Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker går i protekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker går i protekt

    Hei,
    Har hatt litt problemer med anlegget mitt de siste dagene..
    Har en Soundstream Tarantula 1400.2, brokoblet til en Alpine type-r 12" og 21mm2 kabler som har fungert knirkefritt i flere uker nå.
    Problemene begynte på søndag, da jeg spilte en ganske basstung sang hardt en stund. Sikringen på + kabelen ved batteriet røyk. Jeg skiftet den, og det fungerte fint i ett par minutter, på langt lavere volum, før sikringene røyk igjen. Skiftet nok engang, og den har holdt siden, men i dag morges, etter å ha spilt på ganske moderat volum i 5-10 minutter, gikk forsterkeren i protect. Alle sikringene er hele, den får strøm og jord, signal og phono kabler fungerer som de skal, og høyttalerkabelen er skrudd skikkelig til, både i kassa og i forsterkeren.

    Noen som har noen ideer om hva som kan være feil?
    Volvo S60
    Pioneer - Kicker - Focus

  • #2
    Sjekk jordingen.
    Sjekk spenningen til forsterkeren når det spilles musikk.

    Comment


    • #3
      Hvor stor sikring har du på strømkabelen? Høres ut som dårlig jording (dette kan lage problemer når som helst, helt uforutsett, selvom det lenge har fungert flott). Men tenker også på om det kan gå mer strøm gjennom strømkabelen enn den egentlig takler. Ville uansett anbefalt å bytta til tykkere kabler og dermed større sikring på strømkabel. Bare pass på at sikringa tåler mindre enn strømkabelen.
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Takk for svar todleif og Custom
        Har 60amp sikring på strømkabelen, har den pakka fra Bilxtra. Har jorda i batteriet, i og med at det ligger under baksetet, skal sjekke at alt er bra med den kabelen etterpå.
        Men er redd det er feil med forsterkeren selv, kommer noen ikke hyggelige lyder fra viftene. Høres ut som hvertfall en av de ligger å slår mot noe, i tillegg synker turtallet på viftene og går opp til normal hastighet igjen med 20-30 sekunders mellomrom. Protect lampa blinker sammen med viftenes turtall.
        Tror dere det fortsatt er håp for forsterkeren? Skal ta den inn og sjekke den innvendig i kveld.
        Volvo S60
        Pioneer - Kicker - Focus

        Comment


        • #5
          Jeg ville jordet kabelen til forsterkeren under setebelte holderen. Slip vekk all lakk og legg gjerne større jord en strøm.

          Strøm er alt i et bil anlegg:-) å ikke minst jordinga.
          Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
          Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

          Comment


          • #6
            prøv å måle spenningen mens du spiller, som det er sagt. Får du for stort tap vil den øke i strømtrekk. 21kv kabel kan du i elektroteori kjøre mye strøm gjennom..

            Blir forsterkeren varm? Om ikke, og den slår ut omtrent i det du skrur på ville jeg levert den til sjekk(om den ikke er gammel ihvertfall)

            Comment


            • #7
              Takker for svar.
              Viser seg at det er feil på forsterkeren.
              Om noen vet om steder på sørlandet som kan feilsøke og reparere forsterkere, si gjerne i fra
              Volvo S60
              Pioneer - Kicker - Focus

              Comment


              • #8
                ta kontakt med Matador på forumet, kan godt være han har fullt opp men verd et forsøk

                Comment

                Working...
                X