Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med sikringer som går + Støy på høytaler.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med sikringer som går + Støy på høytaler.

    Heisann.
    Jeg er helt ny her på forumet, og relativt fersk innen bilstereo.
    Har hatt litt forskjellig rask, men har for en liten stund siden handlet inn litt utstyr.

    Problem 1
    Problemet mitt startet etter at jeg monterte en ny 4 kanals forstereker, sammen med 6X9" og nytt frontsett.
    Jeg har etter montering av dette opplevd støy på frontsett på høyre side foran. Støyen øker med turtallet.


    Etter litt feilsøkning fant jeg ut at den ene kabelskoen til frontsettet lå intil blekket i bildøra. Så snart disse var teipet en runde, forsvant støyen.
    Forsterker

    http://www.rockfordfosgate.com/produ...n_US&p_status=

    6x9"

    http://www.rockfordfosgate.com/produ...n_US&p_status=

    Frontset
    http://www.rockfordfosgate.com/produ...n_US&p_status= Tweetere montert inn i dører. Har tenkt på mulig dårlig kontakt/ jord/kabling her.

    Problem 2
    Forsterker
    http://www.soundmagus.com/en/product...?cid=83&pid=96

    Gammel Sub
    http://www.amazon.com/Boss-Audio-BL1.../dp/B000EOOTZ4

    Har en ganske kraftig forsterker, som jeg har hatt et par veldig billige elementer koblet til.
    Disse har spilt ganske bra, men har nok kanskje blitt tynt litt mer enn de liker. På fredag forsøkte jeg meg på litt Dubstep med heftig bass, og det hele ble brått stille.

    Da jeg sjekket var 50amper sikringen foran ved batteri røket, så den ble byttet. Etter dette klarte jeg ikke spille høyere enn ca halvparten av hva jeg hadde gjort tidlige, før forsterker gikk i protection. Etter litt feilsøking, fant jeg ut at det ene Bass elementet var gåent. Når det presses inn, glir det sakte, og skrapende ut igjen.

    Kjøpte så et par nye elementer i kasse brukt. Har for øyeblikket ikke annen opplysning enn at det er 2 x 12" SPL 450W RMS.

    Da jeg testet dette i dag morges, røyk sikingen ved batteri da jeg skrudde opp volumet høyt.(Denne var byttet til en 80amper etter at sist røyk.)

    Det jeg nå lurer på, er om jeg rett og slett må bytte til større sikring, og eventuellt kabel?


    Etter at jeg forbedret feilen i Problem 1, har ikke dette oppstått igjen, ser det derfor som løst.


    Problem 3
    Vet ikke om dette er et separat problem, hodet mitt eller noe som forårsakes av noe annet, men synes det virker som om frontsettet på den siden med støy, nå spiller dårligere/svakere enn venstre side. Dette merket jeg først etter byttet til ny subwoofer og sikringen som fløy.

    Løst av samme utbedring som i Problem 1.

    Litt info jeg kom på i etterkant, som kanskje kan peke litt i retning av for lite strøm. Når jeg skrudde opp lyden først, sluttet 4kanaleren å spille. Det var først når jeg faset lyden til kun 6x9" + sub jeg fikk justert volumet opp til at sikringen røk, uten å miste lyd fra 4 kanaleren.




    Av kabler har jeg:

    25kvadrat strøm fra batteri.
    Etter å ha snakket med en lydkyndig, ble jeg oppfordret til å bytte ut mine Thorshov kabler med noen av det litt bedre slaget, så jord er nå en 50kvadrat av god kvalitet. Og kabling mellom forsterkere er 25kvadrat av samme kvalitet.

    Fremtidige planer er også å bytte strøm fra batteriet med en 50kvadrat av samme kvalitet, og også muligens bytte til større sikringer.

    Er dette nødvendig?

    Batteriet i bilen er et vanlig bilbatteri, og er nok ikke av beste kvalitet. Er det noen merker som anbefales fremfor andre til en vettug pris? Bilen er en Opel Vectra 2.0 Diesel, og plassen i motor rommet er ganske begrenset.


    Ble ei lang smørje det her, beklager hvis det er uleselig for dere. Håper på svar

    Mvh
    Robin
    Last edited by RobinJ; 08-08-2011, 11:42.

  • #2
    ALT for liten sikring og strøm blir litt tynn. kan regne ut hvor mye strøm du trekker så ser du at du hvorfor sikringen går og oppgrader "TB3"
    spiller: pioneer p88
    front: Hertz MLK 165
    sub: polk sr104 x2
    forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

    Comment


    • #3
      Originally posted by petteraldo View Post
      ALT for liten sikring og strøm blir litt tynn. kan regne ut hvor mye strøm du trekker så ser du at du hvorfor sikringen går og oppgrader "TB3"

      Takk for svar

      Sikringen er bytte til en 250A, planen er å bytte batteri, saml legge 50mm2 fra batteri til forsterker.

      Hva er TB3?

      Mvh
      Robin

      Comment


      • #4
        http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

        behøver ikek bytte ut batteri bedre og få inn en bra et baki og ha den orginalen forran
        spiller: pioneer p88
        front: Hertz MLK 165
        sub: polk sr104 x2
        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

        Comment


        • #5
          Originally posted by petteraldo View Post

          Takk for link, den forklarte det godt

          Det så veldig enkelt ut på bilen i filmen, er redd det kan bli noe mer kranglete nedi mitt nokså trange motor rom, men får gjøre et forsøk.

          Originally posted by petteraldo View Post
          behøver ikek bytte ut batteri bedre og få inn en bra et baki og ha den orginalen forran
          Ja, det er vel det optimale. Første hindring er at det er veldig liten plass bak i bilen,men det kan gå.
          Det som antagelig er det avgjørende, er at batteriet jeg har nå, er så dårlig og modent for utskiftning. Har slitt med å starte to vintre på rad, så bytte av det er første pri.

          Tusen takk for inspill og forklaringer


          Mvh
          Robin

          Comment


          • #6
            da er det greit og bytte ut.
            åssen bil er det?
            spiller: pioneer p88
            front: Hertz MLK 165
            sub: polk sr104 x2
            forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

            Comment


            • #7
              Opel Vectra 2.0 Diesel(med liksom turbo )

              Mvh
              Robin

              Comment


              • #8
                Klarte over all forventning å spille 140,8 i dag på test, med motor av.
                Brukte Dubsteplåta Crissy Chriss - Kick\Snare

                Håper jeg klarerå spille litt høyere i morgen ved hjelp av lading, tom bil, basstest , medvind og flaks

                Mvh
                Robin

                Comment


                • #9
                  Da endte det på 142,4 db i dag,på 49Hz, prøvde mye forskjellig, men ser ut som om jeg må til med ny kasse for å få til noe mer.

                  Comment

                  Working...
                  X