Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nesten nytt - skurrer.. Hva kan det være?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nesten nytt - skurrer.. Hva kan det være?

    Hei!

    Kjøpte for noen få uker siden komplett front-anlegg fra Bilradiospes.no.


    Spiller:
    Pioneer 9300SD

    Komponentsett:
    Polk Audio db6501 (6,5" 100wrms, 92db, 4ohm)

    Fortserker til komponentsett:
    RF Punch 400.2 (2x148w rms ved 4 ohm)

    Høyttalerne har nå etter kanskje 50 timer spilletid begynt å skurre og spille lavere enn før.

    Begynte plutselig å høre skurring under en lang biltur. Skjærer i ørene og skurrer skikkelig ved normalt/høyere volum. Spiller greit ved lavt volum, men lite midbass/kraft i forhold til før. Skurrer spesielt rundt 3khz, uten at dette kanskje hjelper å vite. Før var det nok med ca 25% gain på forsterkeren, nå kan jeg lett ha på 60% uten noen stor økning/forbedring. Har sjekket alle kabler og koblinger.

    Jeg har koblet REM inn på forsterker til frontsett, og derfra videre til de to subwoofer-forsterkerne mine.Kan dette ha noe å si?

    Noen som har anelse om hva dette kan være? Var meget fornøyd med lyden, så dette er utrolig surt.

    Bruker Rockford signalkabel og 25mm2 kabelkitkit, og har jordet både forsterkere til subwoofere og forsterker til frontsett i låsen til bagasjelokket (selvfølgelig pusset godt ned til stålet).

    Mvh Julian Sommer
    Last edited by Custom; 28-12-2011, 03:24.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

  • #2
    Kanskje du sprengte dem ?
    Ta fra mmultimeter og ohm og se om de viser riktig ohm (4)
    Hvis det hopper frem og tilbake er de nok skutt
    Men kan du beskrive skurringa ?

    Comment


    • #3
      Har multimeter, men når jeg skal ohme noe, hvordan gjør jeg det?

      Det skjærer i enkelte toner i mellomtonen, og når jeg bøyer meg ned og hører på mellomtonene/wooferne er det bare rot og skurr. Ikke skurr som følge av bassen, men i hele lydspekteret. Vanskelig å forklare.. Må vel nesten bare regne med brente voicecoiler.. Diskantene spiller stort sett rent og tydelig, men antydning til litt uklar lyd der på enkelte toner også. Så det skjærer i ørene.. Det artige med dette frontsettet var jo at det spilte klarere og kraftigere jo høyere jeg hadde på. Åpnet dørene og gikk langt unna bilen og hørte hver eneste detalj i lyden, som om det skulle vært en liten live-konsert der bilen stod..

      Gain på forsterkeren har stått på ca 30%, og Pioneer-spilleren har da vært på 48 max, og denne går som kjent til 62. Det har ikke vært antydning til forvrengning når jeg har spilt musikk, så tror ikke jeg har sprengt dem..

      Skrudde opp gainen på forsterkeren litt i dag og da ble det bedre lyd, men skjærer fortsatt på enkelte toner i mellomtone-spekteret. Mørkere bass er også uklar og rotete, men som sagt bedre enn før.. Så virker som det kan ha noe med forsterker å gjøre. Føler meg hjelpesløs nå.
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Jeg har opplevd lignende pga dårlige kontakt på høyttaler kabler, så sjekk koblingen på forsterker og høyttalere

        Comment


        • #5
          Gjorde det i stad. Var litt dårlig kontakt i noen kabelsko, men ble ikke noe bedre lyd. Det er ikke dårlig lyd, men det spilte høyere før.. For å starte på bunnen igjen, hvor anbefales det at gain står, med tanke på at forsterker er 2x150w rms og frontsettet er 2x100w rms?
          Noen regel for det, eller skal jeg bare ha volumet på spilleren på f.eks 45 og skru opp gain på forsterker til rett før det kommer susing?
          Mvh Julian Sommer
          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

          Comment


          • #6
            Du skal overhodet ikke bekymre deg for det faktum at forsterkeren kan yte med mer enn høytaleren tåler. Dette er en god ting, og det er for svake forsterkere som ødelegger elementer nesten uten unntak. Det er igrunnen ganske uviktig hvor gain står mener jeg. Det er ei heller et poeng at headuniten skal kunne skrus på maks.
            Du nevner forøvrig at det blir klarere lyd, når du skrur opp forsterkeren. Jeg har vært borti potmetere som er ødelagt og skaper fryktelige lyder når man justerer dem, eller når de står i bestemte posisjoner.

            Har du gått analytisk frem og feilsøkt? Prøv å bytte forsterker, hvis alt blir bra da har du funnet ut at feilien ligger i forsterker ikkesant. Prøv evt å bytte signalkilde om dette ikke hjelper.
            never enough!

            Comment


            • #7
              Sjekk at jording til forsterkeren også er ordentlig, ellers er det som han over å prøve med en annen forsterker hvis du har mulighet for det

              Comment


              • #8
                Er visst spesielt på enkelte frekvenser det skurrer, vet ikke akkurat hvor. Men rundt 3khz tror jeg, i enkelte av tonene i vokaler. Grusom lyd hvertfall, skjærer skikkelig i ørene hvis noen synger i den tonen/frekvensen.. Beklager dårlig forklaring.

                Takk for svar! Vil ikke at forsterkeren skal jobbe seg i hjel, bli varm og risikere klipping, så derfor jeg har valgt en såpass kraftig forsterker. Jeg begynner å få en viss kunnskap etter å ha drevet med bilstereo i flere år, men har likevel mye igjen å lære. Så derfor lurte jeg på det angående gain. Har hvertfall hørt at den ikke burde stå på mer enn 3/4 ca, men også forskjellige måter å stille inn dette på i forhold til volumet på spilleren. Men da justerer jeg bare gain slik at det spiller høyt nok lenge før jeg nærmer meg max på headuniten.

                Får vel bare prøve å låne meg en annen headunit og forsterker for å finne ut hva det kan være.
                Mvh Julian Sommer
                Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                Comment


                • #9
                  Enda ikke funnet noen forsterker å prøve. Er det noen flere som har tips om hva det kan være? Begynner å bli skikkelig lei den lyden som er nå. Kunne like godt hatt et frontsett til 500,- og dratt det med headuniten...

                  Jeg har koblet REM inn på forsterker til frontsett, og derfra videre til de to subwoofer-forsterkerne mine.Kan dette ha noe å si?
                  Mvh Julian Sommer
                  Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bass-freek View Post
                    Du skal overhodet ikke bekymre deg for det faktum at forsterkeren kan yte med mer enn høytaleren tåler. Dette er en god ting, og det er for svake forsterkere som ødelegger elementer nesten uten unntak. Det er igrunnen ganske uviktig hvor gain står mener jeg. Det er ei heller et poeng at headuniten skal kunne skrus på maks.
                    Vet ikke helt hvor enig jeg er med dette utsagnet men.. Alle høyttalere jeg har sprengt har vært pga for stor effekt..

                    Og slik jeg har forstått "kapittelet om gain" så skal det skrus varsomt på denne innstillingen. Fikk en god forklaring på det en gang, men skal være ærlig å si at jeg ikke husker hva den var per nå, men jeg ble heller rådet til å bruke bass boost og spillerinstillinger for å skru opp bass o.l. Dette utsagnet er mer diffust da jeg ikke helt kan begrunne det bedre.
                    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                    Comment


                    • #11
                      Sånn til TS, så ville jeg kanskje flytta jordingen.. Selv om det er bra med karosseri der låsen til bagasjerommet sitter (kanskje bare innbillning da jeg ikke kan bevise det på noen måte) så vil det jo være forskjell på jordingspunktet med bagasjelokket igjen, kontra åpent, samt vibrasjoner under kjøring... Bare ser for meg at dette, som en strømkrets, ikke er optimalt da det vil være konstante forskjeller når anlegget brukes... Rett meg om jeg tar feil, bare virker så logisk i hodet mitt
                      VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                      DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                      Comment


                      • #12
                        Takk for svar. Jeg vet ikke om det med jordingen kan ha noen negativ side, mer er jo ikke mye jobb å flytte den heller. Men anlegget funket jo utmerket de første to ukene, og ingen endringer ble gjort før skurringen oppstod, bortsett fra å strekke REM videre til to forsterkere til. Er vel max 3 forsterkere man burde koble til, men så vidt jeg har forstått skal dette gå bra?
                        Det er hvertfall eneste endringen som er blitt gjort, og det var dagen før skurringen oppstod.

                        Men bare for å nevne det, Kalosturbo - å bruke bassbost i stedet for gain, det blir feil. Da øker du jo bare en liten del av frekvensområdet til suben, noe som bare fører til at noen toner blir mye kraftigere enn andre. Og det blir jo feil

                        Men takk for svar, håper på flere!
                        Mvh Julian Sommer
                        Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                        Comment


                        • #13
                          Kan ha noe med jording å gjøre... Når de blir innspilt så trekker de vel litt mer watt enn nå de er nye... Mer watt betyr mer strøm..

                          Comment


                          • #14
                            Koble fra igjen REM og se om det blir som det skal? Men skruer til jordingskabler har en tendens til å riste løs, så det kan godt fungere fint i noen uker for så pluteslig høres merkbart dårligere, så gå over strøm/jording og sjekk at alt er skrudd skikkelig til. Og hvis jording på forsterker er mot karosseri, så flytt det til et setebelte feste og sørg for å pusse vekk lakk så det blir god kontakt...

                            Comment


                            • #15
                              Tusen takk, da får jeg bare gå over det igjen, samt flytte jordinga Håper på det beste!
                              Mvh Julian Sommer
                              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                              Comment

                              Working...
                              X