Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nok ei monoblokk som er lydløs :/

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nok ei monoblokk som er lydløs :/

    Jeg har en stk. LIB 5000.1D som spillte bra i ca. 10 min etter jeg fikk kobla den opp.
    Har prøvd å dimensjonert batteri og kabler til blokka, så bra som lommeboka har kunne tåle.

    Jeg har per dags dato:
    LIB 5000.1D
    Alpine spiller
    53mm LIB kabler
    2 Stk nye Sønnak powerline 77AH batterier
    1 Stk. RF 1Farad kondensator
    Mosconi AS 100.2 til komponentsettet.
    Pluss sikringer og div. småtteri
    "The big three"
    Utjevningsjord mellom batteriene
    120Amp dynamo.

    Jeg veit at batteriene og dynamoen er for små om du skal drive denne forsterkeren hardt. Men jeg skal ikke holde på med DB drag. Bare ha det litt morro innimellom.

    Jeg har jordet batteriet bak rett ned i ramma på bilen. Kablene mellom batteri/kondensator/monoblokk er svært korte, for å forhindre spenningstap.


    Det som er problemet mitt er at subbene spillte bra i noen min, så ble de lavere. Etter noen sekunder oppe på normalen igjenn. Spenningen lå jevnt på 14.2V, og var nede i 13,5V i de værste basslagene. Og etter 10 min forsvant lyden. (Volumet var ikke noe spesielt høyt mens jeg testet)

    Blokka lyser som vanlig, men displayet på kondensatoren slår seg av etter en stund.

    Har sjekket utgangen på spilleren, kablene/tilkoblingene, RCA kabelen og subbene. Begynner å lure på om blokka har fått seg en trøkk.

    Noen av dere bilstereoguruene som har peiling på hva som være galt?

  • #2
    Utjevningsjord mellom batteriene <- kan du forklare hva du mener med det?

    Spenningen lå jevnt på 14.2V, og var nede i 13,5V i de værste basslagene. <- Hvor er dette målt?
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Har funnet feilen! Remotecontrol porten som har dårlig lodding.

      Comment


      • #4
        Utjevningsjord er når du jorder sammen batteriene med en kabel, sånn at begge batteriene og evt. andre deler av anlegget blir jordet sammen. Sånn at du ikke får en potensialforskjell mellom jordingspunktene.
        Enkelt forklart at du sørger for at alle deler får samme 0 punkt til jord.

        Jeg målte spenningen over ene settet med innganger inn til blokka.

        Comment


        • #5
          synes det høres ut som dålirlig jord bak jeg da men.

          kjører ikke forsterkeren med for lav motstand?
          spiller: pioneer p88
          front: Hertz MLK 165
          sub: polk sr104 x2
          forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

          Comment


          • #6
            Originally posted by CCC View Post
            Utjevningsjord er når du jorder sammen batteriene med en kabel, sånn at begge batteriene og evt. andre deler av anlegget blir jordet sammen. Sånn at du ikke får en potensialforskjell mellom jordingspunktene.
            Enkelt forklart at du sørger for at alle deler får samme 0 punkt til jord.

            Jeg målte spenningen over ene settet med innganger inn til blokka.
            Spennende. Hvor stor dim/kvadrat har du på denne kabelen?
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              Forsterkeren funker fint nå. Jeg må bare lodde fast den remotecontrol porten ordentlig. Er visst en svakhet hos LIB blokkene.

              Utjevningsjordkabelen er egentlig ganske tynn. 10mm. Den skal bare sørge for at det ikke er noe spenningsforskjell mellom jorda på batteriene, sånn at alle komponentene som er koblet til disse ikke får noenspenningsforskjell.

              Ett utdrag ang. utjevningsjord i bygg: (Nogenlunde samme prinsipp for alt elekrisk anlegg)


              "Enkelte ganger så er det best for apparater som datamaskiner, skrivere, nettverksutstyr, etc. å bli koblet på en jordet strømforsyning. Dette er bra i og med at alle apparatene som er koblet sammen får en felles leder, nemlig jordlederen, som de kan utlikne spenningsforskjeller og statiske ladninger med hverandre igjennom. På denne måten unngår man havari og slitasje på apparatene eller andre utilsiktede oppførsler.

              Om det for eksempel oppstår potensialforskjeller mellom datamaskinen og et annet apparat så kan det bli farlig å berøre begge to samtidig. Er begge apparatene jordet så vil det ikke bli spenningsforskjeller. Det betegnes da som at apparatene er «utlikningsforbundet» med hverandre. Uten denne forbindelsen så ville strømmen funnet alternative veier, om det så måtte være et menneske, eller små og skjøre signalledere som ikke er beregnet for utlikningsformål. Jordingen kan også bidra til å fjerne elektromagnetisk støy fra apparater som er laget i metall eller eliminere støy i kretser, noe som er smart i områder der elektromagnetisk støy kan ha uheldig påvirkning av signalutstyr, datamaskiner og andre digitale komponenter."

              Comment


              • #8
                Jeg er langt ifra noen elektrikker, men jeg ville ikke tatt 'teori' fra AC og brukt på DC uten å tenke meg om to ganger.
                Enig i at det er bra å ha samme jordingspotensiale, men å bruke 10 kvadrat til jobben ville jeg nok ikke ha gjort.
                Hvis ikke chassiet (som alt er jordet i) er bra nok, hvorfor bruke så liten kvadrat til jobben?
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Originally posted by CCC View Post
                  Forsterkeren funker fint nå. Jeg må bare lodde fast den remotecontrol porten ordentlig. Er visst en svakhet hos LIB blokkene."
                  Hvor du tar dette ifra lurer jeg veldig på?

                  Kunden som kjøpte denne ny fra oss tok kontakt med meg vedrørende dette problemet hvor vi tilbydde oss å fikse denne kostnadsfritt. Det er i hvertfall den eneste gangen jeg har hørt om dette. Om det hadde vært en svakhet på LIB blokkene burde jeg ha kjent til det
                  Mvh
                  Torje Hop
                  Hop Audio - www.lydibilen.no
                  LIB, XS Power

                  Comment


                  • #10
                    Beklager til Hop Audio, for det..
                    Ikke meningen å rakke ned på deres produkter. Er kjempefornøyd med blokka på alle sett og vis

                    Jeg er bare ikke vant til å ha ett sånt beist av en forsterker, og når det rister så mye som det gjør. Så er det ikke rart at noe løsner tilslutt. (Har allerede løsnet ett par deler fra den gamle rustne bilen jeg har anlegget i, hehe)

                    Dette er en fillesak som mest sannsynlig andre folk aldri vil komme borti.

                    Er svært fornøyd med kundeservice og utstyr jeg har handla av LIB, og innrømmer at det var en tankeløs kommentar.

                    Comment


                    • #11
                      Selve jordinga til amp'en går rett til batteri, og så til ramme bak. Utjevningsjorda er bare til sånn at forsterkeren og spilleren fremme skal få akkurat samme jord. Så i teorien, så kan man da ikke måle noe forskjell mellom jordingspunktene.

                      Referransen jeg trakk fremm, var bare for å få en ide om hva utjevningsjord gjør, og hva som er dens funksjon i ett elektrisk anlegg. Må ikke tolkes på ordet.
                      Det som er greia i det hele og det store, er at man sørger for at batteriene og spiller/forsterkere har samme jord.
                      Last edited by CCC; 08-03-2011, 22:54.

                      Comment


                      • #12
                        Da er vi ca uenige i alt, utennom at strøm tar korteste (letteste) vei.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Hehehehehehe.. Du har helt rett!

                          Stor leif der av meg.

                          Uansett. Da jeg regna på dette, så fant jeg ut at om jeg jorda blokka direkte til ramma og til batteri, så var det tilstrekkelig for mitt bruk. Men for å forhindre at det er mulighet for å få potensialforkjell mellom jording til spiller/forsterker fremme, og blokk bak. Så la jeg en utjevningsjord, for å unngå å få støy i anlegget.

                          Comment


                          • #14
                            Viss jeg var deg ville jeg også lagt opp + kabel til spilleren så du er sikker på at du får bra nok spenning.

                            Forsåvidt er det noen som bør regne litt på (rho * lengde)/areal , for å finne ut motstand i kablene sine.. Denne bruker du igjen sammen med ohms lov for å regne spenningsfall ved en gitt strømgjennomgang (f.eks 10A til spiller, 200A til en litt feit monoblokk osv..)

                            Basic elektro
                            1993 BMW 318is coupe

                            Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                            Comment


                            • #15
                              Stemmer det.

                              Har lagt opp egen plusskabel til spiller med sikring. Og forsterkeren fremme har egen kabel.

                              Jeg jobber med med både høy og lavspenning, og har regna på dette for en del måneder siden. I tillegg forhørt meg med bilradiospesialisten ang. dimensjonering av kablene. Derfor er jeg sikker på at mitt anlegg er bra nok for meg.

                              Til mitt bruk, så er jording og pluss tilstrekkelig. MEN skal det spilles DB drag, så må ta noen grep. (Andre batteri, flere kabler, ny dynamo osv..)

                              Comment

                              Working...
                              X