Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til kasse? 15". Skal bygge selv :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til kasse? 15". Skal bygge selv :)

    Kjøpte en Cerwin Vega Vmax 152 i dag.
    Har bestemt meg for portet kasse med lav tuning.
    Har prøvd meg litt med bass box pro, men finner ikke ut nøyaktig hvor stor kasse elementet burde ha.
    Cerwin Vega anbefaler subsonic filter på 30hz. Jeg hadde lyst til å tune til 25hz og ha subsonic på 20hz, men vil jo ikke skade elementet ved høye volum.

    Volum på kasse burde vel være rundt 100 liter et sted?
    Kan komme med specs på element, bare å spørre

    Hva anbefaler folket? Takk tips til kommende forslag og tips. Noen som har erfaringer med dette elementet, kanskje?

    Update 10.04:
    Har nå designet kassen etter de tipsene jeg fikk av dere.
    Kassen får et indre volum på 128 liter netto (inkl element og port) og en tuning på 32hz.
    Subsonic vil bli satt på 30hz.
    I følge WinISD vil da dette se slik ut:


    Designet på kassen: Elementet vil sitte i den skrå veggen, og peke inn gjennom ski-luka i baksetet. Dette er i en BMW E34 sedan. Det vil bli tettet 100% rundt kassen, så all lyden kommer rett inn i kupeen.



    Ser dette bra ut?
    Last edited by Custom; 10-04-2012, 22:19.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

  • #2
    Sikkert ikke noe problem med å tune den så lavt, men avhengig av parametrene kan det hende den tåler veldig lite effekt før den bånner.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Takk for svar, Dag. I brukermanualen har de foreslått en 60 liters kasse tunet til 39hz og subsonic på 30hz. Synes dette høres ut som en veldig liten kasse, med veldig høy tuning. Noen meninger?
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Med de parametrene jeg fant på nett.
        Fikk jeg et godt resultat på 205L med 23hz tuning.

        Fs (Hz): 29.138
        Qts: 0.512
        Vas (liters): 82.259
        Qms: 3.685
        Qes: 0.595
        Re (Ω): 3.7

        Kan det stemme Dag?
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Takk for svar. 205 liters kasse må vel være til 2stk?
          Fullstendige parametre:

          Fs (Hz): 29.138
          Qts: 0.512
          Vas (liters): 82.259
          Qms: 3.685
          Qes: 0.595
          Re (Ω): 3.7
          SPL (db): 87,2
          Cms (mm/N): 89,560
          Mms (g): 333,115
          Sd (m2): 80,425
          BL (T*M): 19,470
          Xmax (mm) en vei: 11,9
          Pwr nom/max: 500/1000w
          Mvh Julian Sommer
          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

          Comment


          • #6
            Kan nok stemme med 205 liter til ett element, det er regnet ut i fra rett frekvensgang, noe som sjelden er gjennomførbart.
            Mitt tips: bygg kasse på 80-90 per element og tune til 30-32Hz!
            Ikke optimalt, men et godt kompromiss!

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Tusen takk for svar, Dag! Burde jeg gå opp i størrelse på kasse, dersom jeg kan? Skal kun ha et element, så har fint plass til 130 liters kasse (netto).
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

              Comment


              • #8
                Originally posted by Custom View Post
                Tusen takk for svar, Dag! Burde jeg gå opp i størrelse på kasse, dersom jeg kan? Skal kun ha et element, så har fint plass til 130 liters kasse (netto).
                Da bygger du kasse på 130 liter, men jeg ville vært varsom med å tune kassa under Fs på elementet.
                Ved 25 hz vil du nå x-max ved rundt 30-40watt!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Ja, må nok bare leve med litt høy tuning. Men du mener det vil holde med en tuning på 30-32hz som du nevnte over? Eller burde jeg gå enda litt høyere for å oppnå litt mer SPL? Vil jo gjerne ha litt lydtrykk og. Igjen, tusen takk for gode svar.
                  Mvh Julian Sommer
                  Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                  Comment


                  • #10
                    får nokk mer enn nokk trykk. hadde en 12" vmax i 56liter tuna til 39hz. spilte mer enn hva jeg orka ivertfall
                    Cerwin Vega! Pioneer

                    Comment


                    • #11
                      Det er bra, gleder meg til å få testet denne!
                      Har drevet litt med WinISD nå, og tror jeg kommer til å bygge ei 130 liters kasse tunet til 35hz. Så får jeg heller gjøre litt endringer etterhvert dersom jeg ikke skulle bli fornøyd. Fortsatt bare å komme med forslag hvis noen vil rette på meg
                      Mvh Julian Sommer
                      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                      Comment


                      • #12
                        Jo høyere du tuner dess verre blir transientresponsen, så for god lyd ville jeg gått for 30-32Hz tuning.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Takk, da prøver jeg det. Tenkte bare på at elementet ikke liker å spille under 30hz i følge parameterene. Jeg kan ikke så mye om betydningen til parameterene enda.
                          Mvh Julian Sommer
                          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                          Comment


                          • #14
                            Har nå designet kassen min Vmax skal sitte i, og vil gjerne ha tilbakemeldinger på denne.
                            Har her tatt utgangspunkt i lukket kasse, dette er jo bare for å få mål og volum riktig.
                            Legger også ved et diagram fra WinISD som viser hvordan denne kassen med dette elementet vil oppføre seg ved en tuning på 32hz.
                            Ser dette bra ut? Tenker da på tuningen og sammensettingen av platene (at sideplatene sitter innenfor de andre, vinkler osv). Lettere å spørre enn å lage en modell



                            Mvh Julian Sommer
                            Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                            Comment


                            • #15
                              Ingen som har noen meninger om hvordan dette ser ut? Vet det ikke er noen flat kurve, men om det ser brukbart ut i det hele tatt. Vil ha høy, men pen lyd. Såkalt SQL
                              Mvh Julian Sommer
                              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                              Comment

                              Working...
                              X