Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømproblemer :-(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømproblemer :-(

    Hei, håper noen kan hjelpe meg liit ang strøm.

    Alpine MRX-M100 Mono bilforsterker

    Max Power Output Ratings
    Max Power: 1900W
    RMS Power Ratings
    Per Channel into 4ohms, 14.4V (≤1%THD+N): 600W
    Per Channel into 2ohms, 14.4V (≤1%THD+N): 1000W

    Har koblet den til 1 stk
    Cadense
    UD12-4

    • Size in.: 12"
    • RMS/Peak: 350/500
    • Impedance: 4 Ohm
    • Response: 25Hz-1.5KHz
    • SPL dB.: 94dB

    Dette spiller bra utenom 1 ting, når jeg watter opp så blinker det noe jævlig i lysene på bilen. Bilen er en Sharan 1.9 Tdi med 140 Amp dynamo. Så da tenker jeg på å gjøre følgende: 2 Optima Yellow i bilen og kondensator. (vist det er noe vits)

    Men klarer da dynamoen å lade disse batteriene? Eller kommer den til å slite seg i hjel. Har lagt 15 mm² kabel bak og jordet godt i sikkerhets belte festet. Ja har slipt blankt og målt at jording er tipp topp :-) Vist jeg kobler opp 2 stk yellow topp 1 foran og et bak har jeg da strøm nok, og vil eventuelt dynamo kunne lade. Vet am man skal bruke en separator for å skille batteriene men har ikke brukt dette tidligere og aldri fått problemer før. Takker for all hjelp.
    Last edited by woodpile; 09-02-2012, 03:29.

  • #2
    oppgrader the big 3(jording motor til batteri,dynamo batteri, jording chassi) med 50mm2.
    legg opp 50mm2 bakover til forsterker , da du haren tynn kabel nosom lager spenningstap til forsterkern.

    kjøp deg et amg/gele batteri odyssey,apollo osv. (du kan bruke yellowtop, mn det koster sikkert likemye som et bra bilstereobatteri)
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Det største problemet her er nok minuskabelen som går fra batteriet til karosseriet! Enklest å fikse. Legg opp en 50mm2 her, eller legg en 25mm2 i tillegg til den tynne orginale. Det vil nok gjøre mye!

      Med den forsterkeren så er det ikke noe stort behov for fler batterier, ville her for enkelhets skyld byttet ut orginalbatteriet med ett odyssey pc1700, eller ett stinger spp1500. Oppgraderer du jordingen fra motoren og til karosseriet, så bør dette funke bra..

      ...og ja 15mm2 bakovertil forsterker er litt tynt! Du kan fint legge opp en 25mm2 til den forsterkeren. Skal du ha større eller fler forsterkere senere, så legger du 50mm2 med en gang.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        takker for svar

        Har nå, fått pris på en 240 Amp dynamo til Sharanen. pris 3204 .- inklusive frakt til Norge.

        Er dette helt bortkastet ? Og i bilen pr i dag, står det et stort gel batteri montert inn av versktedet som tok overhalingen av Dieselvarmeren. Problemet er også at jeg går tom for strøm med jevne mellom rom. Sjekket opp den dynamoen ang oppgradering. Men er det ikke spesielle kontakter for strømmen på dynamoen? Ser at det er en plugg som går inn og finner ikke helt ut hvordan få oppgradert tykkelsen på kabelen via denne kontakt pluggen.

        Comment


        • #5
          Som nevnt, oppgrader strømkablene framme. Jeg opplevde også at det gikk tomt for strøm med jevne mellom rom, og etter byttet jordingskabel fra batteri til karrosseri og motorblokk til karrosseri (som er jording for dynamo) kom det seg, men skjedde fortsatt, og etter ny kabel fra dynamo til batteri er problemet borte.

          Med det oppsettet vil det ikke ha noe for seg å bytte til større dynamo for problemet ligger ikke der, og ikke gjør samme feil som jeg gjorde og utsatte og utsatte kabeloppgraderingen framme da jeg ikke trodde problemet lå der...

          Comment


          • #6
            Skal absolutt ikke være behov for større dynamo her. Heller lading av batteri når bilen står parkert.
            Og oppgrader jording som Joakim sier GJerne også plusskabelen bakover
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Hvis det er samme jordingskabel som i passat er den type tynn så oppgrder den til å begynne med Ny dynamo trengs ikke med det oppsettet der..
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

              Comment


              • #8
                Jording

                Takker for alle svar. Da prøver jeg å gjøre noe med jordingen i 1 omgang. Kommer tilbake med update ang om problemet ble løst :-)

                Comment


                • #9
                  JL Audio 12W3V3

                  Hei, noen som vet, hvilken kasse dette elementet spiller best i? Har nå en portet kasse men syns dyp bassen ikke er tilstede. Bassen er veldig hard vist dere skjønner. Liker den dype bassen så porta kasse er vel mest optimalt. Eventuelt om dere har byggemål. Har nå oppgradert kablene og det blinker enda :-( Men et ekstra batteri er bestilt

                  Comment


                  • #10
                    Holder nå å oppgradere + kabel.

                    Sliter litt med en sak, skal nå også oppgradere strømkabelen fra dynamo. Men noen som kan forklare meg hvor + kabelen er på denne dynamoen. Holder på å lage kablene ferdig til montering men skjønner ikke hvor + skal her ? Noen som vet eller har en glup ide


                    Comment


                    • #11
                      B2+ kan se ut som pluss, den med masse gjenger på ser ut som jord.
                      ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                      Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                      Comment


                      • #12
                        Takk

                        Ja da skjønner jeg litt mere. Trodde det var + i den sokkelen dere ser på bildet. Er en kontakt som skal dyttes inn der. Ble litt engstelig for at jeg hadde noe spesielt på Sharanen min :-)

                        Har ikke sett på dynamoen i bilen enda, så derfor jeg la utbildet. Like greit å få svar , slik så man slipper å gjøre jobben med demontering forgjeves .

                        Comment


                        • #13
                          b1+ er batteri 1+, b2+ er batteri2 +

                          jord går gjennom godset bare, vanligvis ihvertfall
                          '

                          Comment


                          • #14
                            Bruk et voltmeter for å sjekke hva som er pluss og jord på dynamoen, får du en verdi på voltmeteren når du har jord ledningen på karosseriet og pluss kabelen på terminalen på dynamoen så er det pluss, står det ingenting så er det minus. Pass på å få skikkelig kontakt med karosseriet.

                            Evt hvis du ikke har og ikke får tak i et voltmeter så kan du prøve med en tynn kabel og kortslutte mot karosseriet i et nanosekund. Det gjør du på eget ansvar. Men det er bedre det etter min mening enn å koble uten å vite 100% hva som er hva.
                            Mvh. Damir

                            Comment

                            Working...
                            X