Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brent Cervin Vega 1200W forsterker - Feilsøking?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brent Cervin Vega 1200W forsterker - Feilsøking?

    En kompis av meg fikk denne forsterkeren av en annen dude for litt siden, da den vistnok var ødelagt. Ledningsnettet på bilen forsterkeren sto i var ganske halvgjort så vi tenkte problemet muligens lå der og ikke i forsterkeren. Den ble åpnet for en liten titt inni, og det viste seg at pinnen i midten av RCA terminalene var skjøvet inn, noe som kan forklare problemene han hadde med poppelyder. Tidligere eier hadde vistnok også klart og koble om pluss og minus og sprengt en sikring og muligens skadet forsterkeren, men jeg er usikker på om han i det hele tatt prøvde den etter det. Anywhore, den så fin ut inni, ingen svidde komponenter osv. så vi koblet den opp i en bil for å se hvordan det sto till. Og der ble røyk

    Vi åpnet den igjen og fant tre totalt svidde transistorer, i det som må være strømforsyningen.
    1

    2-3


    Etter en grundigere titt fant jeg også noe annet merkelig, brudd i printplata flere steder:





    Videre er jo spørsmålet om det er noe mer som er gåent enn bare de tre transistorene. Vi har bestilt 50 nye av samme type og fabrikat så alle transistorene i samme rekke vil bli byttet. Så kommer vi til den egentlige hensikten med tråden:

    Er det noen som har tips til feilsøking og ting man kan undersøke for å se om resten av forsterkeren er fin? Ting som typisk ryker ved denne type feil? Om ikke feilen oppsto i selve transistorene hjelper det lite å bytte de får så å brenne opp igjen, og muligens gjøre enda mer skade.
    Last edited by zxsonnyxz; 26-03-2012, 22:28.

  • #2
    Endelig kom transitorene i posten! Vi satt tre nye på, gikk ut i bilen og sprengte alle fire sikringene på millisekundet XD

    Nå har jeg tatt av alle transitorene på rekka og det viser seg at 10 av 12 hadde intern kortslutning! Da er det bare å sette på nye og prøve igjen, og håpe at resten er fint. Man kan jo altids håpe

    Comment


    • #3
      selger disse forsterkerene på e bay for under 2000kr så løp å kjøp
      fusion/audi system xIon/digitals design

      Comment


      • #4
        Litt av poenget her er å prøve å redde den uten å bruke mye penger. Og for å lære litt

        Comment


        • #5
          hadde dere kjøpt nok transistorer sist til å bytte igjen nå eller måtte dere bestille igjen? hvor handlet dere fra, lev tid?

          Comment

          Working...
          X