Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteritrøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteritrøbbel

    Hei, en-to dager etter jeg har montert i noe av anlegget kjørte jeg ut bilen for å teste litt nærmere. Etter en stund med spilling begynte batterlilampa å lyse. Det er jo tegn på at batteriet ikke lader. Jeg prøvde å skru av forsterkeren og prøvde å la den stå litt på tomgang, men batteriet ville fremdeles ikke lade.

    Jeg tror det er batteriet som må skiftes, og jeg har ikke mye peiling på batterier, et batteri er et batteri (trodde jeg!) Jeg har et lite, gammelt BOSCH batteri, jeg vet ikke hvor bra det er, men ut ifra størrelsen og alder tror jeg ikke det er noe særlig!

    Forsterkeren min er en Pioneer monoblokk på 1200 max watt, og etterhvert skal jeg slenge inn en 4kanals forsterker på 400 max watt til mellomtoner.

    Og da lurte jeg på om noen hadde noen forslag på et batteri som kan leve opp til forsterkerene mine? Eller om jeg evt. må ha flere koblet sammen? Om dere trenger å vite hva slags dynamo jeg har, så vet jeg desverre ikke, men den er hvertfall original. Bilen er en 1992 polo 2 diesel.

    Håper jeg har forklart problemet på en grei måte, hvis ikke, si i fra! og svar mottas med stooor takk!
    Rockford Fosgate - Alpine - Pioneer - Cube

  • #2
    Tror du heller kan kalle det dynamotrøbbel du må nok sjekke dynamoen din først føre du tenker på batteri. Finne ut hvorfor dynamoen din ikke lader. Du har dynamo som er en plass mellom 45 og 70 amp mest trolig 60amp (kommer litt ann på om det er import og/eller hva slags dynamo den har blitt bestilt med) og så kan du begynne å se etter ett batteri som kan passe

    Comment


    • #3
      Tusen takk for hjelpen, Nils Har du/dere noen generelle tips til hva jeg kan gjøre for å sjekke om dynamoen er i orden?
      Rockford Fosgate - Alpine - Pioneer - Cube

      Comment


      • #4
        måle lading. enkelste er å starte bilen og ha normalt strømtrekk (nærlys og kupeviste etc)
        og ta voltmeter fra pluss til minus på batteriet og skal ligge på 13,5-14,5 volt. om det ikke gjør det er nok dynamonen gåen. men kan også være spenningsfall fra dynamo til batteri eller på jordings siden. men siden det skjedde så plutselig er nok dynamoen defekt om lade spenningen er under 13 volt.

        Comment


        • #5
          Da kom var jeg endelig inne i varmen, etter et par timer i garasjen. Har nok ikke holdt på med dynamoen, men nå ble jeg endelig ferdig med innbygging av høyttalere i sidepanelene bak Takk for hjelp mx_power, skal måle muligens til torsdag ettersom jeg drar til kjæresten i morgen. Ha en god ferie dere som har, og dere som ikke, håper jeg denne uken gå fort som fy!
          Rockford Fosgate - Alpine - Pioneer - Cube

          Comment


          • #6
            Hei, da var problemet løst! Jeg fant ut av at viftereimen hadde røket, så da var det ned til biltema og frem med femtilappen. Men takk igjen for gode forslag
            Rockford Fosgate - Alpine - Pioneer - Cube

            Comment


            • #7
              var ikke værre nei :P
              spiller: pioneer p88
              front: Hertz MLK 165
              sub: polk sr104 x2
              forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

              Comment

              Working...
              X