Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tune kasse uten bassrør?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tune kasse uten bassrør?

    Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva dere som kan mer enn meg mener om dette.
    Jeg skal bygge en 200 liters kasse tunet til 30hz. I følge Bass Box Pro kan jeg da
    ha et bassrør på 92mm diameter og 19mm lengde (som er tykkelsen på platene jeg skal bruke).

    Hva slags resultet ville jeg fått om jeg bare hadde laget et hull i kassa på 92mm diameter? Da blir jo "røret" 19mm langt, siden dette måles fra utsiden av kassen til enden av røret.

    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

  • #2
    Det var da veldig merkelige dimensjoner.. Hvilken subb(er) er det snakk om?

    Comment


    • #3
      1stk Cerwin Vega VMAX 15". Men tuningen er jo uavhengig av hvilket element jeg skal bruke.
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Det som slår meg er at denne porten vil plystre som Roger Wittaker på en god dag. :/ En gammel regel var at porten i cm diameter skulle være minst like stor som elementet i tommer. Dvs; minst 15 cm port-diameter på et 15" element.
        Mathias.... Soundman is alive
        Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
        Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

        Comment


        • #5
          en 92mm port høres litt lite ut for en 15" spesielt når det er ikke en aeroport.

          Og tuningen vil jeg tro er feil, i WinISD så trenger du en 5,4cm lang port for 30hz tuning i den kassa med 92mm port.

          Jeg ville skaffet meg en 6" aeroport eller i det minste en 4" port.
          Mvh. Damir

          Comment

          Working...
          X