Announcement

Collapse
No announcement yet.

delefilter??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • delefilter??

    Tenkte å prøve meg på 7 kanals oppsett og trenger da et passivt filter en plass.
    Har kun 6 kanaler å leke meg med...så effektmessig blir det mest gunstig å dele mellom mellomtone og diskant.
    Er det i det hele tatt noen enkel og god måte å gjøre det på? Jeg har mulighet til å dele aktivt først for å se ved hvilken frekvens of hvilken bratthet som trengs...men er det så bare å lage et enkelt filter med rette komponenter, og så funker det?? eller må det tas hansyn til ditt og datt??

    Elementene er Hertz HL70 og (antakelig) Peerless/Vifa diskanten type mini.

    Noen forslag?
    Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

  • #2
    Har tenkt samme tanken om aktiv deling av et 3-veis frontsett + sub selv, men idag sa Joakim at det ikke vil funke.
    Jeg har et par gode delefiltre til overs hvis du trenger, som deler mellomtone på ca. 1.6khz og diskant rundt 5khz.
    (PS det høres jo litt drøyt ut, men pga slake flankesteilheter så er den en smud overgang fra mid til diskant)
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Et toveis delefilter med forskjellige delefrekvenser er ikke utgangspunktet jeg ville satset på. Ikke så mye som 1,6kHz og 5kHz i alle fall, selv om det helt sikkert kan fungere med noen elementer og noen plasseringer.

      Innbiller meg det er lettere å justere inn et som er hvertfall 12dB/okt. Ikke minst, så vil høyere flankesteilhet avlaste elementene mer.

      7-veis hørtes ut som et justeringsmareritt. Hehe...

      Comment


      • #4
        Hadde jeg visst at 5kHz passet perfekt kunne jeg vurdert det...men satser kanskje heller på å lage et selv hvis noen her kan godkjenne metodikken og vet at det vil fungere...

        7 kanaler er noe så skummelt som diskant, mellomtone, midbass + sub
        I praksis får jeg styrt diskant, midbass og sub, men trenger en ekstra kanal i mellom disse.
        Funker deilig i teorien men praksis pleier ofte å fortelle noe annet

        Diskanten skal sitte "oppå" mellomtonen, så tidsmessig er de ca like. Diskantnivået bør kunne justeres, men det kan vel også gjøres via EQen på spilleren
        Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

        Comment


        • #5
          Originally posted by Alpine306 View Post
          Tenkte å prøve meg på 7 kanals oppsett og trenger da et passivt filter en plass.
          Har kun 6 kanaler å leke meg med...så effektmessig blir det mest gunstig å dele mellom mellomtone og diskant.
          Er det i det hele tatt noen enkel og god måte å gjøre det på? Jeg har mulighet til å dele aktivt først for å se ved hvilken frekvens of hvilken bratthet som trengs...men er det så bare å lage et enkelt filter med rette komponenter, og så funker det?? eller må det tas hansyn til ditt og datt??

          Elementene er Hertz HL70 og (antakelig) Peerless/Vifa diskanten type mini.

          Noen forslag?
          Det funker, men hadde vært greit å måle impedansekurvene til ihvertfall mellomtonen. Somregel øker den gradvis oppover i frekvens. Om du bygger et passivt filter til en 4ohms mellomtone og impedansen i virkeligheten ligger på 20ohm i området du vil dele, havner delefrekvens et helt annet sted..
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alpine306 View Post
            Hadde jeg visst at 5kHz passet perfekt kunne jeg vurdert det...men satser kanskje heller på å lage et selv hvis noen her kan godkjenne metodikken og vet at det vil fungere...

            7 kanaler er noe så skummelt som diskant, mellomtone, midbass + sub
            I praksis får jeg styrt diskant, midbass og sub, men trenger en ekstra kanal i mellom disse.
            Funker deilig i teorien men praksis pleier ofte å fortelle noe annet

            Diskanten skal sitte "oppå" mellomtonen, så tidsmessig er de ca like. Diskantnivået bør kunne justeres, men det kan vel også gjøres via EQen på spilleren
            Men... det er jo 4-veis deling, men ja, 7 kanaler. Hehe.

            Hva med å kjøpe et passivt treveis filter fra Hertz, til HSK163? Vet ikke om du får tak i det enda, men det er forholdsvis billig og enkelt. Ellers så kan jeg lese av komponentene i mitt filter, og du kan kopiere det? Det er jo enda billigere, men ikke like enkelt:

            Høypass diskant er 2,2µF (serie) og 0,15mH (parallell).
            Båndpass mellomtone er 15µF kondensator (serie), 10ohm motstand (parallell) og deretter 0,82mH i serie nærmest elementet.

            Da er du et stykke på vei. Delefrekvens er 4,5kHz (og 500hz hpf på mellomtone) iflg. dokumentasjonen. Har ikke regnet ut hva den er i praksis, men ikke noe voldsomt avvik tror jeg...

            3W.10 heter det... Deling ved 4500hz funker i grunn fint hos meg, jeg har ganske crappy EQ. Trenger i grunn ikke EQ'ing i diskantområdet etter at jeg byttet diskant fra HT25 til Vifaen. Men Hertz-filteret har en valgfri motstand i serie med elementet uansett om det skal være "0dB, -2dB eller +2dB", sikkert fordi HT25 er "altfor" følsom ift. de andre elementene. De motstandene er for øvrig innkoblet før kondensatoren, altså. Verdiene er 2,7ohm, 4,7ohm og 6,8ohm.

            Jeg har også HL70 mellomtone + Vifa-diskanten. In case you didn't know already.

            Comment


            • #7
              Er ikke dette et delefilter midt i blinken for deg?

              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9986
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                litt treg på morran gitt... men jeg har ikke det helt klart: du har allrede 3 veis med pasiv deling eller var det aktiv? og ønsker å utvide til en extra delefrekvens? eller?

                ellers hadde hjulpet å vite hvordan/hvor skal diskanten, mellomtonen eller mellombass skal sitte i forhold til hverandre
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Okai...mulig jeg har uttrykt meg litt dårlig i første post...så jeg forsøker igjen.

                  Jeg vil altså sette opp et tre-veis frontsett med midbass i døra, mellomtone og tweeter "oppå" hverandre i A-stolpen på et vis, altså mest mulig på samme X-akse i forhold til lytter(meg). Akkompagnert av subb i trunken.

                  Dette her skal da styres aktivt...MEN jeg har KUN 5 kanaler fra forsterkerene(høy, mid og lav), derfor må jeg/ vil jeg få delt mellomtone og diskant med et passivt filter og kjøre de sammen på en kanal.

                  Av den grunn blir da delingen der så å si "permanent" siden jeg ikke kan tweeke noe mer der via spilleren(EQ, X-over, tidskomp).

                  Filteret jeg trenger er da kun et 2-veis filter...gjerne med mulighet for bytte av delefrekvens, og demping av diskant.

                  Selve delingspunktet mener jeg da er litt viktig å få til mtp frekvens, flankesteilhet og nivå for begge elementer. For å få en mest mulig smooth overgang uten for store dip`er eller peaker.
                  Tanken var å utføre delingen aktivt først, for å finne rett delingspunkt osv. for så å overføre dette til et passivt filter.

                  Slik! Det er mye mulig at jeg tenker for komplisert her, men der er ihvertfall oppsettet og hva jeg har tenkt.

                  data for HL70:
                  http://hertz.tchernovaudio.com/goods...0%BA%D0%B8.pdf

                  data for diskanten:
                  http://www.tymphany.com/files/produc...T25SC90-04.pdf
                  Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                  Comment


                  • #10
                    Har tenkt nesten akkurat samme tanken selv, men jeg skal nok skaffe meg en spiller med mulighet for 4-veis deling når den tid kommer...
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TakeTheTime View Post
                      Har tenkt nesten akkurat samme tanken selv, men jeg skal nok skaffe meg en spiller med mulighet for 4-veis deling når den tid kommer...
                      ja...det er også en tanke...sikler litt i retning IVA`ettellerannet med DSP`en og navi
                      ...og heller kjøre 2 veis nå en stund...billigere og mindre tidkrevende hmmm...
                      Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                      Comment

                      Working...
                      X