Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midbass spiller for dypt, og diskant spiller ikke i det hele tatt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Midbass spiller for dypt, og diskant spiller ikke i det hele tatt???

    Hei... har da koblet opp et anlegg med Audison lrx 4.3 forsterker og focal ps 165 frontsett. Problemet mitt her, er at midbassene spiller alt for dypt, og det høres ut som om de egentlig står i et helt annet rom (uklar lyd). Har prøvd å stilt x-over helt opp på 1k, da spilte de fortsatt uklart, og VELDIG lavt! (forsterkeren sto på fult og spilleren på fult, da var det lite lyd å skryte av). Diskantene spiller ikke i det hele tatt, men i takt med alt annet, slipper de ut en svak skurring (dårlig jording?)

    Er forresten også mye knitring i anlegget, kontaktfeil?
    Spilleren er en p88rs-ii, alt av ledninger skal være godt dimensjonert. 50mm strøm, 25mm til forsterkeren (spittet slik at det går 25mm til en annen forsterker) og samme på jordingen.
    /// BIS

  • #2
    Uh. Har du byttet om HP og LP-utgangene på delefilteret...? Eller glemt en innstilling på spilleren, brukt feil linjeutgang e.l.? :P

    Comment


    • #3
      har aktivt delefilter inne i spilleren, så det vet jeg lite om
      /// BIS

      Comment


      • #4
        Etter litt kobling, omkobling og slikt, har jeg fått ok resultat. Tenkte at jeg skulle bruke auto eq og tidskorrigering fra p88rs-ii, men der traff jeg på problemer. Når det står at de tester mid - l, så testes høyttaleren til høyre. Når den tester mid - r, så tester den diskanten til venstre, og det står "ERR: mid band"

        Har sjekket koblingen fra forsterkeren og til høyttalerne, og de skal være riktige... hva i alle dager kan dette være?
        /// BIS

        Comment


        • #5
          Høres ut som du har koblet Focal settet på forsterker som vanlig (diskant + mellomtone/mid til passivt filter og så til forsterker) men spilleren sitt delefilter er stilt inn til 3-veis oppsett.

          Comment


          • #6
            Har ikke brukt de passive delefiltrene
            /// BIS

            Comment


            • #7
              Originally posted by BaardI View Post

              Har sjekket koblingen fra forsterkeren og til høyttalerne, og de skal være riktige... hva i alle dager kan dette være?
              Har du sjekket koblingene fra spilleren til forsterkerene da? Om output fra spiller til forsterker er feil, så hjelper det ikke at høyttalerene er koblet til rett kanal fra forsterkeren...
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                Har sjekket tilkoblingene bak, og uansett hva jeg gjør, er det samme error
                /// BIS

                Comment


                • #9
                  Prøvd å koble med passive delefilteret på med avslått delefilter i spiller?
                  Bare for å se liksom..

                  Comment


                  • #10
                    Har da koblet mye på og av, og byttet om slik at mid-høyttalere går på lo-pass og diskant på hi-pass. Får nå ut mye mer effekt av mid-høyttalerne, men oppdaget at alt av signalet går inn på kun 1 del av signalkabelen. Altså går alt signalet inn på Left, istedenfor både Right og Left... Hva i alle dager? Diskantene skurrer bare for øyeblikket. Dette begynner å forvirre meg. Er det en idé og koble til monoblokken på sub? vil dette ha noe som helst å si? Har ikke skrudd fast monoblokken (den kom igår), men hvis det kan gjøre noe forskjell, kan jeg godt prøve...
                    /// BIS

                    Comment


                    • #11
                      Etter mye kobling fikk jeg det til - til slutt. Skulle gjerne fortalt hva som skulle til, slik at ikke andre sliter med samme problemet, men jeg vet rett og slett ikke hva det var som gjorde det mulig. Plutselig fungerte alt bare.
                      /// BIS

                      Comment


                      • #12
                        Så bra det ordna seg da. Men må si det var en litt artig tittel på tråden, for tror aldri en midbass kan spille "for" dypt egentlig. Jeg har mine delt på 40hz, men skulle gjerne hatt respons helt ned til 20hz også!
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Nå er det jo en grense for hvor langt en MIDbass trenger å gå ned, lavere frekvenser har man subwoofer til.
                          Tviler sterkt på at 20Hz har mye for seg med f,eks 6.5" som også skal ta seg av mellomtone.

                          Comment


                          • #14
                            Min tar seg av bare midbass, opp til 250hz. Men det var en spøk, seff har man sub til sånt!
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              Ifølge forsterkeren min er mine delt på 500, eller noe sånt... så en plass er noe ikke helt riktig. Men lyden er kurant ! skal få profesjonelle til å ta siste finpuss, så skal sub'en også inn!
                              /// BIS

                              Comment

                              Working...
                              X