Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer lyd i bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mer lyd i bilen

    Hola Godtfolk!

    Har en del spørsmål om hvordan jeg kan få anlegget mitt til å spille mer db o.l.

    Først litt om setupen.
    Bilen: Nissan Primera P11 GX. Sedan.

    Spiller: Pioneer P88RS2
    Mono: Soundstream tarantula XXX-4000D
    Subber: 3 x Kicker L7 10"
    Frontsett: Kicker QS 65.2
    Bakhøytalere(kommer): Kicker QS/RS
    Kondensator: Stinger 35F
    Batterier 2 x OPTIMA red top
    Kabler: Stinger lvl 3 signalkabler, 50mm2 strøm + ground.

    Har en EPIC150 dbmåler som jeg driver å måler fram og tilbake med..

    Jeg prøvde meg først på en setup hvor subbene lå i hattehylla, noe som jeg trodde ville spille mye bedre pga lufta flyttes "inn" i kupeen. Men har målt hit og dit å kommet fram til at subbene spiller best mot bagasjeluka. Noe som var delvis skuffende, fordi d ville sett kult ut me subbene i hattehylla
    Var ikke snakk om mange desibelan, men var litt forskjell. spilte 139db med subbene mot bagasjeluka, noe som jeg synes var litt lite.

    Har bygd 3 forskjellige kasser. 2 forskjellige porta kasser, 46 og 43L tror jeg det var. Nå prøver jeg 25L lukket kasse. Tre kasser altså.

    Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å spille høyere?


    Bilde ble litt lite, menmen

  • #2
    139 i en sedan er da ikke ille.
    Du vil kunne hente mer om du demper bilen. Det er min første anbefaling.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Lydtette ALT tenker du på da? bagasjerom, dører osv? Jeg har allerede kjøpt lydisolasjon, men har aldri blitt å lyddempe. Vil man tjene mange desibel på dette?

      Comment


      • #4
        Det kommer litt ann på forskjellige faktorer.
        Jeg økte med 2db ved og dempe taket og luka.
        Men den db målern du har er ikke så nøyaktig. Så kan hende du får et annet resultat på en Term-Lab.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Hm, kan vel prøve på det da. også få tak i en ordentlig måler så jeg kan se.

          prøvde foresten å spille med 1 sub før jeg bygde de neste 2 kassene, da spilte jeg 133 med EN sub, og 139 med tre subber, er det normalt? å bare øke 6db med 2 subber til?
          Last edited by vegi; 04-10-2011, 21:31.

          Comment


          • #6
            Sett alle i felles kasse? Har du portet eller tett kasse?
            Lars Ole Spitalen
            bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
            anlegg: DD, mtx, kenwood
            skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

            Comment


            • #7
              Hvis du økte 6 db ved bruk av 2 elementer mer, så er det mer enn bra i teorien.
              Men går jo ut ifra at effekten til den ene subben i forhold til de 3 ikke var lik heller?
              Samtidig er spørsmålet jo hvor høyt du vil spille og hvor tålmodig du er når det gjelder bygging og testing
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

              Comment


              • #8
                Og stemmer det ikke at 3db= Dobling i lydnivå?

                Så hvis det spiller 4x så høyt med 2 extra å samme forsterker så er jo ikke det gale da

                Comment


                • #9
                  ok Da vet jeg det og... hehe

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by saab9000 View Post
                    Sett alle i felles kasse? Har du portet eller tett kasse?
                    Har tre kasser, lukket. Vær på 27L ca.. Prøvde å legge inn vannflasker slik at volumet på kassa gikk ned til 22-23-25L uten at desibelen rørte no særlig på seg. Prøvde meg på portet kasse, men ble ikke fornøyd med desibelen. Fikk tips om at kicker spilte bra i lukket kasse så måtte prøve det!


                    Originally posted by B2 Audio View Post
                    Hvis du økte 6 db ved bruk av 2 elementer mer, så er det mer enn bra i teorien.
                    Men går jo ut ifra at effekten til den ene subben i forhold til de 3 ikke var lik heller?
                    Samtidig er spørsmålet jo hvor høyt du vil spille og hvor tålmodig du er når det gjelder bygging og testing
                    Effekten ble nok ikke lik nei, men etter boka burde forsterkern klare å gi subbene nok watt til at de blir fornøyde iværtfall!
                    Hvor høyt jeg vil spille er jeg ikke helt sikker på egentlig, men trodde jeg ville spille mer en 139 med 3 tiere. Har holdt på en god stund med det anlegget allerede, så tålmodigheten er der! Har akkurat vært å kjøpt en del sponplater, så blir vel bygging igjen snart.

                    Comment


                    • #11
                      Prøv å bruk 22mm MDF plater heller da, å stiv opp kassen extra... Kanskje litt å hente der. Lydisolere bagasjerommet...

                      Kanskje prøvd 3 stk 12"ere istedenfor :P flytte ihvertfall mer luft da...

                      Edit: Men har alltid hørt at kicker liker seg i store kasser, om de ska verr lukka eller ikke vet jeg ikke

                      Comment


                      • #12
                        Skal du ha mest mulig db bygger du ei stor porta kasse med skikkelige avstivninger,ikke lukka.Mine erfaringer sier at kicker=store porta kasser
                        Lasse Bass Tala
                        Proud to be LOUD!!!

                        Comment


                        • #13
                          Pfft, en riktig kasse kan han komme lenger med spør du meg.
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            den ampen du kjører er ``beregnet`` på 18 volt. har du målt den, funnet ut va den virkelig leverer ?

                            alpha omega i espl:

                            Nok Strøm !!
                            overkill amp.
                            overkill ledninger.
                            demping alle steder.


                            (hadde 4 stk maxima i fjor allt for lite)
                            http://www.youtube.com/user/lappis22
                            Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ThomasEK View Post
                              Prøv å bruk 22mm MDF plater heller da, å stiv opp kassen extra... Kanskje litt å hente der. Lydisolere bagasjerommet...

                              Kanskje prøvd 3 stk 12"ere istedenfor :P flytte ihvertfall mer luft da...

                              Edit: Men har alltid hørt at kicker liker seg i store kasser, om de ska verr lukka eller ikke vet jeg ikke
                              12"ere flytter nok mer luft ja, men grunnen til 10" er fordi jeg skulle ha subbene i hattehylla. Ville ikke vært plass til 12"

                              Originally posted by Lapp View Post
                              den ampen du kjører er ``beregnet`` på 18 volt. har du målt den, funnet ut va den virkelig leverer ?

                              alpha omega i espl:

                              Nok Strøm !!
                              overkill amp.
                              overkill ledninger.
                              demping alle steder.


                              (hadde 4 stk maxima i fjor allt for lite)
                              Sikkert 16V du mener. Men nei, har ikke målt hva den gir. Men har kobla opp subban i 2ohm, å etter speccsan gir forsterkern 2.2kw i ett 14.4V anlegg. Volten min kan finne på å droppe ned til 13.4 o.l. når subbene virkelig setter igang
                              Men ska konse litt på strøm da, og støydemping.

                              Comment

                              Working...
                              X