine subber i serie-parallel. Dvs DVC2ohm i serie som gir 4ohm pr element, deretter paralell mellom elementene som skal gi 2ohm på forsterkeren. Opplever at forsterker (atomic 5000.1) gir forholdsvis lav output, og etter ca ti min kutter den ned til ca 10prosent. Da har jeg meget svak lyd i subbene. Og Den går IKKE i protect. Ingen ulyder, bare et uforklarlig effekttap. Alle koblinger sitter bra, dette oppstår når bilen står helt i ro, motor i gang, spiller ikke særlig hardt. Forsterker går ikke varm i det hele tatt. Sikringer er ok.

    Any ideas please?
    never enough!

  • #2
    Hvordan ligger det ann med strøm i bilen da?

    Denne monoblokken ser VELDIG strømsugen ut

    Comment


    • #3
      Den er glad i juice ja. Har 110amp dynamo og 4batterier, 100kvadrat pluss og jord hele veien. Nå ser det ut til at problemet er over. Hadde ikke multimeter tilgjengelig i går så fikk ikke målt spenninga da, men nå har bilen kjørt lenge og den leverer stabilt. Antar at det kan ha vært lav spenning og at det var årsaken, undres bare hvorfor forsterkeren gikk i dustemodus istedet for protect. Uansett, den leverer bra, det spiller HØYT SOM JULING! Hvilken glede... Må bare få spilt inn elementene mine før jeg tør å dra på skikkelig.
      never enough!

      Comment


      • #4
        Bra det ordnet seg

        noen forsterkere går i protect når de kommer under 12volt, og noen skal visst tåle det har jeg hørt..

        Anbefaler deg skaffe et voltmeter som du har i dashbordet, så man ser sånn ca hvor man ligger når man spiller musikk..

        Comment


        • #5
          Har det gjenstår montering riktignok. Kan aldri tenke meg at det var under 12v... Men det er uviktig. Uansett, voltmeteret må på plass ja.
          never enough!

          Comment


          • #6
            Noen forsterkere reduserer kraften ved lav volt. Kan være slik i dette tilfellet?

            Og husk på, uansett hvor mange batterier og svære kabler man måtte ha. Så er battri til lagring av strøm, og dynamo for og lage strøm.
            Du får ikke fylt opp ett badekar på 500 liter fort med et sugerør
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #7
              Originally posted by GENEXXA View Post
              Noen forsterkere reduserer kraften ved lav volt. Kan være slik i dette tilfellet?

              Og husk på, uansett hvor mange batterier og svære kabler man måtte ha. Så er battri til lagring av strøm, og dynamo for og lage strøm.
              Du får ikke fylt opp ett badekar på 500 liter fort med et sugerør
              True true. Dynamo kommer, men de selges ikke på domus setermoen.... Og prisen er deretter! Og ja, regner med at forsterkeren reduserte som du nevnte. Må uansett prioritere å stive av kassa med 18" adskillig mer i første omgang, så blir den klar for demo snart. Har veldig trua for tiden!
              never enough!

              Comment


              • #8
                Trur dem har på domus på bardufoss:-D:-P men jeg handla dynamo fra mechman, og det var god innvistering, driver en soundsream xxx10000D og to mosconier....og det er ikke møe det merkes på voltmetret når man drar på

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
                Remi Lilleng

                Comment


                • #9
                  Problemet vedvarer... Pokker asså!
                  Har gjort endel mindre oppgraderinger her og der. Montert og kalibrert voltmeter. Etter en halvtimes spilling kutter monoblokka drastisk på effekten.. Jeg gjorde INGEN justeringer hverken på spiller eller forsterker da det skjedde, bytta bare sang. Fortsatt ikke varm, fortsatt ikke i protect. Kan GARANTERE at spenningen aldri falt under 13,4volt. Sto på tomgang. Jeg finner ikke ut hva som utløste det.
                  MEN det rare er at de gangene dette har skjedd har jeg feilsøkt og kjørt litt for å se om det forandrer seg, uten hell... Neste morgen: alt er som det skal være igjen, god trøkk og god stemning! Monoblokka må da tåle spenning under 14volt for svingende?! Begynner å tro at det er humørsvingninger, rett før jeg ringer til "åndenes-makt-programlederen".
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Den forsterkern har 3 forskjellige "Protect" greier.

                    Originally posted by Atomic
                    3 way protection: over voltage, speaker short & thermal overload
                    Sjekka høytaler kablene?
                    De har god kontakt?
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      Takk Hvor fant du den informasjonen? Bruker 4 x 10mm høyttalerkabler. Loddet på orginal-kablene fra spoler (DD) og direkte gjennomføring ut av kassa. Skal sitte bra på forsterkeren også, men vil kontrollere dette igjen. Eneste sannsynlige beskyttelsesmodus som kan ha slått inn er termisk etter min vurdering. Men den HAR fungert med laangt høyere temp tidligere.
                      never enough!

                      Comment


                      • #12
                        Fant det her: http://www.atomicspeakers.com/?pg=amp_class_d_5000
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment

                        Working...
                        X