Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hodeløs skrue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hodeløs skrue

    Hodet på skruen knakk da jeg skrudde fast en høyttalerkabel (til sub)l på forsterkeren for noen år siden, og har forsåvidt ikke vært noe stort problem, men det virker som endel av trådene i kabelen har knekt etterhvert, og at kontakten der ikke er like god lenger. Det er jo en ganske liten skrue (M1?), så er det noen enkel måte å få fikset dette på?

  • #2
    Ser ikke for meg bildet, men et stålbor i revers skulle funke? Om du velger å borre ned i skruen, må du ikke ta i så hardt at gjengene i forsterkeren brytes.

    En annen løsning er å kutte av kabelen, pirke ut alt av kobbertråder, og den ødelagte skuen burde dermed være ganske løs. Da kan du kjøpe ny skrue og alt er i skjønneste orden

    Comment


    • #3
      kan bruke en såkalt "grisepikk" , får kjøpt på biltema mener jeg, du slår den ned i den hodeløse skruen, og skrur den opp....
      Remi Lilleng

      Comment


      • #4
        Originally posted by ymer34 View Post
        kan bruke en såkalt "grisepikk" , får kjøpt på biltema mener jeg, du slår den ned i den hodeløse skruen, og skrur den opp....
        En "grisepikk" funker vel heller sånn at man borrer ett hulle i skruen og skrur den nedi. den er gjenget "feil" vei så når du skrur den ned så skrues skruen som sitter fast ut. Er hvertfall meningen med det. Personlig har jeg veldig dårlig erfaring med disse.
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Originally posted by ai0vnju View Post
          En annen løsning er å kutte av kabelen, pirke ut alt av kobbertråder, og den ødelagte skuen burde dermed være ganske løs. Da kan du kjøpe ny skrue og alt er i skjønneste orden
          Dette var kanskje ikke så dumt nei, kan kanskje prøve det i første omgang, for skruen er såpass tynn at jeg tror det blir vanskelig å bore eller slå noe ned i den...

          Comment


          • #6
            Du kan eventuelt prøve å feste en dykkert (Veldig tynn spiker som er beregnet til lister) på drillen å ekprimentere med den. Dette har jeg ingen erfaring med, så jeg gir ingen garanti for at det funker:P

            Comment


            • #7
              Originally posted by ai0vnju View Post
              En annen løsning er å kutte av kabelen, pirke ut alt av kobbertråder, og den ødelagte skuen burde dermed være ganske løs. Da kan du kjøpe ny skrue og alt er i skjønneste orden
              Ting tar tid, men fikk gjort et forsøk i dag, og det gikk dårlig. Har fått pirket ut alt jeg kan se, men skruen sitter like fast... Skruene er forøvrig litt tykkere enn jeg trodde, ca 2,5mm, noen mulighet da? Har ikke så lyst til å begynne å lodde ledninger fast i forsterkeren...

              Comment


              • #8
                Bor et hull på ca 1,5mm, finn en karosori skrue som akkurat IKKE passer slik den må gjenge litt, lodd den fast i skruen som ikke vil ut. ta så og prøv forsiktig å lirke den sakte ut, ikke fort da ryker loddinga, dette vil funke i 90% av tilfellene.. (har erfaring med skruer som sitter litt godt der man ikke kan borre di ut å gjenge på ny, om dette ikke går så borre du med en bor som er akkurat størrelsen på skruen som sitter fast, bore heile den vekk i terminalen og finner deg en gjengetapp som passer til en ny skrue du skal ha nedi og gjenger så opp godset. husk at om du ska gjenge opp til nytt så gå en størrelse opp for å få gjenger som holder, at gjengene ikke blir for sjøre. med andre ord, er orginal skruen M2 gå opp til M3.
                Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
                Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

                Comment


                • #9
                  Forsøkte meg på å bore ut skruen, og gikk på et vis, men gjengene er dårlige, så tror jeg skal finne noen som kan lage nye M3 gjenger for meg...

                  Comment

                  Working...
                  X