Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støy i stereoen, har prøvd det meste (utfyllende liste)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støy i stereoen, har prøvd det meste (utfyllende liste)

    Hei!
    Har følgende anlegg:
    Forsterker: Hertz EP5
    Frontsett: Audio-System HX 130sq
    Basser: RF Punch 2
    Spiller: Pioneer DEH-P88II
    Signalkabler: trippelskjermede fra dynabel
    Høytalerkabler: "vanlig type"

    Sitter i en vw 72 mod, forsterkeren er plasert over moto r(som er bak i bilen), strøm kabler til batteriet under setet på en side, signalkabler og høytalerkabler på andre siden av bilen. Spiller jordet ved dashen, forsterker til bilens jordingspunkt 50 cm fra forsterker og ca 5 cm fra batteriet.

    Har ikke støy i anlegget når motor er av (da spiller anlegget kanon), men når motor er på er det støy selv om anlegget står på null volum. Forsvinner når jeg har høyt turtall..

    Har prøvd følgende:

    - jording fra spiller og forsterker virker bra. Spilleren er jordet i karossen ved dashen, forsterkeren er jordet til samme punkt som batteriet er jordet i karossen (avstans batteri-kaross: 5 cm, avstand forsterker jordingspunkt: 50 cm)
    - har prøvd å jorde spilleren på samme punkt som forsterker
    - har dratt signalkabel utenfor bilen (en drittkabel fra biltema, ble nesten mer støy da..)
    - stilt ned gain på forsterkeren fra 3/4 til 1/4 uten særlig effekt
    - dratt høytalerkabel utenom bilen
    - koblet fra signalkablene i forsterkeren, fortsatt støy i høytalerene.
    - koblet fra radioantennen fra spilleren
    - slått av intern forsterker på spilleren
    - jordet kappen på signalkabelen
    - jordet forsterker på minus på bat
    - prøvde annen lydkilde, en ipod
    - koblet forsterkeren til eget batteri
    - prøvde en annen forsterker (Det ble en endring: det var ikke støy når volumet var på null, men økte i takt med volumet. I hertzen er det konstant støy)
    - byttet børster på dynamo
    - koblet vekk dynamoen

    Ikke noe av dette gav resultat. Det neste på programmet er å flytte forsterkeren vekk fra motoren.. Kan dårlig isolerte tennplugger gi støy?

    Hva skjer? Synes jeg har en rimelig grei liste med feilsøkingsforsøk, uten hell.. Er kondensator eller et eller annet støyfilter løsningen? Dette er vel bare plaster på såret, ikke noen skikkelig løsning..

    Hjelp!

  • #2
    Bare et kjapt spørsmål: Vil det ikke være enklere å ha forsterkeren foran?

    Jeg tipper støyen kommer fra motoren på en eller annen måte.
    I såfall vil det hjelpe og flytte forsterkeren, da vil den også stå mye nærmere spilleren slik at støy fra kilde til forsterker blir minimert. Er det støy på den biten så blir den (alltid) forsterket i forsterkeren og man opplever mer støy. Høyttalerledningene er mye mer 'imune' mot støy.

    Men ser jo at du har koblet vekk RCA og har fortsatt støy, så jeg antar at støyen blir generert i forsterkeren.
    Litt rart at du opplever en annen type støy på den andre forsterkeren.. men du har jo testet å bruke samme jordingspunkt for både spiller, forsterker og batteri.

    Hmm.. nei, har egentlig ikke så veldig mye klokt å komme med

    Værsågodneste!
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Ville faktisk prøvd Hertz forsterkeren i en annen bil for å se om det er selve forsterkeren som lager krøll? Om det er dårlig isolerte tennplugger er det jo underlig at støyen skulle forsvinne på høyt turtall? Hvilken type støy er det? Susing i diskant som når en skrur gain for høyt, eller piping ala dynamostøy?
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        Støyen er som en slags knattring i takt med motoren. Etter det jeg har lest på nett høres det ut som det folk beskriver som dynamostøy.. Noe som er rart ettersom det ikke forsvant da jeg koblet vekk dynamoen.

        Årsaken til at jeg spør om tennplugger er at jeg har lest om dette på et amerikansk folkevognforum. De hadde samme problem som meg og det forsvant da de byttet til orginale tennpluggledninger. På den andre side så sier stereofolk jeg har forhørt meg med at dette vanligvis ikke er et problem. skal uansett teste å bytte ledninger.

        Comment


        • #5
          Er kansje noe du ikke har prøvd her


          STØY

          Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
          Det er flere enn ett jordingspunkt.
          Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.

          DYNAMOSTØY

          Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
          Bruk alltid produkter av høy kvalitet.


          Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

          Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

          Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

          Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

          Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

          Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

          Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

          Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

          Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

          Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

          Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

          Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

          Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

          Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

          Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

          Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

          Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

          Støyfilter

          Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

          Prøv å holde kun ett jordingspunkt.


          TENNINGSSTØY

          Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
          LØSNING:


          Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

          Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

          På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

          SMELL VED AV / PÅSLAG

          Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
          LØSNING:


          Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

          Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

          Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

          Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

          CD STØY

          D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
          LØSNING:


          Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

          Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

          Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

          Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

          Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

          Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

          Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

          BAKGRUNNSUS

          Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
          LØSNING:


          Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

          Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.

          Comment


          • #6
            Det var pluggledningene.. Ettermarkeds drittledninger som sikkert ikke var godt nok skjermet. Nye er på plass, gammle og gode med skikkelig skjerming. Problem løst!

            Har du "dynamostøy", men det hjelper ikke å koble fra dynamo: bytt pluggledninger!

            Comment

            Working...
            X