Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp for mye separasjon av lyden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Legatia View Post

    Hadde jeg vært deg hadde jeg først koblet ut bakhøyttalerne for å se om det er problemet. Så hadde jeg prøvd å bytte om + og - på venstre side, diskant først så mellomtone. De trenger ikke være koblet likt, så lytt innimellom.
    Før du gjør dette kan du prøve noe enklere først

    juster balansen over til den ene siden -spiller ingen rolle hvilken. Men om basen/mellomtonen er i motfase vil du høre at basen ØKER når du setter balansen over til den ene siden og at basen minker når du setter balansen tilbake til midten -om dette er slik da kan du bytte om + og - på den ene kanalen
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #17
      her var det mange bra svar skal forske litt på det i morra. rakk ingenting i dag.
      www.bilradiosenteret.no

      Comment


      • #18
        har forsket å kikket litt i dag og ikke kommet veldig mye lengre i forhold til problemet.

        jeg har prøvd å bytte fase på inn på delefilteret, snu fasen på mid og snu fasen på diskant på begge sider. uten noe nevneverdig forskjell i forhold til problemet. men til det positive så ble lyd bildet ca 10cm høyere etter jeg byttet fase på diskanten på førersiden

        har også prøvd med og uten bakhøytalere og funnet ut at de ikke har noe spesielt å si for vokalen annet en at de drar bildet noe ned. så de delte jeg på forsterkerens høyeste punkt(250hz) og opplevde da at lydbildet løftet seg litt til.

        begynner å tenke at kanskje monteringen er problemet midbassene sitter nesten midt på døra.

        fler forlsag? jeg prøver alt en gang
        www.bilradiosenteret.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by dan View Post
          har forsket å kikket litt i dag og ikke kommet veldig mye lengre i forhold til problemet.

          jeg har prøvd å bytte fase på inn på delefilteret, snu fasen på mid og snu fasen på diskant på begge sider. uten noe nevneverdig forskjell i forhold til problemet. men til det positive så ble lyd bildet ca 10cm høyere etter jeg byttet fase på diskanten på førersiden
          Om du bytter om fasen på filterets inngang og samtidig bytter om fasen på filterets utganger så har du ikke byttet fase på noen ting.

          Jeg tror nesten samtlige prøver å gi deg samme råd her. Gjør dette så enkelt som mulig.

          Sett deg midt i bilen og gjør som Matador sier. Da får du svar om du har feil fase.

          Når jeg skal sjekke fase i en bil så fader jeg først frem og sjekker fase ;slik matador sier, mellom høyre og venstre. og gjør tilsvarende med fader bak.

          Når du har sjekket fase mellom høyre venstre både forran og bak så kan du prøve å fade slik at du har like mye lyd forfra og bakfra, du skal da få mer bass. Får du mindre bass så kan du snu fasen på begge høytalerne bak. Sjekk så igjen ved å fade mellom forran og bak. Når fasen er riktig så får du mer bass når begge spiller riktig.

          jeg tror ganske sikkert at samme fase på alle fire høyttalere er det som kommer til å spille best sett i forhold til bass og midbass. Å ha forskjellig fase på elemntene tror jeg kun er riktig for en eventuell mellomtone i et treveis oppsett, men jeg er ingen expert på bilstereo , snakker kun utifra litt generell kunnskap om lyd og akustikk.

          Comment


          • #20
            First things first....

            Originally posted by Tony View Post
            Hva får deg til å være så sikker på dette? Han vil ikke automatisk få et flott stereoperspektiv ved å sikre seg at alle høyttalere er koblet riktig.
            Mulig han ikke får det, men jeg tror Akustisk samme fase (at alle slår ut på samme signal)( altså ikke hvilken farge eller + - tegn som tilfeldigvis er trykket på terminalene), ville være et godt utgangspunkt for å bli kvitt vokalistene som tydeligvis står på utsiden, på begge sider av bilen og synger av all sin hals. Fire godt spredde høyttalere som alle spiller mellomtone er vel aldri rett måte å skape korrekt holografi/ perspektiv. Jeg tenker bare at med bass og midbass som ikke jobber mot hverandre så finnes det en liten mulighet for at dette anlegget kan gi noe som ligner på underholdningsverdi.

            Comment


            • #21
              har ikke prøvd å bytte samtidig. men en og en om gangen. når jeg sitter midt i bilen høres alt ok ut for mine ører bortsett fra at vokalen ikke er god. men den blir jo noe bedre. stereoperskektivet er jo absolutt bra. kan lett separere to gitarister og lignende instrumenter som er spilt på den ene eller den andre siden av stereobildet. men hadde jo ikke tenkt til å splitte vokalisten.

              underholdningsverdien er jo der. bortsett fra når noen synger. har merket at jente stemmer er mer sentrert en mannestemmer. så for meg virker det da som et problem med midbassen. som sitter like under kne høyde i døra.

              har som sagt delt bakhøytalerene så de spiller 250hz og nedover så de skulle dermed ha fint lite å si i forhold til stemmer. eller tar jeg feil da?

              jeg har ikke sånn veldig peiling på bilstereo sjøl(åpenbart) er flink med kobling og liker ihvertfall å tru at jeg har greie ører. men sliter virkelig med dette her. noen som kunne lyttet å hjulpet meg? er vanskelig å forklare problemet med bare skrift.

              men takker for all hjelp så langt for hjelpen kunne ikke vært bedre
              www.bilradiosenteret.no

              Comment


              • #22
                Hva skjer om du kutter ut lyd bak og bare kjører 4" uten delefilter ? Er vokalisten sentrert da, hvis du sitter sånn nogenlunde i midten av bilen ?. Hvis det er tilfelle så finnes det håp. hvis ikke så bytt fase på en høyttaler. hvis vokal ikke blir sentrert uansett fase , så har du et problem. Kanskje du har delay på det ene øret ? (hehe) Prøv så 4" med delefilter, men uten diskant. Er vokal fortsatt sentrert så finnes det håp. Hvis ikke så er det trolig noe krøll i filteret . Dårlige loddinger kan gjøre at du ikke har rett steilhet på filteret og steilhet er det samme som fase i forhold til det du holder på med nå. Hvis vokal er sentrert med filter så kan du koble på diskanter og lytt på nytt. Hvis vokal da blir usentrert så (blir jeg overrasket) kan du brøve å bytte fase på en diskant og prøvelytt igjen. (jeg tviler litt på at diskantens fase kan dytte vokalisten ut av bilen og spesielt ikke på begge sider av bilen samtidig. ) Siden jeg ikke tror diskantfase er problemet ditt så ville jeg nå prøvd å Kun lyttte til høyttalerne bak for å finne ut om vokalisten er sentrert når du sitter midt i bilen. hvis ikke sentrert så bytt fase på en høyttaler og lytt. Hvis du får best sentrering når bassen er i akustisk motfase (dårlig bass, lavt nivå) så kast høyttalerne. hvis det er sånn nogenlunde med sentrert vokal når bassen spiller i fase så kan du prøve å fade slik at både front sett og bakhøyttalere spiller samtidig. hvis vokalen blir usentrert når du introduserer bakhøyttalerne i lydbildet så kan du snu fasen på begge bakhøyttalerne. hvis lyden likevel er usentrert når du bruker bakhøyttalerne så kan ikke jeg hjelpe deg. Da trenger du hjelp fra noen som kan mer om lyd i bil enn jeg gjør.

                Comment


                • #23
                  masse skrift hehe. skal prøve på dette etterpå. håper å finne en løsning. jeg har heller ikke trua på at diskanten dytter vokalen utav bilen. spesielt ikke når kvinnelig vokal er mer i senter en manlig vokal.

                  håper å finne en løsning snart
                  www.bilradiosenteret.no

                  Comment


                  • #24
                    nå har jeg "løst" problemet. byttet delefilter fra focal som delte ved 5000hz? til et annet fra blaupunkt som delte ved 3500hz. dette løftet lydbildet betraktelig(bombe) og førte vokalen mer i senter enn tidligere. jeg trur at hvis jeg nå flytter diskantene mine helt frem på dasjen så vil mye være gjort.

                    takk for all hjelp
                    www.bilradiosenteret.no

                    Comment

                    Working...
                    X