Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasser til Hertz ES 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kasser til Hertz ES 250

    Gått til innkjøp av 2 stk. Hertz ES 250 10"...

    Hertz anbefaler på denne siden: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_es250.pdf

    en kasse som har bassrefleks og 28liter, da får den tuning på 35hz.

    Hvor mange liter bør jeg ta med i beregning her av elementet?

    Hvor stort skal relfeksrør være? (Står bare Ø = AR 65V L = 155 mm)

    Hertz anbefaler også bruk av FONOFORM demping på alle vegger unntatt veggen som elementet sitter på.. Skal jeg følge det? evt. kan all annen demping brukes?


    Har vært aktiv her inne en stund, men spør litt dumt nå sånn at jeg blir sikker under kassebygging

    Tips om lim er og av interesse

  • #2
    Det finnes egen kassetips-tråd.
    Regner med at volum de anbefaler er nettovolum.
    Refleksrøret som er anbefalt.
    Jeg hadde droppet dempingen.
    Vanlig trelim er finfint hvis du har god passform på platene dine. Hvis det blir noen små glipper kan du bruke PU lim (polyuretan) som "skummer" opp. Har du kappet veldig dårlig bruker du tec7 e.l.

    Har du god plass til kasse? Isåfall ville jeg bygget en stor lukket i stedet.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      Hvorfor stor lukket kasse? Er det ikke best å følge anbefalingene til hertz?

      Vet det er egne tråder, men bruker mobil så litt vrient å lete rundt

      Skal ha fin lyd i disse, å ikke max lyd :-)

      Comment


      • #4
        Mye mulig det er best Synes bare de orginale forslagene simulerer litt snodig, høy tuning og stor "kul" rundt 55 hz.

        Jeg har brukt Hertz es300 (gamletypen) i bilen tidligere, da i en lukket kasse på 45L. Det låt bra!
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #5
          Disse låter veldig bra i 22-25 liter lukket kasse. Da får du en tight og fin bass. Skal du ha disse i en stv så funker det helt fint.
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            ok :-) da prøver jeg 25l lukka kasse.

            Skal drive de med en pioneer prs-d1100m, den skal gi 600rms i 2ohm. Å siden det står 2x40amp sikringer så tror jeg den er ærli på watt noen erfaringer pål?

            Takker for svar. Skal jeg drite helt i demping?

            Comment


            • #7
              Gjerne lag større kasser enn det også, og fyll dem med Acousto-Q e.l.
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

              Comment


              • #8
                om du skal ha lukket kasse er det vel anbefalt med demping, men Tofter; om han bygger en del større en anbefalt, og fyller med demping i tilegg vil ikke det da tilsi ganske mye for stor kasse?
                Nå har jeg kun brukt es250d i portet kasse, som det linkes til øverst her og var ganske fornøyd med det, men ble litt tamt for min del når jeg tunet det slik jeg ville ha det..

                Comment


                • #9
                  Forventer vel ikke all verdens dunking, men litt lyd blir det vel

                  Tror jeg går for lukka uansett, skal inn i familie bil når jeg får handlet større senere greit me litt plass da

                  Men tror jeg demper innvendig ja, kan vel uansett ikke skade..

                  Men noen erfaringer med pioneer prs-d1100m? Fin lyd, gir det den lover?

                  Takker for responsen til nå

                  Comment


                  • #10
                    nå skal du ha 2 elementer så du får uansett mer lyd en jeg fikk regner jeg med Lukket kasse gir også dypere bass på de elementene du har, erfaringsmessig..

                    Når det kommer til forsterkeren har jeg brukt både den og 2 kanaleren med flotte lyd, på forskjellige subber og høyttalersett

                    Comment


                    • #11
                      Ok

                      Men da går jeg for lukka, takk!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by golfnos View Post
                        om du skal ha lukket kasse er det vel anbefalt med demping, men Tofter; om han bygger en del større en anbefalt, og fyller med demping i tilegg vil ikke det da tilsi ganske mye for stor kasse?
                        Nå har jeg kun brukt es250d i portet kasse, som det linkes til øverst her og var ganske fornøyd med det, men ble litt tamt for min del når jeg tunet det slik jeg ville ha det..
                        Tja, ikke i følge winISD. Der resulterer de orginale forslagene i veldig høy system Q (over 1). Jeg anbefaler derfor større volum og dempevatt for å redusere Q-verdien. Min erfaring er at lukkede kasser med lav system-q gir dypere, mer smooth bass.

                        Men igjen, dette er teori. Hvis andre har praktisk erfaring med dette ville jeg kanskje stolt mer på det.
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                        Comment

                        Working...
                        X