Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diverse spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diverse spørsmål

    Hei!

    Da var jeg igang med mitt første bilanlegg i min første gangs bil!
    Har lest innlegg på innleg av ting her inne på bilstereoforumet og andre plasser, men det var noen ting jeg ikke forsto/fikk svar på i andres inlegg, så jeg fant ut at jeg bare måtte hørre med dere bilstereoguruer her inne på forumet!

    Først må jeg nevne at jeg har en Ford Focus kombi 5 dørs (MK1), og jeg har ikke oppgradert noe annet en "the big 3" ! Men det er jo en start da!

    1. Bakhøytalere:
    Planen er å ha fronthøytalere, bakhøytalere (åsså en subkasse i bagasjerommet da) , åsså lurer jeg på angående bakhøytalerene:
    Hattehylle-høytalere eller fulltone i bakdørene (eller kansje eventuelt komponent?) ? Klarer ikke helt å bestemme meg ser dere
    Er det nødvendigt med dyre high-end høytalere bak? Tenker heller å legge litt mer penger i frontsettet!

    Har allerede bestemt meg for å ha et komponent sett framme, men jeg vil også kunne spille musikk for eventuelle passasjerer i baksetet. Åsså syns jeg det hørres så tomt ut uten høytalare bak, derfor må jeg ha et eller annet par med bakhøytalere

    2. Jording:
    Jeg har lest at det er best å jorde alt på samme punkt, men betyr dette at jeg bør trekke kabler fra forsterkeren/monoblokka til jordinga framme? prøver å holde kostnaddene nede så vil ikke trekke unødvendigt masse kabler å få bare en ørliten fortjeneste

    3. Tykkelse:
    Hvor tykke bør kablene fra mono blokken til subwooferen vær? (Monoblokka skal monteres på baksiden av subwoofer kassen). Og hvor tykke bør kablene fra 4kanals forsterkeren til frontsettet og bakhøytaleren vær? (4kanals forsterkeren skal også plasseres i bagasjerommet pga frykt for at den skal bli ødelagt av våte sko osv vis den plasseres under stolene)

    Har en svær hau med 1,5mm2x2 ledninger liggende her, kunne kansje blitt brukt på høytalerene? eller blir det for tynt?

    Hvor tykk bør remote kabelen være?

    5. Lydisolering
    Jeg er gira på å lydisolere bilen pga jeg har hørt at det gjør mirakler, men så prøver jeg som sagt å holde kostnadene nede, så er lydisolering noe som kan nedprioriteres og tas når pengene kommer? eller bør jeg prioritere lydisolering forran alt? Og holder det med å bare f.eks lydisolere dørene og bagasjerommet, eller bør jeg lydisolere HELE bilen (gulv,tak ,dører, panser osv)? Kan noen isåfall gi meg en link til et billigt å bra lydisolerings produkt?

    5. Erfaringer:
    Er det noen her som har erfaringer med å bygge anlegg i Ford Focus kombi bilene?

    6. Anbefalinger:
    Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken spiller jeg skal ha, annet en at det skal vær en 1DIN, og at den ikke skal vær for dyr. Noen som har noen anbefalinger? tenker meg en spiller til rundt 1-2-3000kr med god eq på spilleren



    Jeg er ny i dette så jeg vil på forhånd unnskylde for uklarheter osv! Men jeg prøver da så godt jeg kan!
    Sell my Ford Focus?
    I'd rather shove wasps up my ass!

  • #2
    Originally posted by Jørgen
    5. dB-drag Nils her på forumet har erfaring med den bilen. Får se om han svarer her J.T. har vel også muligens noe erfaring med denne bilen
    Er vell strengt tatt en stasjonsvogn Nils bygget i.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Min erfaring når det kommer til bilstereobygging var at og ha høytalere bake er et must visst du skal ha passasjerer på, ellers begynner dem bare og klage på at dem kun hører subben i bagasjerommet

      Comment


      • #4
        Det er også fullt mulig å justere bassen litt ned - eller det generelle volumet veldig opp - når folk sitter på, så de hører fronthøyttalerne i tillegg til bassen.

        Comment

        Working...
        X