Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smeller i anlegget ved tenning av.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smeller i anlegget ved tenning av.

    Dette fenomenet har jeg slitt med før, og trodde jeg hadde luket det bort.

    INFO PÅ OPPSETT:
    3 forsterkere. Alle går til et felles jordingspunkt, som har kabel rett til batteri-minus.
    To av disse er monoblokker, som går til hvert sitt element. (2 sub-elementer)
    Forsterkerene får signal via RCA, hvor den ene mono er master, og sender signal videre til slave-mono gjennom RCA.
    RCA signalene til sub kommer fra "rear output".

    Den siste forsterkeren er en 4-kanaler. Koblet til frontsett og 6x9.
    Disse får signal via RCA, "front output" fra spiller.

    Alle 3 forsterkere deler på samme remote, fra spiller.

    Spilleren er en "kina-vare". 1-DIN Flip-out skjerm og sånt.
    Spilleren er av shabby kvalitet, da den gir fra seg en svak 'støy' som kommer av prosessoren og vifta i spilleren, og denne støyen kan ikke kureres. Dette er dog ikke problemet, men ramser opp for å få best mulig hjelp. Har prøvd å legge ekstra jording fra spiller-chassi til gods, uten resultat.

    PROBLEMET:
    Kommer IKKE NOE smell når jeg bare slår av og på spilleren.
    MEN! Når skjermen er oppe (aktivert) og jeg bytter mellom posisjon på tenning (fra/til strøm til/fra full tenning (ikke start)) så bryter tenningen kontakt til spilleren, og spilleren deaktiverer skjermen slik at den ruller inn igjen. Spilleren slår seg av og så på igjen på et mikrosekund siden tenningen fortsatt er PÅ, og det er DETTE som skaper smellen. Når den slår seg AV og PÅ igjen så fort.
    Det kommer ALDRI smell når jeg setter på tenning, hører litt musikk, og så slår av igjen.

    (EDIT) Bedre forklart:
    Når jeg skur på og og slår rett av skjer det ikke noe.
    Men når den er allerede på, la oss si full-tenning, og jeg bytter til "lav-tenning" og venter til den for slått seg av og så på igjen, da kommer lyden.

    OPPSUMMERT:
    Tenning bryter kontakt når man bytter mellom posisjon,men er fortsatt PÅ. Spilleren tror den skal slå seg av, men slår seg på med en gang. Dette produserer 'smell'.


    SPØRSMÅL:
    Er det jording fra spilleren som tuller?
    Kan jeg koble om på ledningene på tenningen slik at den ikke "bryter" kontakt når jeg bytter på tenning og full-tenning? Spiller ingen rolle om jeg får full-tenning i begge posisjoner.
    Dette skjer KUN når jeg switcher mellom tenning, men tenning er fortsatt PÅ, er det spilleren som er drit?
    Last edited by Tommy.R; 20-04-2012, 18:23.
    B2 A U D I O

  • #2
    jeg ville prøvd anna spiller. var borti lignende problem med en RF spiller, spilleren var rett og slett ødelagt.
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

    Comment


    • #3
      Burde kanskje svi av noen kroner på en spiller som er bedre, men det blir ikke med det første, dessverre for min del.

      Vil det skade resten av anlegget om dette hender i ny og ne? Kan jo trikset nå, men fortsatt fare for å glemme seg og den smellen er drøyt høy.
      B2 A U D I O

      Comment


      • #4
        Ved høyt volum når det "smeller" kan vel høyttalere ta skade, ellers er det som å få et bass slag(ihvertfall slike smell jeg har hørt i biler)

        Har også opplevd det med en Rf spiller..

        Comment


        • #5
          Takker for svar.
          Skal se om jeg får testet en annen spiller i nær fremtid, men kommer tilbake igjen når jeg finner ut noe, så kan andre kanskje få bruk for denne tråden
          B2 A U D I O

          Comment


          • #6
            er det slik at spilleren bare fungerer med tenningen på? ble ikke helt klar for meg

            men det du beskriver har jeg også sett i andre tilfeller, så det som er enklest å gjøre er å bruke en kondensator + en diode, dioden forhindrer at starteren drar strømmen fra spilleren år du stater bilen, da vil ikke spilleren prøve å slå seg av og da vil jo ikke smellet oppstå

            har du målt spenningen når du prøver å starte forresten? det kan jo også være at den synker så pass mye at forsterkerne i et liten sekund prøver å levere enda mer strøm til utgangene siden bat. faller -og når den blir "normal" igjen (etter at motoren går self) så har du en strøm peak som gir smellet -det kan også være en grunn faktisk -men er nok enklest å prøve det første med dioden i serie med strøm tilførsel

            ellers husker jeg at man kunne få kjøpt en dedikert kondensator til spilleren som hadde en innebygd diode i gamle dager, da en svak batteri kan som sagt gi dropps outs ved start og da vil spilleren også gi en lavere spenning på REM out, og de fleste forsterkere slår seg av om den spenningen er lavere enn 9-10volt husk, at dette skjeer i bare det du prøver å starte bilen -og at spenningen blir "plutselig" normal igjen får forsterkereren til å slå seg på igjen -FØR mutings kretsene i inngangene er aktivert/deaktivert

            Størrelsen på kondensatoren bør være 0.5 Farad minst, og dioden tåle 10Amper
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Originally posted by matador View Post
              er det slik at spilleren bare fungerer med tenningen på? ble ikke helt klar for meg

              men det du beskriver har jeg også sett i andre tilfeller, så det som er enklest å gjøre er å bruke en kondensator + en diode, dioden forhindrer at starteren drar strømmen fra spilleren år du stater bilen, da vil ikke spilleren prøve å slå seg av og da vil jo ikke smellet oppstå

              har du målt spenningen når du prøver å starte forresten? det kan jo også være at den synker så pass mye at forsterkerne i et liten sekund prøver å levere enda mer strøm til utgangene siden bat. faller -og når den blir "normal" igjen (etter at motoren går self) så har du en strøm peak som gir smellet -det kan også være en grunn faktisk -men er nok enklest å prøve det første med dioden i serie med strøm tilførsel

              ellers husker jeg at man kunne få kjøpt en dedikert kondensator til spilleren som hadde en innebygd diode i gamle dager, da en svak batteri kan som sagt gi dropps outs ved start og da vil spilleren også gi en lavere spenning på REM out, og de fleste forsterkere slår seg av om den spenningen er lavere enn 9-10volt husk, at dette skjeer i bare det du prøver å starte bilen -og at spenningen blir "plutselig" normal igjen får forsterkereren til å slå seg på igjen -FØR mutings kretsene i inngangene er aktivert/deaktivert

              Størrelsen på kondensatoren bør være 0.5 Farad minst, og dioden tåle 10Amper
              Jeg tenkte det ville være enklest å filme hele opptrinnet

              Først viser jeg hvordan jeg 'produserer' smell. Er bare å bytte mellom posisjonen på tenningslåsen.
              Så viser jeg på slutten hvordan jeg unngår ulyden, ved å bare slå tenning helt av og la spilleren slå seg av.

              http://www.youtube.com/watch?v=5RIXV...ature=youtu.be

              Sånn som på videoen så kommer det KUN når jeg bytter mellom tennigshakkene. Slår jeg rett av hver gang så er det like stille og fint. Spilleren slår seg ikke av når bilen skal starte heller, som du lurte på,matador.

              (edit: er litt stygt rundt spilleren, hadde ikke tilgang til glassfiber da jeg monterte den og siden ble det seende helt groteskt ut.)
              B2 A U D I O

              Comment


              • #8
                okei, det var sånn det var

                men jeg får inntrykk at det er en "uheldig" design i spilleren eller feil, fordi mutings kretsene slår seg fort på og av høres det ut som, men forsterkerne er fremdeles på og forsterker alt av signaler som kommer fra spilleren.

                Men enkleste måtte å unngå det, er faktisk å koble sammen den røde og gule ledningene.... altså switchet power/ignition og batteri. Da unngår du også at den prøver å slå seg av så fort du vrir nøklene mellom begge stillingene -eneste minus er at du må slå av manuelt self Det enkleste som sagt. Ellers kan det løses også ved bruk av dioder men er self litt mer komplisert og du må måle deg litt frem til riktige punkter der du kan hente spenningen ifra.

                Forløpet for "feilen" er slik (ser det for meg) :
                Når spilleren er på og ved plutselig avbrudd på spenningen til "ignition" setter prosessoren i gang tilbake trekning av displayet, men like fort oppdager prosessoren at "ignt" er på igjen, så "professoren" tilbake kaller "av" prosedyren, MEN drivverket til displayet må komme til hvile stillingen og aktivere sensoren for "hvile" stilling -og det er når den først kommer hit at prosessoren "tror" er i gang med å slå seg av igjen -selv om den er på da prøver den faktisk å trigge mutings kretsene i et kort øyeblikk -derfor smeller det

                Men det er annerledes om du bruker av/på knappen -da vet prosessoren "100%" at den skal slå seg av/på -da vil forløpet bli riktig og derfor smeller ikke
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for svar! Det du sier kan stemme veldig bra. Er jo en billig vare den der så uheldig design skal man ikke se bort ifra.
                  Skal sannelig gjøre som du sier! Tror ikke det er det så dumt
                  B2 A U D I O

                  Comment


                  • #10
                    En ting som jeg har opplevd ved sammenkobling av gul og rød kabel, er at den kan dra mer strøm i avslått stilling, enn når de er koblet hver for seg.
                    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                    Comment


                    • #11
                      Det ble kjøpt inn nye strømkabler og rca-kabler. La opp 50mm2 fra nytt batteri til bagasjen. Gamle strømkabelen på 33mm2 ble minus fra batteri til bagasjen. Ble også bytte av dynamo. Og 2 ager med trekking, strekking, kapping og tilrettelegging av alt mulig så det ble gjort skikkelig første gangen.
                      Smellene fortsatte, og ingenting så ut til å hjelpe. Når jeg dro ut Rca så ble det jo stille, så for meg var det logisk at det er noe på spilleren sin side som 'fusker' (noe matador egentlig forklarte tidligere).

                      Men broren min var hjemme nå, så vi testa ut pioneer-spilleren hans. Og heldigvis så var alt heeelt stille. Ikke noe prosessor-støy, eller av/på-smell.

                      Så, no-name kina-spilleren min er dårlig, og her blir det kjøp av ny spiller av noe mer kjente merker.
                      Last edited by Tommy.R; 01-05-2012, 17:51.
                      B2 A U D I O

                      Comment

                      Working...
                      X