Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-kanaler blir varm, mono iskald

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4-kanaler blir varm, mono iskald

    Hei.

    Har koblet opp 2 monoblokker (JBL 14001) på 4 stk 12" DY9242, under spilling blir forsterkeren ikke varm i det heletatt. Har koblet opp 6 stk 6x9 (GTO 938) på en 4-kanaler (GTO 1004), men denne blir veldig varm under samme spilling, kanskje 50 grader utvendig.

    Forteller dette noe om hvor hardt man kan "presse" subbene og høyttalerne/forsterkerne? Jeg aner ikke hvor hardt jeg kan kjøre subbene! Hvordan vet jeg dette? Det er 500watts RMS, forsterker leverer omtrent 600watt til pr. element. Gain er stilt omtrent halvveis, og benytter volum 30-60 på spiller. Noen regler på dette?

  • #2
    hvordan er di 6x9 koblet. hvor mange ohm er 6x9 på? er det enkel eller dobbel spole på de?


    mvh kim

    Comment


    • #3
      du har nokk bare koblet 6*9ane dine litt ned i ohm på den 4kanaleren
      fusion/audi system xIon/digitals design

      Comment


      • #4
        Sannsynligvis er 4-kanaleren klasse a/b og monoen klasse d, veldig kort og forenkler forklart vil dette si at 4-kanaleren blir varmere pga lavere effektivitet/virkningsgrad.

        Klasse a/b har virkningsgrad på 50-60 prosent, det vil si at 50 prosent blir til effekt til høyttalerene og 50 prosent blir til varme.
        Klasse d har virkningsgrad på 90 prosent, det vil si at 90 prosent blir til effekt til subbene og 10 prosent blir til varme.

        Tallene er omtrentlige, men innenfor rimelighetens grenser.
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Skrev at det var 6 stk like høyttalere, er 4 stk GTO938 med 2 Ohm, disse er to og to på kanal 1&2 (front), dermed de to andre som er 4 Ohm, på hver sin kanal i rear.

          Hvor mye kan jeg kjøre subbene?

          BTW, så er de to som er på kanal 3 og 4 ikke i bruk til vanlig, disse er det montert en bryter på som er kun til Showoff. Skulle egentlig kanskje ha koblet de 4 som er ibruk i hver sin kanal, og de andre brokoblet? (+ på kanal 1, og minus på kanal 2?
          Last edited by Anderspr0; 16-05-2012, 13:55.

          Comment


          • #6
            der har du svaret ditt. Om jeg forstår formuleringen din så har du lasta forsterkeren din i 1 ohm på kanal 1 og 2. Prøv og seriekoble de høytalerne slik at impedansen blir 4 ohm istedenfor 1 ohm. Så skal du se forsterkern ikke blir så varm.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment

            Working...
            X