Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye rart ved bytting av monoblokk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mye rart ved bytting av monoblokk...

    Hei ja.

    Ville bare se om noen kunne hjelpet meg å "klare opp" i dette:
    Fjerna Dynabel BF7501-monoblokka for ca. en ukes tid siden,
    og på tirsdag fikk jeg kobla opp en brukt Genesis 3 Monoblock.

    Jeg hadde også satt i JL-subben min i en ny kasse, stor (58L) og lukka.
    Da jeg hadde koblet opp alt ferdig var det på tide å høre hvordan det låt.
    Jo da, det låt bra, og det virka som den nye monoblokka gjorde en god jobb.
    MEN etter ca. 15-20 min. med spilling, økte plutselig nivået på subben voldsomt.
    Jeg skrudde ned subben med en gang, men den spilte fortsatt alt for høyt selvom
    jeg hadde skrudd både sub level og delefilteret's "low" på minimum. Hva i alle dager!?
    Etter den hadde spilt slik i ca. 5 minutter, gikk den tilbake til normalt nivå igjen...
    Da hørte jeg nesten ikke subben, men etter å skrudd opp nivåene igjen så
    hørtes det normalt ut igjen. Jeg skjønte ingenting, men fortsatte å spille.
    Etter en liten stund, maks 15 min., kom den voldsomme bassen tilbake!
    Jeg skvatt skikkelig, og skrudde ned. Så spilte den sånn i noen minutter,
    nok en gang, så dempa den seg. Denne gangen ble den nesten helt borte,
    spilte enda lavere enn normalt også - men den gikk opp til vanlig nivå etterhvert.

    Etter dette var jeg ganske frustret. Hvorfor er det alltid ett eller annet med anlegget!?

    Var ganske forvirra over det, fordi jeg skjønte ikke hva som kunne være galt.
    Selv etter et par samtaler med både James og Tony ble jeg ikke noe klokere.

    Men jeg gikk selvfølgelig over alt, sjekka kabler - så over skjøter (ja, har skjøta et par steder!),
    også så jeg over innstillingene på monoblokka. Jeg skrudde litt på potmetere osv. for å være
    sikker på at alt var "inntakt" på den. Jeg vridde litt på RCA'ene, sjekka kablene bak spilleren,
    også la jeg kablene litt bedre enn før. Så etterhvert skrudde jeg på for å høre på det igjen...
    Det spilte "normalt" en veldig god stund. Etter ca 20 minutter med ganske høyt volum så
    kom den voldsomme bassen igjen, kjempehøyt. Jeg skrudde ned volum-knappen nesten
    samtidig som den kom (god refleks ), også viste det seg at det trakk seg med en gang.
    Etter denne gangen, hvor det bare skjedde i et halvt sekund, har bassen spilt på
    helt normalt nivå hele tiden - og subwooferen spiller fortsatt som den skal...

    MEN IKKE NOK MED DET. Etter disse hendelsene med bassen, virka det som at
    diskantene hadde fått seg en trøkk - av en eller annen merkelig grunn...!?
    Jeg oppdaga først at jeg fikk en slags metallisk flimrelyd i diskantene
    på basstrommeslagene ved litt høyt volum. Trodde kanskje bare
    det var bassen som fikk noe til å smelle litt, men det kom fra
    Vifa diskantene mine. Jeg merka at det kom mer og mer flimring
    i diskantene, og jo mer jeg spilte høyt med dem - des mer sørpete
    ble lyden i de. Merka det spesiellt i hi-hat lyden til trommene jeg hørte.

    Så idag har jeg vært og kjøpt nye diskanter hos Joakim/Dynabel,
    og ting funker bra nå, men jeg skjønner ikke hva dette kan ha vært!?
    Det som var "nytt" nå var Genesis Serie 3 Monoblokk, og basskassa fra Dag.

    En ting er hvertfall sikkert; vi vet at både subben og monoblokka egentlig funker som de skal,
    fordi Steffen (shammers) som jeg kjøpte monoblokka av hadde brukt den frem til søndagen
    (to dager før jeg kobla den opp) uten problemer - og JL w6 basseren spilte alltid som den
    skulle på Dynabel'en. Ergo, det må ha vært noe annet som forårsaket dette. Men hva?

    Beklager litt vel langt innlegg...
    Håper på gode forslag.
    Mvh. Simen S. T.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Eneste jeg ser for meg er at spilleren du bruker har begynt og tulle med deg. Har du prøvd med en annen spiller eventuelt måle signalkablene mens du spiller?
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Originally posted by tmolberg View Post
      Eneste jeg ser for meg er at spilleren du bruker har begynt og tulle med deg. Har du prøvd med en annen spiller eventuelt måle signalkablene mens du spiller?
      Tror du det? Har jo ikke gjort noe lignende før jeg fikk denne monoblokka.
      Måle signalkablene sier du? Hvordan gjør jeg det, med et multimeter?

      Originally posted by RoBoX
      Få med deg en kamerat til å passe på volumknotten og prøv så å provosere frem problemet ved å bevege kabler, dunke på forsterker osv mens det spiller. Da ser du jo om noe skjer og finner forhåpentligvis synderen.
      Takk for tips.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Tenkte med et multimeter ja om du ser noen peaks på subkabelen. Eventuelt så kan du prøve å koble opp spilleren nerme bagasjerommet for å korte ned distansen på kablene bare for å se om det går da.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Å måle på signalkablene mens de spiller hørtes... dodgy ut. Tror jeg hadde latt det være.

          Men holder også en knapp på spilleren som syndebukk... evt. det elektriske anlegget (spenningsregulator som har kvelda, kanskje, eller dårlig jording?). Er dette med motoren igang, eller med motoren avslått også? Om det er med motoren av, kan du nok utelukke det elektriske anlegget... Men siden du har hatt litt problemer med tidligere oppsett også, forsterkere osv, taler det for at det er en fellesnevner som det er noe feil med. Dvs. spiller eller elektrisk anlegg... jording. Whatnot.

          At diskantene røk samtidig, tyder jo på at det antagelig ikke er utelukkende relatert til monoblokka, men kan jo hende at du hadde røket dem litt tidligere, og bare ikke merket det før. Om man er fokusert på ett problem er det fort gjort å overse et annet.

          Om de ikke røk på samme tidspunkt som subwooferen gikk bananas, er du jo tilbake til samme sted med at det egentlig bare er monoblokka som du har byttet ut. Og at det godt kan være den.

          Edit: Omformuleringer. Muaha. For et latterlig dårlig formulert innlegg dette ble. Sikkert veldig hjelpsomt.. Eh..
          Last edited by Miniboom; 11-06-2010, 14:11.

          Comment


          • #6
            Miniboom, tror du misforstod den. Poenget var at han skulle måle signalkabelen mens det var dratt ut fra forsterkeren for å se etter unormaliteter i signalet.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Men diskantene veit jeg funka som de skulle før, og jeg har vært ekstremt forsiktig med gain (minimum på forsterker),
              så jeg vet at jeg egentlig ikke har kjørt dem for hardt. Det var noe flimring som kom sammen med basstrommetrykket...

              Vet ikke hvor mye jeg gidder å prøve på å "provosere frem" problemet igjen, for nå funker det jo som det skal.
              Men jeg kan jo alltids måle litt her og der med multimeter osv. og gå over alle kabler enda en gang...
              Det viktigste er at det er i orden nå, og Miniboom: Det var først og fremst med bilen avslått.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Prøv og framprovser problemet uansett for å finne ut hva det er. Lite kjipt å ødelegge alt mens du er ute og kjører uten og regne med det. Hvis spilleren er problemet er jo p88rs2 et godt utbytte.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Ja p88rs2 har jeg tenkt på en stund, er egentlig en bra spiller til mitt oppsett. Vi får se da vettu,
                  og innbiller meg at det ikke kommer tilbake, men man vet jo aldri. Kanskje subben trengte litt tid
                  på å "bli vant til" den nye svære kassa + en klasse G forsterker? Skal sjekke litt mer i helga da...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Njaaa... jeg er litt uenig med deg der,,, Fungerer det ikke i starten vil det bli problemer senere. Men jeg vet ikke. Jeg ville ærlig talt prøvd å prøvd og framprovosere problemet og sett om problemet ligger i spilleren. Hvis det er så, bytt til p88rs2. Btw, beklager for eventuelle skrivefeil. Alkohyler
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Du har helt rett tmolberg. Idag fikk jeg litt problemer igjen, skrudde opp ganske høyt da jeg og en kompis var ute og kjørte. Da hørte jeg den flimrelyden i diskanten igjen, den kom denne gangen også på basstrommeslagene. Etter det virka det som diskantene var svekka igjen, er ganske sikker på det iallefall. Må antakelig ha nye, FOR TREDJE GANG! Begynner å gå litt lei nå, kjenner jeg.

                      Noen som skjønner hva problemet kan være!? Noe med den nye kassa, eller det nye oppsettet? Skjønner ikke hvordan en monoblokk + to vifter kan ødelegge diskantene mine? Noe spenningssvikt, etc.? Vifter er kobla på hver sin Stereo 100 forsterker, også er de jorda utifra en splittblokk sammen med de to forsterkerne - og fra splittblokka går det en meter med 25mm^2 til jordingpunktet bak (samme som monoblokka "bruker")...

                      En annen ting er at jeg har skjøta flere høyttalerkabler med vanlige blå kabelskjøter, er vel på 3 punkter på hver høyttalerkabel til diskant - men det skal vel ikke ha noe og si det, så lenge de er godt isolert osv.? Har hvertfall aldri hatt noen problemer med det før...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Bytt ut alle høytalerkablene med kabler som du ikke trenger og skjøte. Samt prøv med en annen spiller. Jeg tror problemet ligger der siden både diskanten og bassen fucker det seg til. Skal jeg anta noe så tror jeg midbassene dine og fucker seg litt til men du legger ikke merke til det.

                        Men prøv med en annen spiller så ser du.
                        Tor Martin Ølberg
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Prøv og bytt ut høytalerkablen. Og få en UTEN skjøter.
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            har ikke du også skjøtet signalkablene?
                            synst jeg såg dette i tråden din når du hadde Adcomen
                            visst dette er tilfelle så hadde min førsteprioritet vært å få skiftet disse.

                            har selv hatt skjøtede høyttalerkabler men har aldri hatt problemer med dette.

                            det er kun når du spiller høyt du får problemet?
                            du veit ikke om noen av signalkablene ligger nær bensinpumpen eller andre elektriske duppeditter?

                            håper du får løst problemene dine.
                            er virkelig ikke artig når slike ting skjer.

                            mvh
                            Tony
                            Mvh Tony Andrè
                            Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                            Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                            Comment


                            • #15
                              Takk for fin respons igjen. Nei signalkablene er IKKE skjøta, er bare høyttalerkabler det er snakk om - og skjøtene er egentlig ganske bra. + at jeg har isolert masse med elteip. Tviler på at det er spilleren, for jeg og 'trustno1' byttelånte spillere og prøvde begge i hver bil uten å merke noen forskjell what so ever. Tror ikke signalkablene ligger i nærheten av noen elektriske duppeditter nei, men kan alltids sjekke det også...

                              Tmolberg, mine trofaste SR-midbassere har funka bra hele veien - eneste jeg aldri har
                              hatt noen problemer med til tross for mye juling og mye rart fra f.eks. Adcom'en jeg hadde...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X